فاعلية برنامج تعليمي باستخدام الألغاز الصورية في تحسين التفكير الابتكاري والذاكرة الصورية والاشارات التحكيمية بكرة القدم للطلاب

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسن عزيز جليل

اسم المشرف : ا.م. د محمد جابر كاظم , أ. د سامر عبد الهادي احمد

الكلمات المفتاحية : الألغاز الصورية , التفكير الابتكاري , والذاكرة الصورية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تجلت مشكلة الدراسة ومن خلال خبرة الباحث العلمية والعملية واطلاعه على العديد من الوحدات التعليمية والمباريات ولخصوصية هذه اللعبة وتميزها بالكم الهائل من الاستجابات المختلفة والمتغيرة اثناء المباراة وجد ان هناك ضعف اتقان الاشارات التحكيمية من قبل طلاب المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة وهو ما حث الباحث الى علاج هذه المشكلة من خلال اعداد وحدات تعليمية باستخدام الالغاز الصورية وارتأى الباحث الى ايجاد برنامج تعليمي بالألغاز الصورية والذاكرة الصورية من خلال عرضها على طلاب المرحلة الثالثه جامعه كربلاء ومن خلال التفكير الابتكاري سوف يجعلهم اكثر فهم وحل للمشكلات التي تواجههم ومن اهداف البحث بناء مقياس التفكير الابتكاري لدى طلاب المرحلة الثالثة واعداد مقياس الذاكرة الصورية لدى الطلاب واعداد وحدات تعليمية باستخدام الالغاز الصورية لتحسين التفكير الابتكاري والذاكرة الصورية والاشارات التحكيمية بكرة القدم لدى الطلاب , استخدام الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين الضابطة والتجريبية ذات الاختبار القبلي والبعدي .كما اشتمل مجتمع البحث بطلاب المرحلة الثالثة والبالغ عددهم (84) طالب موزعين على اربعة شعب ( A ، B، C ، D) وتم اختيار عينة استطلاعية بواقع (5) طالب واختيار عينة بواقع (45) طالب لبناء مقياس التفكير الابتكاري واختيار العينة الرئيسية بواقع (30) طالب واستبعاد (4) طالب لعدم التزامهم بالدوام كما توصل الباحث الى عدة استنتاجات كان من اهمها للتعلم وفق الالغاز الصورية تأثير فعال في تنمية وتحسين مجالات التفكير الابتكاري الفكرية وكانت توصيات الباحث ضرورة اعتماد الوحدات التعليمية وفق الالغاز الصورية من قبل التدريسين في كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة لما له من دور فعال في تنمية القابليات العقلية والاشارات التحكيمية .

Effectiveness of an educational program using picture puzzles in improving innovative thinking, visual memory and referee signals in football for students

Abstract
Effectiveness of an educational program using picture puzzles in improving innovative thinking, visual memory and referee signals in football for students

Researcher Supervisors
Hassan Aziz Jalil Prof. Dr. Samer Abdel Hadi Ahmed
Prof Assistant. Dr. Mohammed Jaber Kazim

2024

Problem of the study is: There is a weakness in mastering the referee signals by the third-year students in the College of Physical Education and Sports Sciences, which prompted the researcher to treat this problem by preparing educational units using picture puzzles. The researcher decided to find an educational program with picture puzzles and picture memory by presenting them to the third-year students at the University of Karbala. Through innovative thinking, it will make them more understanding and solving the problems that occur. The objectives of the research include building a scale of innovative thinking among third-year students, preparing a scale of picture memory among students, and preparing educational units using picture puzzles to improve innovative thinking, picture memory, and referee signals in football among students. The researcher used the experimental method by designing two equal control and experimental groups with a pre- and post-test. The research community also included third-year students, numbering (84) students, distributed into four sections (A, B, C, D). A survey sample of (5) students was selected, and a sample of (45) students was selected to build a scale of innovative thinking and the main sample of (30) students was selected and
excluded. (4) A student for not committing to attendance. The most important conclusion, of which was that learning according to picture puzzles has an effective impact on developing and improving the areas of intellectual innovative thinking. The researcher’s recommendations were the necessity of adopting educational units according to picture puzzles by instructors in faculties of physical education and sports sciences due to its effective role in developing mental abilities and arbitration signals.