فاعلية برنامج تعليمي على معارف وتوجهات الممرضين حول الوقاية من عدوى التهاب الكبد الفيروسي نوع (ب) في مركز كربلاء لأمراض وجراحة القلب.

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عادل محمد جياد

اسم المشرف : أ.م.د. سلمان حسين فارس

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التمريض

الاختصاص : علوم التمريض

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعتبر عدوى فيروس التهاب الكبد (ب) من المخاطر المهنية التي تواجه الممرضين أثناء العمل. لذلك ، فإن إعداد البرامج التعليمية لتحسين معارف وتوجهات الممرضين حول الوقاية من فيروس التهاب الكبد (ب) سيساهم في تقليل مخاطر الإصابة. أجريت الدراسة لتقييم فاعلية البرنامج التعليمي، على معارف وتوجهات الممرضين حول الوقاية من الإصابة بفيروس التهاب الكبد (ب).
كان تصميم الدراسة شبه تجريبي, وتم تنفيذه خلال الفترة من 1 تشرين الثاني 2021 إلى 16 حزيران 2022 ، في مركز كربلاء لأمراض وجراحة القلب. عينة ملائمة مكونة من (50)ممرض مقسمة الى, (25) ممرض لمجموعة الدراسة ( تم تضمينهم في البرنامج التعليمي), (25) ممرض للمجموعة الضابطة ( لم يتم تضمينهم في البرنامج التعليمي). استخدمت أداة الدراسة أسئلة الاختيار من متعدد لقياس المعارف, ومقياس لكرت الخماسي لقياس التوجهات.
كانت نتيجة الدراسة عند المقارنة بين اختبارات ما قبل البرنامج وبعده ، بالنسبة لمعارف مجموعة الدراسة ، متوسط النتيجة (قبل = 0.26 ، بعد = 0.95) ، والقيمة الاحتمالية (0.000)، وبالنسبة للتوجهات كان متوسط النتيجة (قبل = 2.91 ، بعد = 4.16) ، والقيمة الاحتمالية (0.000). بينما كانت نتائج المعارف للمجموعة الضابطة, متوسط النتيجة (قبل = 0.26 ، بعد = 0.28) ، والقيمة الاحتمالية (0,09) ، وبالنسبة للتوجهات كان متوسط النتيجة (قبل = 2.89 ، بعد = 2.99) ، والقيمة الاحتمالية (0,177). أظهرت النتائج وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين المعارف وبعض البيانات الديموغرافية , تشمل (المستوى التعليمي بقيمة الاحتمالية (0,023) ، الجنس والمشاركة في دورة تدريبية بقيمة احتمالية (0.000) على التوالي). وعلاقة ذات دلالة إحصائية بين التوجهات وبعض البيانات الديموغرافية , تشمل (الجنس والمشاركة في دورة تدريبية بقيمة احتمالية (0.000) على التوالي).
وخلصت الدراسة إلى أن تنفيذ البرنامج التعليمي أظهر تحسناً في معارف وتوجهات مجموعة الدراسة فيما يتعلق بالوقاية من الإصابة بفيروس التهاب الكبد الفيروسي (ب)، بينما ظل الوضع على ما هو عليه بالنسبة للمجموعة الضابطة.
أوصت الدراسة ببذل المزيد من الجهود لإعداد البرامج التعليمية المناسبة لتحسين وتحديث معارف وتوجهات الممرضين حول الوقاية من التهاب الكبد الفيروسي (ب).

Effectiveness of an Educational Program on Nurses' Knowledge and Attitudes toward Prevention of Viral Hepatitis Type B Infection at Kerbala Center

Hepatitis B virus (HBV) infection is considered one of the occupational risks that nurses face during the work. Therefore, preparing educational programs to improve nurses’ knowledge and attitudes about HBV prevention will contribute to reducing the risk of infection. The study was conducted to evaluate the effectiveness of the educational program, on nurses’ knowledge and attitudes about HBV infection prevention.
The study design was quasi-experimental, and implemented during the period from 1st November 2021 to 16th June 2022, at Kerbala Center for Cardiac Diseases and Surgery. A convenient sample of 50 nurses was divided into 25 nurses of the study group (included in educational-program), and 25 nurses of the control group(not-included in educational-program). The research tool used the multiple-choice questions to measure knowledge, and the Five-Way Likert scale to measure attitudes.
The study finding when comparison of the pre and post-program tests, for the study group’ knowledge were, MS=(pre = 0.26,post = 0.95), p-value = 0.000, and for the attitudes were, MS=(pre = 2.91, post = 4.16),p-value= 0.000. While the results for the control group’ knowledge were, MS=(pre= 0.26, post =0.28), p-value= 0.09, and for the attitudes were, MS=(pre = 2.89,post=2.99), p-value=0.177. The results showed significant relationship between the knowledge and some demographic data include (education level at p-value = 0.023, gender and participate in a training course at p-value=0.000 respectively), and significant relationship between the attitudes and some demographic data include (gender and participate in a training course at p-value = 0.000 respectively).
The study concluded the implementation of the educational program showed an improvement in the knowledge and attitudes of the study group regarding the prevention of HBV infection, while the situation remained the same for the control group.
The study recommends that more efforts be made to prepare appropriate educational programs to improve and update the knowledge and attitudes of the nurses about HBV prevention.