قياس أثر النمو الاقتصادي على التشغيل في العراق للمدة (1990-2013)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فاطمة تركي نعمة موسى

اسم المشرف : رحيم كاظم حسن الشرع

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم الاقتصادية

سنة نشر البحث : 2015

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
تعتمد هذه الأطروحة على فرضية تشير إلى أن تأثير النمو الاقتصادي في العراق يقتصر على زيادة العمالة في العراق. لأن الاقتصاد العراقي هو اقتصاد إيجاري يعتمد على قطاع النفط الذي يحتوي على نسبة عالية من الناتج الوطني في العراق. كما يعتمد قطاع النفط على التكنولوجيا العالية. لذلك ، فإن نسبة التوظيف منخفضة للغاية
بالإضافة إلى ذلك ، رأينا من متوسط البحث أن الزيادة في الناتج القومي الإجمالي تشير إلى زيادة الإنفاق العام ، من خلال زيادة الإنفاق الاستثماري ,وهو ما يؤثر على مستويات التوظيف في جميع القطاعات الاقتصادية .
لذا فإن الناتج القومي يعتمد على قطاع النفط. لذلك ، هناك علاقة منخفضة بين الزيادة في الناتج القومي والعمالة في العراق. واخيرا ونتيجة لهذه الدراسة نشير الى ان الاقتصاد العراقي يجب ان يعتمد على القطاعات الصناعية والزراعية لان قدرة هذه القطاعات عالية جدا.

Rp- Economic growth effect measurement over employment in Iraq for (1990-2013) pdf.

This thesis depend upon hypothesis ,refer that the effect of economic growth in Iraq is limited upon the incremental of employment in Iraq. because the Iraq economy is rental economy depend on the oil sector , which is contain the high percentage of the national product in Iraq.
Also, the oil sector depend on high technology. So that, the percentage of the employment is very low.
In addition , we saw from the research average of the increase in the total national product refer to increase in the general expenditure, through the increasing in the investment expenditure , which is effect the levels of employment in all the economic sectors .
So the national product depend upon the oil sector . therefore , ther is a low dependent between the increase in the national product and the employment in Iraq. Finally , as aresult of this study , we refer that the Iraq economy must be depend upon the industrial and agricultural sectors, because the capacity of this sectors is very high.