مدى التزام المدققين الداخليين العراقيين بمعايير التدقيق الداخلي الدولية للحد من الغش والاحتيال

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رغد منير فرحان الزبيدي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم المحاسبة

سنة نشر البحث : 2017

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعد وظيفة التدقيق الداخلي من الوظائف الهامة في المؤسسات كافة, كونها اداة مهمة للإدارة في تنظيم سير العمل وضمان حسن اداء العمليات, لما لها من دور في تقييم وتطوير نظام الرقابة الداخلية وكذلك المساهمة في تقييم وتحسين ادارة المخاطر, حيث ان التدقيق الداخلي يمثل خط الدفاع الرئيسي للحد من الغش والاحتيال ونظرا لما تتمتع به هذه المهنة من اهمية فقد قام معهد المدققين الداخليين الامريكي (IIA), بوضع معايير التدقيق الداخلي الدولية لتكون دليلا استرشاديا واطارا مرجعيا لأداء عمل المدقق الداخلي, ولكي تكون وظيفة التدقيق الداخلي فاعلة وتحقق الهدف المنشود من وجودها لابد ان تستند على هذه المعايير في عملها, لذلك يهدف البحث الى قياس مدى التزام المدققين الداخليين العراقيين في مؤسسات القطاع العام العراقي بمعايير التدقيق الداخلي الدولية, وكذلك قياس الاجراءات الفعلية للحد من الغش والاحتيال وفق هذه المعايير.

ولتحقيق اهداف البحث تم تصميم استبانة وزعت على اجهزة التدقيق الداخلي في عينة من مؤسسات القطاع العام العراقي وعددها (19) مؤسسة, بالإضافة الى مدققي ديوان الرقابة المالية, وكانت عدد الاستبانات الموزعة (200) استبانة والمستردة منها (174) استبانة اي بنسبة (87%) واستخدمت الباحثة البرنامج الاحصائي للعلوم الاجتماعية (SPSS) لتحليل البيانات.

وكانت من نتائج البحث بالنسبة لقياس مدى التزام المدققين الداخليين بمعايير التدقيق الداخلي لجميع القطاعات ان الفقرة (29) المتعلقة بقيام مدير التدقيق الداخلي بالاطلاع على التقرير النهائي قبل رفعه حصلت على اعلى وسط حسابي حيث بلغ (4.3) ونسبة الاتفاق (85.9%) وحصلت الفقرة (18) التي تشير الى قيام مدير التدقيق الداخلي بالإفصاح عن حالات عدم التقيد بالمعايير الدولية للتدقيق الداخلي على ادنى وسط حسابي حيث بلغ (3.3) ونسبة الاتفاق (65.9%), اما بالنسبة لقياس الاجراءات الفعلية للحد من الغش والاحتيال فقد حصلت الفقرة (6) التي تتعلق بقيام مدير التدقيق الداخلي بإبلاغ الادارة العليا ومجلس الادارة عن الاحتمالات الهامة للتعرض لمخاطر الاحتيال, على اعلى وسط حسابي والبالغ (4) ونسبة الاتفاق (80.3%), في حين حصلت الفقرة (11) التي تشير الى ان مستوى المخاطر الخاص بالاحتيال قليل نسبيا, على ادنى وسط حسابي حيث بلغ (3.3) ونسبة الاتفاق (66.6%), وتم تحديد العلاقة احصائيا بين مدى التزام المدققين الداخليين بمعايير التدقيق الداخلي الدولية والحد من الغش والاحتيال.

واستنادا الى النتائج قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات اهمها ضرورة تبني معايير التدقيق الداخلي الدولية الحديثة والالتزام بها لمواكبة التطورات في انشطة التدقيق الداخلي في ظل الانظمة التقليدية وتحقيق الاستعداد الامثل لمواجهة والحد من مخاطر الغش والاحتيال, والسعي الى تحديد مهام اجهزة التدقيق وفقا لهذه المعايير من حيث الخصائص التي يجب ان تتوفر فيه من حيث مستلزمات ادائه وصلاحياته ومسؤولياته لضمان تحقيق رقابة فاعلة  للأداء بشكل عام, وضرورة ارتباط اجهزة التدقيق الداخلي بالوزارة المعنية او بهيئة مستقلة بشكل مباشر من الناحية الهيكلية والفنية والمالية لضمان الاستقلالية التامة لعمل تلك الاجهزة, وتكثيف الدورات التدريبية للمدققين الداخليين لزيادة الخبرة والاطلاع بكل ما يخص عملهم وخاصة فيما يتعلق بمعايير التدقيق الداخلي وقضايا الغش والاحتيال.

Rp-THE EXTENT OF THE IRAQI INTERNAL AUDITORS' COMMITMENT TO THE INTERNATIONAL INTERNAL AUDITING STANDARDS TO RESTRAIN CHEATING AND FRAUD

Internal auditing is considered one of the most significant jobs in all facilities since it is a vital instrument in the administration of work and the insurance of operation performance due to the crucial role it has in assessing and promoting the internal auditing system. It also contributes to the evaluation and improvement of risk management because internal auditing represents the major defense line to restrain cheating and fraud.

Since this job is so momentous, it made the Institute of Internal Auditors (IIA) put forward international standards for internal auditing to serve as a guide and a reference to perform the work of the internal auditor. In order for this job to be efficient and achieve its goals, it has to rely on such standards.

Hence, this research aims at measuring the extent of the Iraqi internal auditors’ commitment to international auditing standards in the public sector facilities and also to measuring the actual procedures to restrain cheating and fraud accordingly.

In order to attain the objectives of this research, a questionnaire has been formulated. This questionnaire has been distributed on internal auditors in a sample Iraqi public sector facilities which were (19) in number in addition to the auditors in the Iraqi fedral supreme  Board of Audit.  (200) copies of the questionnaire have been distributed where (174) were returned which form a 87% of the total number. The researcher used (SPSS) to analyze the data available.

One of the results of measuring the extent of the Iraqi internal auditors’ commitment in the public sector facilities to international auditing standards for all sectors was that point (29)-which relates to the internal auditing manager’s task of looking into the final report being submitted, received the highest mean which is (4.3) and with a rate of accord by the internal auditors which is (85.9%). Point (18) which indicates the internal auditing manager’s disclosure of cases of non-commitment to international auditing standards-received the least mean which is (3.3) and the accord rate among internal auditors is (65.9%).

As regards the measurement of actual procedures to restrain cheating and fraud, point(6) -which relates to the internal auditing manager’s notification of his superiors and the Administration Board about the important probabilities of being exposed to fraud-received the highest mean which is (4) with an accord rate among internal auditors of (80.3%) whereas point (11) which refers to the fact that the risk level affiliated with fraud is relatively low-received the lowest mean which is (3.3) with an accord rate amounting to (66.6%). The relationship between the extent of the internal auditors’ commitment to international auditing standards and the restraining of fraud and cheating has been statistically determined.

According to the afore-mentioned results, the researcher submits a number of recommendations the most important of which is that there is a necessity to adopt modern international auditing standards and to be committed to them to cope with the developments in the internal auditing activities, to achieve an ideal readiness to encounter and restrain cheating and fraud, to pursue the determination of the auditing staff’s task according to these standards in terms of the features that it should have and in terms of the requirements of its performance, responsibilities, and authorities to secure the realization of an efficient auditing. The necessity of affiliating the auditing process with the ministry concerned or directly linking it with an independent commission structurally and financially speaking to insure complete independence and also to increase the training courses for the internal auditors to enhance their expertise.