مستوى ممارسة مدرسي مادة الاجتماعيات ومدرساتها في المرحلة المتوسطة لأساليب التقويم البديل في ضوء الاتجاهات الحديثة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فرقان عادل عباس الهاشمي

اسم المشرف : سعد جويد كاظم الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : التاريخ الحديث والمعاصر

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى ممارسة مدرسي مادة الاجتماعيات ومدرساتها في المرحلة المتوسطة لأساليب التقويم البديل في ضوء الاتجاهات الحديثة، ويهدف ايضاً إلى التعرف على مستوى ممارستهم وفقاً لمتغير الجنس (ذكورــ اناث) وكذلك وفقاً لمتغير المؤهل العلمي ومتغير سنوات الخدمة، وقد اتبع الباحث المنهج الوصفي ، اما مجتمع البحث فتمثل بمدرسي ومدرسات مادة الاجتماعيات في المدارس الحكومية المتوسطة في محافظة كربلاء والبالغ عددهم (612)، اما عينة البحث فقد بلغ حجمها (275) مدرساً ومدرسة تم اختيارهم بالطريقة الطبقية العشوائية وهم يشكلون نسبة مقدارها (45%) ، ولجمع المعلومات والبيانات استعمل الباحث أداة (الاستبانة) ، والتي تم التأكد من جميع خصائصها السيكو مترية ، اذ تضمنت الأداة ( الاستبانة) من (51) فقرة موزعة على سبع مجالات ، ولاستخراج النتائج النهائية حُللت البيانات احصائياً بالاستعانة ببرنامج الرزم الاحصائية الاجتماعية (Spss) .
وقد اسفرت نتائج البحث الحالي على:
أنَّ مستوى ممارسة مدرسي مادة الاجتماعيات ومدرساتها في المرحلة المتوسطة لأساليب التقويم البديل في محافظة كربلاء وبحسب استجابات افراد عينة البحث كانت بدرجة (كبيرة)، كما توصل البحث إلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في استجابات افراد عينة البحث على فقرات استبانة (مستوى ممارسة اساليب التقويم البديل) تعزى إلى متغير الجنس (ذكور ــــ اناث) ، اما متغير المؤهل العلمي ، فأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية ولصالح حملة الشهادات العليا، اما متغير سنوات الخدمة ، فأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة احصائية ولصالح من لهم خدمة(5 ــــ 10 سنوات) و (اكثر من 10 سنوات) على حساب من لهم خدمة (اقل من 5 سنوات) ، وفي ضوء النتائج التي توصل اليها الباحث قدمت مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ورد ذكرها في الفصل الخامس.

Rp-The Level Of Practice Of Alternative Assessment Methods By Social Studies Teachers In The Middle Stage In Light Of Modern Trends.pdf

The current research aims to identify the level of social studies teachers’ practice in the middle stage of alternative assessment methods in light of modern trends. It also aims to identify the level of their practice according to the gender variable (males – females), as well as according to the academic qualification variable and the years of service variable. The researcher followed the Descriptive Method in his research. The research population was represented by all the social studies teachers in the intermediate government schools in Karbala Governorate, who numbered (612). The research sample was (275) male and female teachers who were chosen by a random stratified method, and they constitute a percentage of (45%), To collect information and data, the researcher used the tool (questionnaire), all of its psychometric properties were confirmed, as the tool (questionnaire) included (51) items distributed over seven areas, and to extract the final results, the data was analyzed statistically using the social statistical packages program (Spss).
The results of the current research resulted in:
The level of social studies teachers’ practice in the middle stage of methods
Alternative calendar in Karbala Governorate, according to the responses of the members of the research sample, were to a (large) degree. The research also found that there were no statistically significant differences in the responses of the members of the research sample to the questionnaire items (level of practice of alternative calendar methods) due to the gender variable (males – females) , As for the academic qualification variable, the results showed that there were statistically significant differences in favor of those with higher degrees. As for the years of service variable, the results showed that there were statistically significant differences in favor of those with (5 – 10 years) and (more than 10 years) service at the expense of those with They have service (less than 5 years), and in light of the results reached by the researcher, a set of conclusions, recommendations and proposals were presented, mentioned in the fifth chapter.