اسم الباحث : زهراء حمزة عبد الحسن الياسري
اسم المشرف : أياد عبد الحسين صيهود الخفاجي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : التاريخ الاسلامي
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
كشفت الدراسة ان الطبري كثيراً ما نجده يقف ناقدا امام النصوص التاريخية الواردة في الكتب والمؤلفات التي سبقته ,ولاسيما نصوص الخلافة الراشدة ,وهذا يعطينا فكرة مهمةً عن كونه عُرف أنه اخباري وبالتالي فأن ما وجدناه بين ثنايا كتابه يعلمنا بقيمة أراءه النقدية وهذا ما لاحظناه جلياً بنقدهِ لروايات الواقدي فقد اكثر الطبري من استعمال لفظة زعم في اغلب رواياته من طريق الواقدي, وإن الطبري كان متأثرا بمرويات سيف بن عمر التميمي عن طريق المراسلة مع السري بن يحيى ,وكان جل اعتماده عليه.
وان مرويات الطبري من طريق السري بن يحيى لا يمكن الاخذ بها ,لأنها نُقلت من أشخاص لا يصح الاحتجاج بهم امثال شعيب بن إبراهيم الكوفي المجهول و سيف بن عمر التميمي راوي الموضوعات، المتروك ،الساقط ،المتسالم على ضعفه المتهم بالزندقة , اذ ان الطبري مال اليه كثيراً ,وارسل عنه وسيف قد ارسل بدروه فضلاً عن ذلك فأن الطبري اكثر من مرويات سيف بن عمر سيف بن عمر بالنسبة لفترة الخلافة الراشدة لأنه اغلب متون الروايات وتفاصيلها كانت من مرويات سيف.
فضلاً عما تقدم في اعتمد الطبري في كل فترة من فترات الخلافة الراشدة على مرويات راوً دون اخر فقد اكثر من مرويات (عبيد الله بن سعد الزهري) في فترة خلافة ابو بكر , ومرويات (السري بن يحيى) في فترة خلافة عمر بن الخطاب ,ومرويات (سيف بن عمر) في خلافة عثمان ,اما في فترة خلافة الامام علي والحسن (عليهما السلام) فقد اعتمد الطبري على مرويات (ابو مخنف), , وأوضحت الدراسة إن الطبري اعتمد على مرويات ابي مخنف لوط بن يحيى وسلمة بن الفضل الابرش وهشام بن محمد الكلبي الذين تعرضوا للتضعيف من قبل علماء الجرح والتعديل, وان الطبري لم يكن مهتماً لرأي العلماء فيهم , وكشفت إن ذلك ليس له سبب حيث عللوا عدم وثاقتهم بشيعيتهم لا بكذبهم وفجورهم ويؤكد لنا ان طعن الرجال امثال ابن عدي وابن ابي حاتم والذهبي وغيرهم انما كان بدوافع مذهبية لا لعدم وثاقتهم .
Al Teberi's Method 310 H. and his Sources in Al Rusul we Al Molouk Book ( the Orthodx Caliphate News as a Model)
Abstract
Islamic state history witnessed great scholars that had the gig role in enriching the Islamic library with their scientific writings which included – despite of the long time- various types of sciences in medicine, philosophy, wisdom, logic, and mathematics, as well as the historical writings that their importance springs from the narratives that reflect the dominant social, economic, political and religious situations in different times. Abu Ja’fer Al Teberi ( died 310) was one of those respected scholars, for his book was a historical record containing various knowledge and historical narratives.
Thus, we can hardly find a researcher that did without it, particularly those who dealt with analysis and investigation of beginning of Islam narratives.
Later, the research data were collected after counseling the respected supervisor Prof. Dr. Ayad Al Kheffaji when he guided me and suggested the topic. The data were about the orthodox caliphate duration. Due to the large number of narratives mentioned in Al Teberi’s history in this duration, so, Dr. Ayad Al Kheffaji suggested that I should take the documentary side of Al Teberi narratives, in other words, we should focus on Al Teberi’s method and sources during the orthodox caliphate duration.
In spite of the knowledge spreading in its historical fame the Al Teberi is considered Ikhbari in his writings especially in the record we are about ( history of messengers and kings); nevertheless, we will see the documentation explicitness and implicitness in this study, where we think that it should be divided into an introduction, three chapters, and conclusion.
The first chapter included the brief definition of Al Teberi’s biography and the most remarkable features of his time, where many writings were mentioned in previous studies. Thus, the definition was brief and no more than scientific. The first chapter was divided into several sections. The first section was about the features of Al Teberi’s time. The second section was about Al Teberi’s biography. The third section mentions Al Teberi’s scientific career derived from his scientific journals, his classifications and others. The fourth section tackles his most prominent masters and students.
The second chapter was devoted for studying Al Teberi’s method in discussing the orthodox caliphate news, which in turn divided into several sections. The first section was about knowing the extent of Al Teberi’s method comprehensiveness in tackling the orthodox caliphate; this in turn was divided into several subsections such as his reliance on the rounded method, the documentation in his narratives and its significance, objectivity and subjectivity in his writings, how to build the historical sentence, and othe issues that relate to Al Teberi’s methods.
The third chapter was devoted to study Al Teberi’s sources in the orthodox caliphate news, which in turn was divided into four sections: his sources about caliphate of Abi Bekr, his sources about caliphate of Omar Bin Al Khettab, his sources about caliphate of Othman Bin Affan, and his sources about caliphate of Imam Ali and Al Hassan ( p.b.u.t.).