منهج تعليمي وفقاً لتصميم بيئة التعلم النقال واثره في بعض الذكاءات المتعددة ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم)

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : مشتاق طالب عودة

اسم المشرف : ا.د وسام صلاح عبد الحسين

الكلمات المفتاحية : بيئة التعلم ؛ الذكاءات المتعددة ؛ الصم البكم

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الاطروحة
العنوان
(( منهج تعليمي وفقاً لتصميم بيئة التعلم النقال واثره في بعض الذكاءات المتعددة ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم) )
اشتملت الدراسة على خمسة فصول . إذ أشار الباحث في مقدمة بحثه إلى ما يتميز به هذا العصر من تقدم علمي وتكنولوجي في جميع مجالات الحياة واستخدام بيئة التعلم النقال في العملية التعليمية ، وإلى خصائص متغيرات البحث المتمثلة في بعض انواع الذكاءات المتعددة (الذكاء الجسمي- حركي , الذكاء البصري , الذكاء الاجتماعي) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة .
وتجلت مشكلة البحث من خلال ملاحظة الباحث ان هؤلاء الطلاب يعانون من ضعف في نسبة الذكاءات (الذكاء البدني الحركي ، الذكاء الاجتماعي التواصلي , الذكاء البصري) وبعض العمليات العقلية الاخرى مع العلم ان هؤلاء الطلاب لا يستطيعون السمع والكلام ولديهم الإمكانية على تعلم الجوانب المعرفية والجوانب المهارية عن طريق حاسة النظر وكذلك عند ربط المهارات بعضها ببعض والوقت المستغرق لعملية التعليم ، ويعزو الباحث ذلك الي قيام كل معلم بتحديد الأسلوب والمحتويات التعليمية التي يقوم بتعليم المهارة ، وعدم وجود وحدات تعليمية موحدة من إدارة لكل القائمين بعملية التعليم ، بالإضافة الى أن الطريقة المتبعة والتي لا تراعي الفروق الفردية بين المتعلمين وكذلك لعدم توفر العديد من البدائل التعليمية داخل الوحدة التعليمية ، الأمر الذى يمثل وجود مشكلة تتطلب إيجاد الحلول المناسبة لها.
كما هدفت الدراسة إلى :
1- اعداد منهج تعليمي وفقاً لتصميم بيئة التعلم النقال في بعض انواع الذكاءات المتعددة (الذكاء البدني الحركي ، الذكاء الاجتماعي التواصلي , الذكاء البصري) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم) .
2- التعرف على تأثير المنهج التعليمي وفقاً لتصميم بيئة التعلم النقال في بعض انواع الذكاءات المتعددة (الذكاء البدني الحركي ، الذكاء الاجتماعي التواصلي , الذكاء البصري) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم) .
3- التعرف على افضلية الفروق بين المجموعة التجريبية والضابطة في بعض انواع الذكاءات المتعددة (الذكاء البدني الحركي ، الذكاء الاجتماعي التواصلي , الذكاء البصري) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم) .
استخدم الباحث المنهج التجريبي بتصميم المجموعتين الضابطة والتجريبية ذات الاختبارات القبلية والبعدية وطبيعة المشكلة والتحقق من فرضيات البحث في حين اشتمل مجتمع البحث على طلاب معهد الامل (للصم وضعفاء السمع) في محافظة كربلاء المقدسة بأعمار (13-15) سنة والبالغ عددهم (21) طالباً ، بعدها قام الباحث باختيار عينات بحثه بالأسلوب العشوائي من المجتمع المبحوث وبحدود إمكانياته وقدراته , حيث اشتملت العينة الاستطلاعية بواقع (5) طالباً بنسبة (23.81%) من مجتمع الأصل كعينة استطلاعية بأسلوب المعاينة العشوائية , وتمثلت عينة التطبيق الرئيسية من (16) طالباً بنسبة (76.19%) من مجتمع الاصل تم تقسيمهم الى مجموعتين ضابطة وتجريبية حيث اشتملت كل مجموعة على (8) طلاب .
وبغية تحقيق أهداف الدراسة سعى الباحث إلى تصميم بيئة التعلم النقال واثرها في المتغيرات المبحوثة . مستخدماً الحقيبة الإحصائية (spss) مع بعض القوانين الإحصائية في معالجة البيانات واستخراج النتائج ومنها تم التوصل الى الاستنتاجات الاتية .
1- استخدام البرنامج التعليمي المصمم وفق بيئة التعلم النقال قد حقق تطوراً ملحوظاً لبعض انواع الذكاءات (الذكاء الجسمي- حركي , الذكاء البصري , الذكاء الاجتماعي) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية لدى طلاب معهد الامل (للصم وضعاف السمع) في محافظة كربلاء المقدسة .
2- تطبيق البرنامج التعليمي وفق بيئة التعلم النقال ساهم في تنمية الذكاءات المتعددة (الذكاء الجسمي- حركي , الذكاء البصري , الذكاء الاجتماعي لدى الطلاب وذلك خلال حرية ومرونة التفكير وزيادة التفاعل والتشويق والاثارة بين الطلاب .
3- تفوق افراد المجموعة التجريبية التي تم تطبيقها للبرنامج التعليمي وفق بيئة التعلم النقال في الذكاءات (الذكاء الجسمي- حركي , الذكاء البصري , الذكاء 9الاجتماعي) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية على افراد المجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية .
كما اوصى الباحث :-
ضرورة تطبيق المنهج التعليمي وفقاً لتصميم بيئة التعلم النقال في بعض انواع الذكاءات المتعددة (الذكاء البدني الحركي ، الذكاء الاجتماعي التواصلي , الذكاء البصري) ودقة اداء الضربتين الامامية والخلفية بكرة الطاولة للطلاب (الصم البكم) في جميع المعاهد الخاصة بهم .

Rp-An educational curriculum according to the design of the mobile learning environment and its impact on some of the multiple intelligences and .pdf

Abstract

An educational curriculum according to the design of the mobile learning environment and its impact on some of the multiple intelligences and the accuracy of the performance of the front and back strikes in table tennis for students (deaf and dumb)

Researcher moshtak talieb
supervision
Prof.dr wisam salahe abd-alhusaain

The study included five chapters. In the introduction to his research, the researcher referred to the scientific and technological progress that characterizes this era in all areas of life and the use of the mobile learning environment in the educational process, and to the characteristics of the research variables represented in some types of multiple intelligences (physical-kinesthetic intelligence, visual intelligence, social intelligence). And the accuracy of the performance of the forehand and backhand table tennis.
The problem of the research was manifested by the researcher’s observation that these students suffer from weak intelligences (physical kinetic intelligence, social communicative intelligence, visual intelligence) and some other mental processes, knowing that these students cannot hear and speak and have the ability to learn cognitive and skill aspects about Through the sense of sight, as well as when linking skills to each other and the time taken for the teaching process, and the researcher attributes this to the fact that each teacher determines the method and educational contents that teach the skill, and the lack of unified educational units from the administration for all those involved in the teaching process, in addition to the method used, which does not take into account Individual differences between learners, as well as the lack of many educational alternatives within the educational unit, which represents a problem that requires finding appropriate solutions to it.
The study also aimed to:
1- Preparing an educational curriculum according to the design of the mobile learning environment in some types of multiple intelligences (physical kinesthetic intelligence, social communicative intelligence, visual intelligence) and the accuracy of performing the front and back kicks in table tennis for students (deaf and dumb).
2- Identifying the effect of the educational curriculum according to the design of the mobile learning environment in some types of multiple intelligences (physical kinesthetic intelligence, communicative social intelligence, visual intelligence) and the accuracy of performing the front and back kicks in table tennis for students (deaf-mute).
3- Recognizing the preference of differences between the experimental and control group in some types of multiple intelligences (physical kinesthetic intelligence, social communicative intelligence, visual intelligence) and the accuracy of the performance of the front and back kicks in table tennis for students (deaf and dumb).
The researcher used the experimental method by designing the control and experimental groups with tribal and remote tests, the nature of the problem, and verification of the research hypotheses, while the research community included the students of the Al-Amal Institute (for the deaf and hard of hearing) in the Holy Karbala governorate, aged (13-15) years, and their number was (21) students. Then the researcher chose his research samples by random method from the researched community and the limits of its capabilities and capabilities, where the exploratory sample included (5) students at a rate of (23.81%) from the original community as an exploratory sample using the random sampling method, and the main application sample was represented by (16) students with a percentage of (76.19). %) of the original population were divided into two groups, control and experimental, where each group included (8) students.
In order to achieve the objectives of the study, the researcher sought to design the mobile learning environment and its impact on the variables investigated. Using the statistical package (spss) with some statistical laws in data processing and extracting results, the following conclusions were reached.
1- The use of the educational program designed according to the mobile learning environment has achieved a remarkable development for some types of intelligence (physical – kinesthetic intelligence, visual intelligence, social intelligence) and the accuracy of performing the front and back strokes among students of the Al-Amal Institute (for the deaf and hard of hearing) in the holy governorate of Karbala.
2- The application of the educational program according to the mobile learning environment contributed to the development of multiple intelligences (physical-kinesthetic intelligence, visual intelligence, social intelligence among students, through freedom and flexibility of thinking and increasing interaction, suspense and excitement among students.
3- The superiority of the members of the experimental group that was applied to the educational program according to the mobile learning environment in intelligence (physical-kinesthetic intelligence, visual intelligence, social intelligence) and the accuracy of the performance of the front and back strokes over the members of the control group in the post tests.
The researcher also recommended:
The necessity of applying the educational curriculum according to the design of the mobile learning environment in some types of multiple intelligences (physical kinetic intelligence, communicative social intelligence, visual intelligence) and the accuracy of performing the front and back kicks in table tennis for students (deaf and dumb) in all their institutes.