نمذجة العلاقات السببية للدافعية وبعض القدرات الحركية بأداء مهارتي الضربة الارضية الأمامية والخلفية بالتنس للطالبات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : ديانا غسان عبد مسلم

اسم المشرف : أ.د حسن علي حسين , أ.م.د مروه علي حمزه

الكلمات المفتاحية : العلاقات السببية , القدرات الحركية , الضربة الارضية

الكلية : كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة

الاختصاص : التربية البدنية وعلوم الرياضة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص الرسالة باللغة العربية
نمذجة العلاقات السببية للدافعية وبعض القدرات الحركية بأداء مهارتي الضربة الارضية الأمامية والخلفية التنس للطالبات
ان رياضة التنس من الالعاب التي يجب الاهتمام بها والخاضع للأسس العلمية الصحيحة والذي له دور فعال في عملية تطويرها ومن خلال البحوث العلمية المعنية بدراسة دافعية وبعض القدرات الحركية وحجم اثرها بالأداء المهاري من الناحية التعليمية والتدريبية لأعداد الطالبات بشكل جيد وما يمتلكنه من مواصفات وخصائص ، ومن خلال قرب الباحثة من لعبة التنس ومتابعتها لأداء الطالبات في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة وكذلك الاطلاع على الدراسات والبحوث لاحظت قلة الاهتمام على مؤشر حقيقي ودقيق لعملية تشخيص العلاقات السببية لدافعية وبعض القدرات الحركية بأداء الضربة الارضية الامامية والخلفية بالتنس للطالبات معتمدين على الاختيار غير الموضوعي وعلى الخبرات الشخصية وعدم استخدام الاختبارات العلمية الحديثة الخاصة في عملية التقويم . ومن اهداف البحث التعرف على دافعية بعض القدرات الحركية ودقة اداء الضربة الارضيةالامامية والخلفية بالتنس للطالبات في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة ؛ وضع نماذج تفاعلية لدافعية وبعض القدرات الحركية بداء الضربة الأرضية الامامية والخلفية بالتنس للطالبات في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة كما تناول البحث ضمن الاطار النظري كل ما يتعلق بمفهوم نمذجة العلاقات السببية لدافعية وبعض القدرات الحركية بأداء مهارتي الضربة الأرضية الأمامية والخلفية . واستخدم الباحثة المنهج الوصفي باختيار عينات بحثها بالأسلوب المعاينة العشوائية البسيطة من المجتمع المبحوث كما إذ اشتمل مجتمع البحث على طالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة جامعة كربلاء للعام الدراسي (2022- 2023) والبالغ عددهن (59) طالبة ؛ كما تضمن الفصل الرابع كل مايتعلق بمعالجة البيانات والتوصل الى النتائج علمية .
وقد توصل الباحثة الى الاستنتاجات ومن أهمها (ظهور علاقة ارتباط سلبية بين مهارة الضربة الأرضية الامامية بالتنس والقدرات الحركية لطالبات المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة؛ وكذلك ظهور تأثيرات مباشرة وغير مباشرة بين المتغيرات المستقلة (القدرات الحركية) والوسيطة (دافعية ) والتابعة (الضربات الامامية والخلفية).
وكانت توصيات الباحثة الاهتمام بالطالبات المتميزات بالقدرات الحركية والمهارية بالتنس والكشف المبكر عنهم من خلال الاختبارات ؛ توصي الباحثة بدراسة متغيرات بدنية وحركية وعقلية وانفعالية اخرى في رياضة التنس لطلبة كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة من الذكور والاناث.

Rp-Modeling the causal relationships of achievement motivation and some motor abilities by performing the front and backhand skills of female .pdf


Modeling the causal relationships of achievement motivation and some motor abilities by performing the front and backhand skills of female students in tennis
Researcher Prof.
Diana Ghassan Dr. Hassan Ali Hussein
Dr. Marwa Ali Hamza
The starting point for building any evaluation system or model must be based on clear and specific criteria, which determine what a female student must perform and what she can perform and determine the levels of performance expected from the female student, and move away from the circle of personal diligence and self-judgment, where coincidence, randomness and fleeting observation, and because tests and standards are one of The necessary scientific means for continuing progress and reaching a solution to the problems facing workers in learning skills in the sports field, as well as giving a true indication of the talents and abilities possessed by the learners, which is an objective assessment of them and their achievement, which contributes significantly and ideally to the process of identifying strengths and weaknesses. Ground is one of the games that must be taken care of and subject to the correct scientific foundations, which has an effective role in the process of developing it and through scientific research concerned with studying achievement motivation and some motor abilities and the size of their impact on skillful performance in terms of education and training to prepare female students well and what they possess of specifications and characteristics, and through proximity The researcher from the tennis game and its follow-up to the performance of the students in the College of Physical Education and Riyadh Sciences As well as looking at studies and research, I noticed a lack of interest in a real and accurate indicator of the process of diagnosing causal relationships for achievement motivation and some motor abilities by performing the forehand and backstroke in tennis for female students, relying on subjective choice and on personal experiences and not using modern scientific tests in the evaluation process. One of the aims of the research is to identify the achievement motivation of some motor abilities and the accuracy of performing the front and back kicks in tennis for female students in the College of Physical Education and Sports Sciences; Developing interactive models for achievement motivation and some motor abilities in the front and back strokes in tennis for female students in the College of Physical Education and Sports Sciences. The researcher
used the descriptive approach by selecting samples for research using the simple random sampling method from the researched community, as the research community included third-stage female students in the College of Physical Education and Sports Sciences, University of Karbala for the academic year (2022-2023), whose number is (59) students; The fourth chapter also included everything related to data processing and reaching scientific results.
The researcher reached the conclusions, the most important of which showed (the emergence of a negative correlation between the skill of the tennis forehand and the motor abilities of third-stage students in the College of Physical Education and Sports Sciences; as well as the emergence of direct and indirect effects between the independent variables (motor abilities), the intermediate (achievement motivation) and the dependent ( forehand and backhand).
The researcher’s recommendations were to pay attention to female students who are distinguished by their motor and skill abilities in tennis, and early detection of them through tests. The researcher recommends studying other physical, motor, mental an d emotional variables in tennis for male and female students of the faculties of physical education and sports sciences.