اسم الباحث : علي عطية غضب صباح
اسم المشرف : علي عطية غضب صباح
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2025
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
لقد أنجبت مدينة الكاظمية المقدسة عدداً من الشعراء , والأدباء على مر الأزمنة , فقد شهد تاريخنا المعاصر بزوغ نجم جديد في سماء الشعر الحسيني , إذ صير شعره في خدمة أئمة الهدى ومصابيح الدُجى الذين تستضيء بهم الأمة الإسلامية , فالشاعر مهدي جناح الكاظمي تناول قضية أهل البيت (عليهم السلام)، حتى أصبح واحداً من أبرز الشعراء الذين كتبوا في هذه القضية ، فامتاز نتاجه الشعري بقوة التعبير، وتماسك البناء , وصدق الباعث , وسهولة الألفاظ، وجمالية التصوير، والانفعال الوجداني , وصدوره عن عاطفة كوتها المصائب والاحزان التي مرت على أهل البيت ( عليهم السلام ) .
فالصورة التي أنتجها الكاظمي هي التي دفعتني على ان تكون موضوعاً لدراستي لأنها تمثل احد الركائز الأساسية في تشكيل شعرية النص , فهي جامعة لعناصر الشعر من خيال , وعاطفة , وفكر ,واسلوب , فهي الوسيلة التي يستطيع الشاعر عبرها , أن يظهر قدرته الإبداعية , فالشعر إنما يكون شعراً بها ,وبما أنَّ الشاعر من رواد الشعر الذين تنالوا قضية أهل البيت و أصحابهم , ورجال الحركة العلمية , فكانت قصائده تحمل من المعنى ما يشد المتلقي لها , وفيها من الصور ما تجسد شاعريته في خلق الاستجابة والتأثر لدى المتلقي بفضل بنائها المحكم .
فإنَّ خطة البحث وجبت أن تكون على أربعة فصول يسبقها تمهيد و تتلوها خاتمة ، فالتمهيد قسمناه على قسمين ، تضمَّنَ القسم الأول منه ( حياة الشاعر مهدي جناح الكاظمي ) والقسم الثاني ( الصورة عند القدماء والمحدثين ) .
أما الفصل الأول فقد بينَّا فيه ( روافد الصورة في شعر مهدي جناح الكاظمي ) ، وقد جاء هذا الفصل على خمسة مباحث ، أشرنا في المبحث الأول إلى ( الرافد الديني ) الذي شكل جزءاً كبيراً من ديوان الشاعر، و جاء بعده المبحث الثاني الذي تضمن ( رافد الطبيعة ) و هو مقسم على قسمين ،الطبيعة الصامتة, والطبيعة المتحركة , و تناولنا في المبحث الثالث( رافد المكان) ذكرنا فيه الأماكن المقدسة التي جاء ذكرها في الديوان ، والرافد الرابع هو( الرافد التاريخي ) و قد بينَّا فيه الشخصيات و المواقف التاريخية المهمة، و المبحث الخامس الموسوم ب(الروافد الأخرى) ويشمل (الرافد الأدبي ، و رافد الزمان) اللذين استقى الشاعر منهما صوره .
و الفصل الثاني فقد أشرنا فيه إلى ( وسائل تشكيل الصورة في شعر مهدي جناح الكاظمي ) و أوردنا فيه أربعة مباحث أيضاً ، مقسمة كما يأتي : جاء المبحث الأول ( الصورة البيانية ) التي تكونت من ( التشبيه ، والاستعارة ، والكناية ، والمجاز ) ، وفي المبحث الثاني تطرقنا إلى( الصورة التكرارية )مجزأة على ثلاثة أجزاء ( تكرار الحرف ، و تكرار اللفظ ، و تكرار الاستهلال )، والمبحث الــثالث ذكـرنا فيه إلى ( الصورة المتضادة ) و اقتصرنا فيها على الطباق والمقابلة ، والمبحث الرابع أشرنا فيه الى ( الصورة الرمزية ) متفرعة إلى عدة فروع ( الرمز الديني ، والرمز التاريخي ، ورمز الطبيعة ).
وجاء الفصل الثالث ليبيّن لنا ( انماط الصورة في شعر مهدي جناح الكاظمي ) كذلك يحتوي على أربعة مباحث ، المبحث الأول ( الصورة الحسية ) التي ترتبط بحواس الإنسان (البصر والسمع , واللمس ,الذوق , والشم ، والذوق ) ، والمبحث الثاني ( الصورة الذهنية ) و يتحدث المبحث الثالث عن(الصورة الحركية) وتشمل (الحركة السريعة ، والحركة البطيئة ، والمختلطة) ، والرابع (الصورة اللونية) التي تضمنت الألوان ( الأحمر ، والأسود ، والأبيض ، والأخضر ).
ويأتي الفصل الرابع ليدرس ( وظائف الصورة في شعر مهدي جناح الكاظمي ) وأهم هذه الوظائف ( الوظيفة الاجتماعية ) في المبحث الأول ، و ( الوظيفة الدينية ) في المبحث الثاني ، وكان ثالث المباحث ( وظيفة الجمالية ) ، وفي المبحث الرابع ( الوظيفة المبالغة )، وكان المبحث الخامس موسوم بـ ( وظيفة الوصف) ، وجاء بعد فصولها الأربعة خاتمة تضمنت النتائج التي توصلنا إليها.
وقد اتبعت في الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ,مع الإفادة من المناهج الأخرى , في دراسة النصوص الشعرية، التي تقوم على استقصاء الظواهر الجمالية في شعر مهدي جناح الكاظمي وتحليلها.
وفي الختام يعد مهدي جناح الكاظمي شاعر عراقي معاصر، هام عشقاً بحب أهل البيت (عليهم السلام) جاء شعره يعبر عن مشاعره الصادقة ، واحساسه المرهف، لأنَّ قضية أهل البيت(عليهم السلام)، قضيته، فهو امتداد حقيقي للشعراء الذين كتبوا بحق آل محمد ( صلى الله عليه وآله وسلم)، أمثال دعبل الخزاعي، والشريف الرضي، ومهيار الديلمي ، وحيدر الحلي، وغيرهم من الشعراء ، فأصبح شاعر العقيدة الإسلامية .
كان أسلوبه في الكتابة يعتمد على جزالة الألفاظ ودقة التشبيه و جمالية التصوير فكل هذا جاء بأسلوب يسير لغرض توفير الجهد على المتلقي لفهم مقاصد الشاعر من نصوصه الشعرية ,أما من ناحية أسلوبه في تشكيل الصور بشكل عام فكان يتسم بالسهولة والوضوح .
أما نتاجه الشعري فقد أنماز بالغزارة , وكان ذلك باسلوب يغلب عليه السهولة واليسر دون تكلف أو تعقيد, وهو ما يعرف بالسهل الممتنع .
RP- The Image in the Verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi .pdf
 Al Kadhimiyah holy city begot a number of poets and literary men along times. Our contemporary history witnessed emergence of a new star in the Husseini verse sky. He devoted his verse for the service of the prophet’s progeny ( Ahlul Bait),lights of night by whom Islamic nation illuminated However, Mehdi Jenah Al Kadhimi tackled the case of Ahlul Bait (p.b.u.t.)till he became one of the most prominent poets who wrote about this case. Therefore, his poetic outcome characterized by strength of expression, coherence of construction, truth of evoke, simplicity of expressions, beauty of imaging, and the emotional passion. This is beside its production from sensation fired by troubles and sorrows that came across Ahlul Bait (p.b.u.t.).
The image that Al Kadhimi produced urged me to be a topic for my study for it represents one of the basic principle in forming the poetic of text. It combines the verse elements including imagination, thought, and style. It is the device through which the poet can show his creative ability, hence, the verse is achieved through it. Since the poet is one of the pioneers who tackled the case of Ahlul Bait (p.b.u.t.), their companions, and men of the scientific movement, his poems carried a meaning that attracts the receiver, as well, it has images that embodied his creative response and affecting the receiver due to its compact building.
Nature of the study required to be divided into four chapters preceded by a preface and followed conclusion. The preface was divided into two parts. The first part was’ the life of the poet Mehdi Jenah Al Kadhimi, whereas the second was ‘ the image to the old and contemporaries’.
The first chapter which is entitled “sources of image in the verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi “, has five sections. The first section was about the religious source that formed a big part of the poet’s collection. The second section tackled the source of nature, it is divided into two parts: silent nature and dynamic nature. The third section dealt with source of place in which we mentioned the holy places that were mentioned in the collection. The fourth section mentioned the historical source where we stated the characters and the important historical events. The fifth section dealt with ‘ other sources’ which included the literary source and source of time from which the poet took his images.
The second chapter which is entitled ” devices of the image formation in the verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi “, has four sections. The first section was about the rhetorical image which included simile, metaphor, metonymy, and allegory. The second section tackled the repetitive image which is divided into three parts: repetitive of letters, repetitive of vocabulary, and repetitive of initiatives. The third section dealt with the opposite image which was limited to antithesis and opposition. The fourth section mentioned the symbolic image has branches as religious symbol, historical symbol, symbol and of nature.
The third chapter which is entitled ” patterns of images in the verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi “, has four sections. The first section was about the concrete image that connects to human sense perception: sight, hearing, touching, tasting, and smelling. The second section tackled the cognitive image. The third section dealt with dynamic image that include quick movement, slow movement, and mixed movement. The fourth section mentioned the colorful image which included the colors red, black, white, and green.
The fourth chapter which is entitled ” functions of image in the verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi “, has five sections The first section was about mentioned the most important function represented by the social function. The second section tackled the religious function. The third section dealt with the aesthetic function. The fourth section mentioned hyperbole function. The fifth section explained the descriptive function. After these four chapters, there were the conclusions of the most important results.
The study adopted the descriptive analytical method in studying poetic texts that stand on inducting and analyzing the aesthetic aspects in in the verse of Mehdi Jenah Al Kadhimi, with the benefit from other methods.
Finally, Mehdi Jenah Al Kadhimi is considered as an Iraqi contemporary poet who adored Ahlul Bait (p.b.u.t.) where his verse expressed his true emotions and sensitive feeling, for the case of Ahlul Bait (p.b.u.t.) is his own case. Therefore, he was an extension for the poets who wrote in the right of Ahlul Bait (p.b.u.t.) as De’bil Al Khuza’i, Al Sherif Al Redhi, Mehyar Al Dailemi, Haider Al Hilli and others. So, he became the poet of Islamic faith.
His style in writing depends on eloquence of expressions, accuracy of simile, and beauty of imaging. All that came with a simple style to save effort of the receiver to understand the poet’s intentions from his poetic texts. Concerning his style in forming image in general, it was characterized with simplicity and clarity, whereas his poetic outcome was characterized with abundance, it was a style that featured with simplicity and easiness without affectation or complexity that is known as the inimitably simple.
 
															 
        


 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        
 
                        
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
                         
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                         
 
                        