آياتُ السّاعَةِ فِي القُرآنِ الكَرِيمِ (دراسةٌ دلاليَّةٌ نحويَّةٌ)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : أَحمد إِسماعِيل عَلوَان

اسم المشرف : حَسَن عَبد الغَنيّ الأسَدِيّ

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

امتازَتْ هذه الدّراسةُ بمنهجها الحديث عن كشف الدَّلالات القرآنيَّة, وبيان كيف استعمل القرآنُ هذه الألفاظ وتوظيفها توظيفًا خاصًا قد يُخالف في بعضِ الأحيان معانيها المعجميَّة ومعانيها عند المفسِّيريّن, واقتضى منهجنا الوقوف على موارد استعمال اللَّفظة أو الألفاظ في عموم القرآن, عملًا بآليَّة تفسير القرآن بالقرآن الَّتي يقترحها (منهج المدوَّنة المغلقة) بعمليَّة لغويَّة بحتة يعتمدُ على المعاني اللُّغويَّة الأوليَّة بوصفها أساسًا تَنْطَلِقُ منها عمليَّة التَّفسير.
وركَّزتْ الدَّارسةُ في أثر المصاحبات والمقيِّدات في رسم السّمات والملامح لتلك الألفاظ؛ إذ أنَّ هذه الألفاظ لها القدرةُ والقالبيَّةُ على تكوِّن التَّراكيب النَّحويَّة والدَلاليَّة مع أقرانها في سياق لغويّ, وهذا مايميِّز ويرسم ملمحًا للَّفظة القرآنيَّة أنَّ لها قوَّة الاستدعاء لما يناسبها من ألفاظ لتركيب الجمل, وهذا جزء من منهجنا الَّذي التزمتْ به الرسالةُ.
وبما أنَّ القرآنَ الكريمَ بوصفه مدّونة متكاملة الدَّلالة أو ما يمتلك ما تُسمَّى بالوحدةِ البيانيَّةِ, استدعى ذلك النَّظر إلى القرآنِ الكريم كوحدةٍ لفظيَّةٍ وكلاميَّةٍ؛ بحيث لا يمكن أن نفهمَ فقراته إلَّا عِبْرَ النَّظر إلى جميع أبعاد هذه الوحدة اللَّفظية وجوانبها وكذلك إلى جميع فقراته.
فلكي نفهم الدَّلالة القرآنيَّة للفظة ما, ليس لدينا سِوى الرّجوع إلى القرآن نفسه؛ لأنَّه متكامل الدَّلالة, أي إنَّه إذا أردنا أَن نَصِلَ إلى معارف القرآن الكريم ودلالاته لا بدَّ أن نتأمل في آياته ونتدبّرها, وهذا يعني أَنَّنا يمكن أَن نفهم دلالات القرآن الكريم ومقاصد آياته عبر التَّدبر.
نعني بالدَّلالة القرآنيَّة: وهي الدَّلالة الَّتي استعملت فيها اللَّفظة في القرآن الكريم, ويتحصل منهجيًّا بحسب الضَّوابط الَّتي قرَّرها المنهج؛ لا سيما بالاعتماد على الإحصاء واستقصاء موارد اللَّفظة الواحدة, ثُمَّ اعتماد المصاحبات السِّياقيَّة للوصول إلى تلك الدَّلالة القرآنيَّة.
وبعدُ فهذه الدَّراسةُ تأتي في ضمن الجهودِ الدَّلاليةِ القرآنيَّةِ الَّتي اعتنى بها أستاذي ومشرفي الأستاذ الدّكتور حسن الأسديّ, وقعَّد في سبيلِ استحصالها ضوابطَ منهجه (منهج المدوَّنة المغلقة) الَّذي امتاز برُؤى جديدة ونتائج متعدِّدة, فكان ذهابه إلى أنَّ السَّاعة ليست يوم القيامة ولا هي من أسمائها بل هي عَلَمٌ قرأني دالٌّ على المهديّ المُنْتَظَر (عجل الله فرجه) لإقامة العَدْل على الأرض. فكان المقترح الَّذي وضعه بين يديَّ هو دراسة الآيات الَّتي استعملت فيها لفظة السَّاعة؛ لنبيّن مدى جدارة النَّتيجة الَّتي توصل إليها وذلك عبر استكشاف البِناء التَّركيبي للآيات القرآنيَّة وما هي الدَّلالات الَّتي ضمَّها ذلك البِناء.
فصاحبُ الفضلِ الدّكتور حسن الأسديّ في اقتراح العنوان وخطَّةِ الدِّراسة, ومن بعد له اليد الطُّولى في الحثِّ على متابعتي في كتابة مباحث الرَّسالة منذ أوَّل جلسة جلستها معه, فتكوَّنت الرّسالة من ثلاثةِ فصولٍ ومقدمةٍ وتمهيدٍ وخاتمةٍ وفهرست الموضوعات ومن ثُمَّ قائمة المصادر والمراجع

Rp- The Verses of Hour in Holy Quran: A Semantic Syntactic Study.pdf

The current study is characterized by its modern method in revealing the Quranic indications and stating the way in which Quran used these vocabularies and employing them in special way that sometimes might contrast their lexical meanings to the interpreters. The method requires stopping at positions of the vocabulary or expressions use in the whole Quran following the procedure of interpreting Quran by Quran that is suggested by ( method of closed record) by absolute linguistic process depending on the primary linguistic meanings which are described as a basic for starting the interpretation process.
The study focused on the role of associations and constraints in drawing features and merits of these vocabularies, for these vocabularies have the ability and force to form the grammatical and semantic structures with their companions in a linguistic context. This is what characterizes and draws a feature for the Quranic vocabulary which has a power of recalling for an expression that suits sentences formation and this is a part of our method that the thesis committed with.
Since the holy Quran is described as a complementary semantic record or called rhetorical unit, this required looking at holy Quran as a verbal speech unit to the extent that we can’t understand its items except by looking at all these verbal unit dimensions and aspects as well to all its items.
Therefore, to understand the Quranic sense of an expression, we have to return Quran itself for it is semantically complementary. This means that if we want to reach holy Quran Knowledge and senses, we ought to consider its verses. Thus, it means we can understand holy Quran senses and verse intentions through consideration.
The Quranic sense means the indication where the holy Quranic expression is used in and can be methodologically apprehended in accord to the constructions that the method determined especially b relying on statistics and deducting the single vocabulary positions, then relying on the contextual associations to reach this Quranic indication.
Then, the current study comes under the Quranic semantic efforts that my master supervisor Prof. Dr. Hassan Abdul Ghani Al Asedi took care with and worked hard to obtain his method constructions ( close record method) which is characterized by a new vision and multiple results. So, he concluded that the ‘ Hour’ is neither the doom day nor from its names, rather, it is a Quranic science referring to Imam Mehdi in order to spread justice on earth. Thus, his suggestion that was put in my hands was studying the verses where the ‘ Hour’ vocabulary used so as to show the result prestige that was concluded through discovering the constructional structure of the Quranic verses and the indications that the structure contained.
Therefore, Prof. Dr. Hassan Abdul Ghani Al Asedi has the favor in the title suggestion and study plan; then, he has the good in urging me and checking my writing to the theses sections since the first meeting with him. So, the study consisted of three chapters, an introduction, preface, conclusion, contents, and a list of references and bibliography.