اسم الباحث : عدي حاتم كاظم العكايشي
اسم المشرف : م.د.سؤدد علي عبد العباس
الكلمات المفتاحية : الكلمات المفتاحية: إدارة الجودة الشاملة,البلديات,الخدمات البلدية,خدمات الجهد البلدي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : ادارة الجودة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
المستخلص
هدفت الدراسة إلى معرفة مدى تأثير إدارة الجودة الشاملة بأبعادها(قناعة ودعم الإدارة العليا, اتخاذ القرارات بناءً على المعلومات,التركيز على الزبائن,التحسين المستمر,مشاركة العاملين وتحفيزهم)في تحسين خدمات الجهد البلدي بعنصريه البشري والآلي باعتباره من الخدمات البلدية الطارئة والاستثنائية, وتمت الدراسة الميدانية على طريق مسير الزائرين بمناسبة زيارة الاربعين للإمام الحسين عليه السلام وزيارة أمير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام في ذكرى وفاة رسول الله محمد صلى الله عليه وآله وسلم.
اتّبع الباحث المنهج الوصفي التحليلي وتم استخدام الاستبانة أداة للدراسة في جمع البيانات,كان مجتمع البحث يشمل 850 من العاملين في جميع الاقسام البلدية المعنية في تقديم الخدمات البلدية وخدمات الجهد البلدي وأجريت الدراسة على عينة قصدية متكونة من 100 عنصر من الملاكات التي تقدم خدمات الجهد البلدي للزائرين السائرين على الاقدام ضمن قاطع مسؤولية مؤسساتهم البلدية التابعة لمديرية بلديات محافظة النجف الأشرف والواقع بين عمود الكهرباء رقم (350) وعمود الكهرباء (650) على الطريق الرابط بين محافظتي النجف الأشرف وكربلاء المقدسة .
تم استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية ((SPSSv.28 لتحليل البيانات واختبار الفرضيات وتمت الاستعانة بأساليب الإحصاء الوصفي لتوصيف خصائص العينة(المتوسط الحسابي,الانحراف المعياري,التوزيع التكراري,اختبار التوزيع الطبيعي)وكانت عملية اختبارالفرضيات باستخدام أساليب الإحصاء الأستدلالي(معامل الارتباط سبيرمان)لإختبار وتحليل علاقة الإرتباط بين المتغيرات والمحاور الفرعية, و(معامل الانحدار البسيط والمتعدد)لاختبار وتحليل علاقة التأثير بين المتغيرات والأبعاد.
توصلت الدراسة لعدة استنتاجات من أهمها(يتمتع متغير إدارة الجودة الشاملة بأهمية عالية من قبل أفراد العينة المبحوثة يعكس الدور الذي تلعبه في تحسين الخدمات المقدمة للمواطنين) .
وأوصت الدراسة القائمين على تقديم الخدمات البلدية بتوصيات منها(ضرورة العناية بالعنصر البشري كونه الركيزة الاساسية لجودة خدمات الجهد البلدي ).
Rp- Impact of Total Quality Management on improving municipal effort service.pdf
Abstract
The study aimed to find out the extent of the impact of Total Quality Management in its dimensions (convincing and supporting senior management ,making decisions based on information,focus on customers,continuous improvement,participation and motivation of workers and motivation) in improving the services of the municipal effort with its human and automatic elememts as one of the emergency and exceptional municipal services.
The field study was carried out on the way of the visitors’ march on occasion of the Alarbaeen of Imam Hussein, peace be upon him, and the visit of Amir Al-Mu’minin Ali ibn Abi Talib, peace be upon him’ on the anniversary of the Martyrdom of the prophet Muhammad,may God bless him and his family and grant him peace .
The investigator follows the descriptive,analytical approach and used a questionnaire to study in data collection.
The reserch community included all municipal departments involved in the provision of municipal services and municipal effort services.The study was carried out on a intended sample consisting of 100 elemets of owners that provide municipal effort services to the walkers within the section of the responsibility of their municipal institutions that are part of the municipal directorship of the governorate of Najaf,located between Electricity plot Num.350 and Electricity plot Num.650 on the road linking the holy governorates of Najaf and Karbala.
The program of the statistical package for the social sciences (SPSSv.28)was used to analyze data and test hypotheses,and descriptiv statistics methods were used to characterize the characteristics of the sample (arithmethc mean,standard deviation,frequency distribution,normal distribution test) and the orocess of testing hypotheses using descriptive statistics methods (Spearman correlation coefficient) to test and analyze the correlation between variables and sub-axes, and (sample and multiple regression coefficient) to test and analyze the relationship of influence between variables and dimensions.
The study reached several conclusions of the most important (The Total Quality Management variable is of high importance by the sample members examined,reflecting the role it plays in improving the services provided to citizens).
The study recommended several recommendation for municipal service provides including the need to take care of the human being as the mainstay of quality municipal effort services.