اسم الباحث : همام مصدق كزار الكرعاوي
اسم المشرف : أ.م.د .صلاح مجيد كاظم السعدي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي إلى معرفة:(أثر استخدام إستراتيجية التعلم المستند إلى المشكلة في تحصيل وتنمية الدافع المعرفي لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات) في ضوء هدفي البحث قام الباحث بصياغة الفرضيات المناسبة.
واعتمد الباحث المنهج شبه التجريبي ذا الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة للاختبارين القبلي و ألبعدي لمقياس الدافع المعرفي, والاختبار ألبعدي للتحصيل, وقد تكون مجتمع البحث من المدارس المتوسطة والثانوية الحكومية النهارية التابعة لمديرية تربية بابل/ قضاء القاسم للعام الدراسي(2022/ 2023م)
ومن ثم اختار الباحث ثانوية الشهباء بصورة قصديه لقربها من منزل الباحث ولتعاون كل من أدارة المدرسة وملاكها التربوي, وقد تم اختيار مجموعتي التجربة بالطريقة العشوائية البسيطة, فكان الاختيار على الشعبة (أ) لتكون المجموعة التجريبية والشعبة (ب) لتكون المجموعة الضابطة, وقد بلغت عينة البحث(60) طالباً بواقع (30) طالباً في المجموعة التجريبية و(30) طالباً في المجموعة الضابطة, وتم إجراء التكافؤ بين المجموعتين التجريبية والضابطة من قبل الباحث بعدة متغيرات هي (العمر الزمني محسوباً بالأشهر, التحصيل الدراسي للآباء, التحصيل الدراسي للأمهات, درجة اختبار الذكاء, درجات الطلبة لمادة الاجتماعيات لنصف السنة, الاختبار القبلي لمقياس الدافع المعرفي).
وقد قام الباحث بتحديد المادة العلمية التي سوف يقوم بتدريسها في أثناء مدة التجربة فتضمنت الفصول الثلاثة الأخيرة(الرابع والخامس والسادس)من كتاب الاجتماعيات للصف الثاني المتوسط المقرر تدريسه للعام الدراسي(2022- 2023 م)
وصاغ الباحث في ضوء المادة المذكورة (148)هدفا سلوكيا, وأعدَّ خططاً تدريسية يومية بلغ عددها (42) خطة تدريسية للمجموعتين التجريبية والضابطة بواقع (21) خطة تدريسية لكل منها.
Influence use of Learning Relying on the Problem in the light of Attainment and Developing Cognitive Motivation for Second Year Intermediate School in Social Materials
The current study aims at knowing “Influence of Learning Relying on the Problem in the light of Cognitive Attainment and Motif for Second Year Intermediate School in Social Materials” in the light of the two research aims where the research formed the suitable hypotheses.
The researcher adopted the semi experimental method of the partial control of the two groups: the experimental and the control for the interior and posterior tests of the cognitive motif measurement and the posterior attainment test. Research community was formed from the day intermediate and secondary government schools affiliated to Babylon educational directorate/ Al Qasim district for the academic year 2022-2023A.D.
Later, Al- Shehba’ secondary school was intentionally chosen due to its closeness from the researcher’s residence and due to the cooperation of the school’s management and its educational staff. The two experiment groups were chosen by simple random. Therefore, section A was selected to be the experimental group and section B to be the control group.
The sample was 60 students: 30 students for the experimental group and 30 students for the control group. Parity between the experimental group and the control group was done by the researcher with various variables )time age counted by months,fathers’ educational level, mothers’ educational level, degree of intelligence test, students’ degrees for the social material of the midyear, and the interior test of the cognitive motif measurement.
The researcher limited the scientific material that he is going to teach during the experiment time that included the last three chapters ( four fifth, and sixth) of the social book/ second intermediate year devoted to the academic year 2022-2023.
The researcher formed )148(behavioral aims in the light of the mentioned material and prepared daily teaching plans that reached (42)teaching plans for the experimental group and the control group represented by (21)teaching plans for each one.
To verify the research aims, the researcher prepared the two research devices, the first is the attainment test. Thus, the researcher, for this purpose performed a test map ( attributes table). The attainment test composed of 30 testing items of the multiple test type consisting of four alternatives that have three wrong alternatives and one correct alternative.
The second device was a measurement of the cognitive motif composed of 40 items of three alternatives distributed on five fields. There searcher ensured the reliability of the two devices by displaying it on a group of experts and juries. Later, they were applied on questionnaire sample to ensure items’ clarity and the time consumed to answer the two tests. It was also applied on another sample that is the statistical sample for knowing the two tests statistical properties (activity of the wrong