أثر استراتيجية (7Es) في التحصيل و تنمية المهارات الحياتية لدى طالبات الصف الثاني المتوسط في مادة الاجتماعيات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : سحر محمد جهادي شناوة

اسم المشرف : صلاح مجيد كاظم السعدي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : تربية/طرائق تدريس التاريخ

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي الى معرفة (أثر استراتيجية 7Esفي التحصيل وتنمية المهارات الحياتية لطالبات الصف الثاني متوسط في مادة الاجتماعيات ),ولتحقيق هذا الهدف صاغت الباحثة الفرضيات الصفرية كالاتي:
– لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات تحصيل طالبات المجموعة التجريبية اللاتي يدرسن مادة الاجتماعيات باستراتيجية (( 7Es ومتوسط درجات تحصيل طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن المادة ذاتها بالطريقة الاعتيادية في التحصيل .
– لا يوجد فرق ذو دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات المجموعة التجريبية اللواتي يدرسن على وفق (إستراتيجية 7Es )ومتوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة اللاتي يدرسن على وفق الطريقة الاعتيادية في تنمية المهارات الحياتية .
– لايوجد فرق ذو دلالة احصائيةعند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسط درجات الاختبار القبلي ومتوسط درجات الاختبار البعدي للمجموعتين التجريبية والظابطة (تنمية المهارات الحياتية )
واعتمدت الباحثة المنهج التجريبي واختارت التصميم التجريبي و أعدت الاختبار التحصيلي ومقياس للمهارات الحياتية ,وحدد مجتمع البحث بطالبات الصف الثاني المتوسط في المدارس المتوسطة النهارية الحكومية التابعة لمديرية تربية كربلاء /المركز ,ومن ثم اختارت متوسطة الثريا للبنات بصورة قصدية بسبب تعاون الكادر والادارة والتدريسيات مع الباحثة ,اذ تكونت مرحلة الثاني متوسط من اربع شعب (أ,ب,ج,د) وبأستخدام طريقة السحب العشوائي وقع الاختيار على الشعبة (ج)

للمجموعة التجريبية و الشعبة (د) للمجموعة الضابطة, ودرست الشعبة (ج) على وفق استراتيجية 7Es اما شعبة( د) وفق الطريقة التقليدية , وبلغ عدد طالبات كل مجموعة (34)طالبة بعد استبعاد الطالبات الراسبات .
وكافأت الباحثة بين طالبات مجموعتي البحث في متغيرات عده ( العمر الزمني محسوباً بالاشهر ,التحصيل الدراسي للأباء ,التحصيل الدراسي للأمهات ,درجة اختبار الذكاء , درجات الطالبات لمادة الاجتماعيات لنصف السنة ,الاختبار القبلي لمقياس المهارات الحياتية).
اما المادة العلمية فتضمن الفصول الثلاثة الاخيرة (الرابع والخامس والسادس ) من كتاب الاجتماعيات للصف الثاني المتوسط المقرر تدريسه للعام الدراسي 2021-2022 في ضوء النظام الرسمي المقرر(الكورسات).
وصاغت الباحثة في ضوء المادة المذكورة (96) هدفا سلوكيا ,واعدت خططاً تدريسية يومية بلغ عددها (36)خطة تدريسية للمجموعتين التجريبية والضابطة بواقع (18) خطة لكل منها ,ثم اعدت الباحثة جدول المواصفات ليضمن عدالة توزيع فقرات الاختبار التحصيلي والاهداف السلوكية على ضوء محتوى المادة المقررة .
أما أداتا البحث فأعدت الباحثة الاختبار التحصيلي البعدي اذ تضمن (30) فقرة موضوعية (اختيار من متعدد) تضمنت المستويات المعرفية الاربعة من تصنيف بلوم (التذكر – الفهم – التطبيق – التحليل ) اذ تم التحقق من صدق الاختبار الظاهري بعرضه على مجموعة من الخبراء و المحكمين وصدق المحتوى من خلال الخارطة الاختبارية, فضلا عن استخراج الخصائص السايكومترية للاختبار (معامل الصعوبة ,التمييز ,فعالية البدائل الخاطئة ) اما ثبات الاختبار فتم الاعتماد على التجزئة النصفية ,اما مقياس المهارات الحياتية فتضمن اربع مهارات رئيسة (مهارات الادارة – المهارات الاجتماعية – المهارات الادراكية – مهارات العمل المشترك )

Influence of 7Es Strategy on Acquiring and Improving Life Skills for Second Intermediate Year Female Students in the Social Materials

The current study ‘ influence of 7Es strategy on acquiring and improving life skills for second intermediate year female student in the social material’. To carry out this aim, the researcher formed the following two nil hypotheses:
-There are no differences of statistical sense on the semantic level ( 0.05) between acquiring marks average of the experimental group female students who studies social materials with 7Es and acquiring marks average of the control group female students who studies in accord with the habitual way in teaching what concerns improving the life skill.
The researcher adopted the experimental approach and chose the experimental design of the partial control attainment test and the life skill measurement. The research community was limited by the second intermediate year/ female students in daily schools that belong to the general education directorate of kerbala/ the center.
Then, the researcher intentionally selected Al Thuraya intermediate school for girls due to its closeness to the researcher’s home and randomly selected group C as experimental group and selected group D as the controlled group also with a random way. She studied group C in accord with 7Es strategy while group D in accord with the traditional way. The number of each group was 43 female students after excluding failed students.
The researcher compared between the female students of the research two groups in various variables as the temporal age counted by ages, father’s scientific acquirement, mother’s scientific acquirement, intelligence test degree students’ midyear marks of the social material, and the anterior test of the measurement.
The researcher used the experimental design of the partial control by the two groups: the experimental and the controlled, acquirement of the posterior test, measurement of the anterior and posterior life skills. Concerning the scientific material, it included the last three chapters ( fourth, fifth, and sixth) from the social book of the second intermediate year for the academic year 2021 – 2022 in the light of the devoted official system ( courses).
The researcher, in the light of the mentioned material, formed 96 behavioral goals and prepared 36 daily teaching plans for the two groups: the experimental and the controlled; each one has 18 plans. Then, the researcher prepared a descriptive table to ensure equation of distributing the attainment test items and the behavioral goal in the light of the content of the mentioned material.
Concerning the research two devices, the researcher prepared the posterior test that included 30 objective items ( choose from multiple ) contained the four cognitive levels of Bloom classification ( recalling, understanding, application, analysis) when truth of the external test and truth of content were investigated by displaying them on a group of experts as well taking out the test psychometric properties ( coefficient of difficulty, recognition, activity of wrong alternatives), while in test stability, it was relied on the half partitives.
The measurement of the life skill contained main skills (administration skill, the social skill, cognitive skills, skills of the teamwork) with 72 items distributed by 16 items for the first skill, 16items for the second skill , 16 items for the third skill, 16items for the fourth skill. Truth of the external measurement was investigated by displaying it on the experts and specialized as well taking out the test psychometric properties ( the relation of the item with total degree- the identifiable force for each item); stability was found by Cronbach’ Alpha.
In order to reach the results of the study, all data were collected and analyzed through multiple statistical devices relying on the statistical program. The results showed activity of the strategy to understand and improve the life skills. Thus, there were differences of statistical sense on the level ( 0.05% among the average of the two research group marks: the experimental and the controlled, and both for the benefit of the experimental group.
In the light of the research findings, the researcher concluded the following:
1.Suitability of teaching strategy of social material for second intermediate female students.
2.Activity of strategy in improving the life skills.
The researcher recommended the following:
1.Adopting modern strategies instead of the traditional ones in teaching social materials.
2.Preparing courses and programs for teachers concerning the way of improving the life skills to students.
3. Making a similar study to the current study in other stages.
4.Necessity of emphasis on improving the life skills to students suitable for the individuals