أثر الاستثمار في التعليم العالي على النمو الاقتصادي في العراق للمدة (1990- 2016)

دبلوم عالي

اسم الباحث : إيمان عباس عبيد الجنابي

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم الاقتصادية

سنة نشر البحث : 2018

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف الدراسة الى قياس أثر الانفاق في التعليم العالي على النمو الاقتصادي في العراق وقد تم اعتماد الاسلوب الوصفي في عرض الاستثمار والانفاق على التعليم العالي في العراق ، والتحليل الكمي باستخدام الاسلوب القياسي لقياس أثر الانفاق في التعليم على النمو الاقتصادي في العراق للمدة (1990-2015) وتوصلت الدراسة الى جملة من النتائج هي ان اعداد الجامعات اخذت بالتزايد اذ وصلت الى 35 جامعة حكومية في نهاية مدة الدراسة رافقها زيادة في الكليات الاهلية فقد تزايدت اعدادها لتصل في نهاية مدة البحث الى (52) كلية معترف بها من قبل وزارة التعليم العالي والبحث العلمي توزعت على جميع محافظات العراق وكان لمحافظة بغداد حصة الأسد من هذه الكليات بلغت (22) كلية واستمرت اعداد الأساتذة بالتزايد لتصل الى (40993) تدريسياً في العام الدراسي (2014-2013).كما انه بد سنة 2003 اخذ الانفاق على التعليم بالتزايد بالأسعار الجارية والثابتة اذ بلغ (308.86) مليون دينار في الأسعار الثابتة في العام الدراسي (2003- 2004) نتيجة للتغيرات التي حصلت بعد سنة 2003 ورفع العقوبات الاقتصادية من الناحية العملية واستئناف تصدير النفط وتحسن وضع إيرادات الدولة الا ان حجم الانفاق بعد هذا العام الدراسي اخذ بالانخفاض والتذبذب سواء بالأسعار الجارية والثابتة نتيجة لما مر به البلد من ظروف عدم استقرار سياسي وامني جعلت جل اهتمام الدولة ينصرف الى معالجة هذه التحديات التي اخذت تستنزف الجزء الأكبر من ميزانية الدولة فضلاً عن ما رافق هذه الفترة من احتلال واستشراء الفساد المالي والإداري. كانت اعلى نسبة إنفاق على التعليم من الناتج المحلي الإجمالي خلال مدة الدراسة سجلت في العام الدراسي (2008 – 2009) حيث بلغت (1.89) % واستمرت حتى نهاية مدة البحث أكبر من الواحد الصحيح لتسجل في العام الدراسي الأخير من مدة الدراسي ما يقارب (3) %. هي نسب قليلة إذا ما قورنت بالدول العربية او الكيان الصهيوني.
اظهرت النتائج لسببية كرانجر بوجود علاقة سببية معنوية وباتجاه واحد عند فترتي تباطئ زمني متجهة من عدد الطلبة الخريجين الى عدد الطلبة المقبولين اي ان عدد الطلبة المقبولين يؤثر في عدد الطلبة الخريجين. كما ظهرت علاقة سببية معنوية متجهة من عدد السكان الى عدد الطلبة المقبولين، وقد ظهرت سببية كرانجر معنوية من الانفاق على التعليم الى عدد الطلبة المقبولين، كما كانت سببية كرانجر معنوية من عدد السكان الى عدد الطلبة الخريجين، وعليه تم رفض الفرضية الصفرية (( H0 التي تنص على عدم وجود علاقة سببية ببين المتغيرات. مع وجود علاقة تكامل مشترك بين المتغيرات ما يشير الى وجود توازن طويل الاجل .

Rp-The impact of investment in higher education on economic growth in Iraq for the period 1990-2016

The study aims at measuring the effect of expenditure on higher education on economic growth in Iraq. The descriptive method was adopted in the presentation of investment and expenditure on higher education in Iraq. Quantitative analysis using the standard method to measure the effect of education expenditure on economic growth in Iraq for the period 1990-2015. The study found that the number of universities increased by 35 at the end of the study period, accompanied by an increase in the number of private colleges. The number of universities increased to reach (52) colleges recognized by the Ministry of Higher Education and Scientific Research The total number of teachers has increased to 40993 in the academic year (2014-2013). Moreover, after 2003, the expenditure on education was increasing at current and constant prices by JD (308.86) million in fixed prices in the academic year (2003-2004) as a result of the changes that took place after 2003, the lifting of economic sanctions in practice and the resumption of oil exports However, the volume of spending after this school year has declined and fluctuated both at current and constant prices as a result of the country’s conditions of political and security instability that made most of the state’s attention to address these challenges, which drained most of the state budgeting the occupation and the spread of financial and administrative corruption. The highest expenditure on education in GDP during the study period was recorded in the academic year (2008-2009) at (1.89) % and continued until the end of the research period is greater than the correct one to register in the last academic year of the period of the study about (3). Are few if compared to the Arab countries or the Zionist entity.
The results showed that there is a significant causal relationship with one direction at two-time lag periods, from the number of graduate students to the number of accepted students. The number of students admitted affects the number of graduate students. There was a significant causal relationship between the number of students and the number of students admitted. Kranger’s morbidity was attributed to the number of students accepted, and Kranger was a significant cause of the population to the number of graduate students. Thus, the null hypothesis (H0) States that there is no causal relationship between variables. With a common correlation between the variables suggesting a long-term equilibrium.