أثر الاعلان عن التغير في التدريج الائتماني للسندات في عوائد الأسهم العادية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : سعدون عباس محمد الساعدي

اسم المشرف : "الاستاذ المساعد الدكتور ميثاق هاتف الفتلاوي الاستاذ المساعد الدكتور سعدي احمد الموسوي"

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية

سنة نشر البحث : 2017

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المستخلص
الغرض من هذه الدراسة التحقيق في استجابة أسعار أسهم وتحقيق عوائد غير عادية للشركات التي قامت بإصدار ادوات الدين (السندات)، والمدرجة في سوق ابو ظبي للأوراق المالية للمحتوى المعلوماتي الذي ترسله إعلانات التدريج الائتماني التي أجرتها وكالة Moody’s، للمدة 2005/1/1 – 2017/5/30. وتم استخدام منهجية دراسة الحدث وبنافذة حدث (15) يوم قبل الحدث و(15) يوم بعد الحدث لاختبار كفاءة السوق , وركزت الدراسة على اختبار اثر الإعلان عن التغيرات في التدريجات , الاولي وترقية وخفض او تأكيد الدرجة الائتمانية , بالإضافة الى الإعلان عن الادراج على قائمة المراقبة الائتمانية , وتضمنت الدراسة فرضيات رئيسة تمثلت في:
1- لا يوجد تأثير لإعلان تغير التدريجات الائتمانية لسندات الشركات في عوائد الأسهم العادية.
2- ان الإعلان عن التدريجات الائتمانية للسندات لا يختلف باختلاف الصناعات .
3- سوق ابو ظبي للأوراق المالية كفوءة بالشكل النصف قوي في الاستجابة للمحتوى المعلوماتي لإعلانات التدريج الائتماني .
أظهرت الدراسة ان هناك محتوى معلوماتي مؤثر للإعلان عن التدريجات الائتمانية في عوائد الاسهم العادية , مع اختلاف الاستجابات بين السالبة والموجبة وبحسب نوع الإعلان. كما تم التوصل الى ان الشركات عينة الدراسة بصورة منفردة تختلف في استجابتها الى الإعلان, حيث كانت المصارف اكثر استجابة من غيرها من الشركات الاخرى وان اغلب استجابتها كانت ايجابية بينما شهدت شركات التامين تأثيرا سلبيا على عوائد أسهمها , كما لوحظ وجود عوائد سلبية عالية قبل وبعد الإعلان عن الترقيات للدرجات الائتمانية وخلافاً لتوقعات السوق من ان ترقية الدرجة الائتمانية يمكن ان يؤدي الى تحقيق عوائد غير عادية ايجابية. كما ان التأثير ادى الى تحقيق عوائد غير عادية تختلف باختلاف الإعلانات, مما يدل على ان سوق ابو ظبي ليست كفوءة بالشكل نصف القوي , وتوصلت الدراسة الى عدد من التوصيات التي كان اهمها تشجيع انشاء وكالات محلية وخفض عقبات الدخول امام الوكالات الجديدة الى الاسواق المالية و العمل على رفع كفاءة و تفعيل اداء سوق ابو ظبي للأوراق المالية بما يساهم في خفض عدم التماثل المعلوماتي بين المستثمرين, و تشجيع الشركات العراقية على الدخول في اصدار سندات الدين وإدراجها في سوق العراق للأوراق المالية بهدف تمويل نشاطها سواء كانت شركات مالية او غير مالية, بما يؤدي الى تعزيز نشاط السوق والاقتصاد.

Rp_ The announcement impact of the credit rating change of bonds in Common Stock returns pdf

Abstract
The Purpose of this Study is to Investigate the Response of Stock Companies that Issued Debt Instruments (ADS) listed on the Abu Dhabi Exchange to obtain the content of the Information sent by Moody’s Credit Rating for the Period “January1, 2005 – May 30, 2017”. The Methodology of event we used to ascertain the response Market. The methodology of the event study and the event window was used 15 days prior to the event and 15 days after the event to test the efficiency of the market. The study focused on testing the effect of announcing the changes in the first steps, upgrade, downgrade or confirming the credit score, The study included the following hypotheses:
1. There is no impact the announcement of credit Rating change for corporate bonds in their common stock returns.
2. The announcement of credit arrangements for bonds is not different depending on the industries.
3. Abu Dhabi Securities Exchange is half-efficient in responding to the content of advertising credit rating.
The study showed that there is an influential information content to announce credit ratings in the returns of ordinary shares, with different responses between negative and positive and by type of advertisement. It was also found that the companies sample study individually differ in their response to the announcement, where the banks were more responsive than other companies and most of the response was positive while the insurance companies saw a negative impact on the returns of their shares, and noted high negative returns before and after the announcement On promotions for credit ratings and contrary to market expectations that an upgrade of credit score could lead to extraordinary positive returns.
The impact of this study has led to exceptional returns that vary according to the advertisements. This indicates that the Abu Dhabi market is not efficient in the semi-strong form.
The study reached a number of recommendations, the most important of which was to encourage the establishment of local agencies and reduce obstacles to entry of new agencies to financial markets and labor. To increase efficiency and activate the performance of the Abu Dhabi Securities Market, which contributes to reducing information asymmetry among investors, and encourage Iraqi companies to enter the issuance of debt securities and listing in the Iraqi market for securities to finance its activities, whether financial or non-financial, leading To promote n Market and economy.