اسم الباحث : أحمد خضير عباس الربيعي
اسم المشرف : أكرم محسن الياسري
الكلمات المفتاحية : الذكاء الاستراتيجي ، الانهيار التنظيمي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2022
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف الدراسة الحالية الى بيان أثر الذكاء الاستراتيجي بأبعاده ( الاستشراف ، الرؤية المستقبلية ، تفكير النظم ، الدافعية ، الشراكة ) في الحد من الانهيار التنظيمي بأبعاده ( العناصر الداخلية ، العناصر الخارجية ، العناصر البشرية ، العناصر الهيكلية ، العناصر المالية ) .. وتمثلت مشكلة الدراسة بتساؤل رئيس ينص على ( مدى اسهام الذكاء الاستراتيجي في الحد من الانهيار التنظيمي ؟ ) .
تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي بصورة رئيسة في عرض معلومات الدراسة وتحليلها وتفسيرها ، وتم جمع معلومات الدراسة عن طريق استمارة استبانة تكونت من (45) فقرة ، شملت القيادات العلمية والإدارية في الجامعات والكليات الاهلية كافة في محافظة كربلاء المقدسة والبالغ عددهم (92) من القيادات العلمية والإدارية من افراد عينة الدراسة .
تم استخدام عدد من الوسائل الإحصائية منها اختبارات الصدق والثبات ؛ الوسط المعياري الموزون ؛ الانحراف المعياري ؛ معامل الاختلاف النسبي ؛ والاهمية النسبية ؛ معامل الارتباط pearson ؛ ونمذجة المعادلة الهيكلية . وقد تم الاستعانة ببعض البرامج الجاهزة وهي ( ; Microsoft Excel,2010 Spss,v.23 ; Amos;v.23 ) .
وتوصلت الدراسة إلى وجود تأثير عكسي ذي دلالة معنوية لمتغير الذكاء الاستراتيجي في الانهيار التنظيمي على مستوى الجامعات والكليات الاهلية عينة الدراسة ، وهذا يدل على ان اهتمام ادارات هذه الكليات والجامعات في تحسين مستوى الذكاء الاستراتيجي لدى القادة وتعزيز اسلوب تفكيرهم ورؤاهم المستقبلية للظروف البيئة واثارة دافعيتهم نحو العمل والانتماء للوظيفية التي يمارسونها يقيها من الوصول الى الانهيار التنظيمي . وكذلك التركيز على تنمية اسس الذكاء الاستراتيجي ، وكفاءات القيادات وتدريبهم لتحسين مستوى تفكيرهم ورؤاهم وقدراتهم الذهنية ، ومتابعة تغيرات البيئة والتطورات الحاصلة في المجال الاكاديمي من اجل ضمان الاستمرار في قطاع التعليم والابتعاد عن مرحلة الانهيار .
الكلمات المفتاحية : الذكاء الاستراتيجي ، الانهيار التنظيمي
Rp-Impact of Strategic Intelligence in Reducing Organizational Collapse.pdf
Abstract
The current study aims to demonstrate the impact of strategic intelligence in its dimensions (forecasting, future vision, systems thinking, motivation, partnership) in reducing organizational collapse in its dimensions (internal elements, external elements, elements Human, structural elements, financial elements) and the study problem was represented by a main question that states (to what extent does strategic intelligence contribute to limiting organizational collapse?). The descriptive analytical approach was adopted mainly in presenting the study information, analyzing and interpreting it, and the study information was collected through a questionnaire that consisted of (45) paragraphs, which included the scientific and administrative leaders in all private universities and colleges in the Holy Karbala Governorate, who numbered (92) teachers, as well as On some personal interviews with the study sample members. A number of statistical methods were used, including tests of validity and reliability; standard weighted mean; standard deviation; coefficient of relative variance; relative importance; pearson correlation coefficient; and structural equation modeling. Some ready-made programs have been used, namely (Microsoft Excel, 2010 Spss, v.23; Amos; v.23).
The study concluded that there is a significant inverse effect of the strategic intelligence variable in the organizational collapse at the level of universities and private colleges, the sample of the study, and this indicates that the interest of the administrations of these colleges and universities in improving the level of strategic intelligence among leaders and enhancing their thinking and future visions of the environmental conditions and raising their motivation towards work And belonging to the job they practice prevents it from reaching organizational collapse. As well as focusing on developing the foundations of strategic intelligence, the competencies of leaders and training them to improve the level of their thinking, visions and mental abilities, and following up on environmental changes and developments in the academic field in order to ensure continuity in the education sector and to move away from the stage of collapse.