اسم الباحث : إيناس عباس يونس الفتلاوي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2012
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
سعت هذه الدراسة إلى تحديد أثر عمليات التعلم التنظيمي وخصائص المنظمات المتعلمة في الأداء المتميز ، ومن أجل تحقيق ذلك ، تم اعتماد عمليات التعلم التنظيمي وهي (اكتساب المعرفة، توزيع المعلومات ، وتفسير المعلومات ، والذاكرة التنظيمية) استناداً إلى Huber,1991:22)) وتم التعبير عن خصائص المنظمات المتعلمة (القيادة ، والشبكية ، والثقافة ، والتعلم الاستراتيجي والطلب على المعرفة) استنادا إلى (41: Daft,2003)، فيما تم التعبير عن مؤشرات الأداء المتميز (نتائج التركيز على التعلم والعمليات ، ونتائج التركيز على الزبون ، ونتائج التركيز على الموارد البشرية ، ونتائج القيادة والحاكمية ، والنتائج المالية والسوقية) اعتماداً على (معايير جائزة مالكوم بالدريج للتميز التعليمي إصدار(2011 – 2012).
وأجريت الدراسة في جامعة كربلاء ، إذ تم الحصول على المعلومات اللازمة عن طريق الأستبانة التي أعدت لهذا الغرض ، حيث جرى استطلاع آراء (239) من أعضاء الهيأة التدريسية في جامعة كربلاء والمتمثلة بـ (أستاذ ، أستاذ مساعد ، مدرس ، مدرس مساعد) ، فضلاً عن المقابلات الشخصية.
واستعمل معامل الارتباط (Spearman) لقياس علاقة الارتباط بين المتغيرات و اختبار (t) لمعرفة الدلالة المعنوية لهذه العلاقة، وتحليل الانحدار المتعدد (Multiple Regression Analysis)، واختبار(F) لتحديد معنوية معادلة الانحدار، كما تم استعمال (R2) لتفسير مقدار تأثير المتغيرات المستقلة في المتغير المعتمد.
كما توصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات من أهمها هناك تأثير لعمليات التعلم التنظيمي وخصائص المنظمات المتعلمة بشكل منفرد ومجتمع في الأداء المتميز.
ثم اختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات وكانت من بين هذه التوصيات ضرورة قيام قيادة الجامعة بتقييم التدريسيين والباحثين عن طريق وضع خطة استراتيجية تتضمن تحديد احتياجاتها الحالية والمستقبلية من التدريسيين ذوي الكفاءة العلمية ، ولاسيما من الحاصلين على شهادات علمية عالية وفي اختصاصات نادرة ، مع ضرورة الأخذ بنظر الاعتبار الخبرة العلمية، وممن لديهم عمل متميز او الحاصليـن على شهادات خبرة او جوائز علمية او براءات اختراع.
The Effect Of organizational learning processes and characteristics of learning organizations in Excellence performance-An Investigation Study on a Sample of from Colleges of Karbala University
This study seeks to determined the effect of Organizational Learning and Learning Organization in superior performance, For achieving this objective we chose four dimensions for Organizational Learning processe (Knowledge equiring , information distribution , information interpreting & Organizational memory) on the hase of ( Huber ,1991:22),and we express on Learning Organization by ((leadership, networking, culture, strategic learning, demand for knowledge) on the base of (Daft ,2003:41 ) as has been the expression of superior performance dimensions (results focus on learning and processes, results focus on the customer, results focus on human resources, leadership and governance results, financial and marketing results) according to award criteria Malcolm Baldrig of educational excellence version (2011, 2012).
The study was conducted at the University of Karbala, as was obtaining the necessary information through the questionnaire prepared for this purpose, where they were polled (239) of the faculty at the University of Karbala including (assistant teacher, teacher, assistant professor, professor), in addition to personal interviews.
And use the correlation coefficient (Spearman)used to measure the correlation between variables and test (t) to know significant of this relationship, and multiple regression analysis, and test (F) to determine the significant regression equation we also use (R2) to explain the amount of influence the independent variables in dependent variable adopted.
The study also found a set of conclusions can be summarized that there is the effect of organizational learning processes and characteristics of learning organizations individually and in comman in the outstanding performance.
The study then concluded with a set of recommendations concerning three variables, and other related to future studies.