أساليب التفكير الشائعة لدى طلبة المرحلة المتوسطة من المتميزين وأقرانهم العاديين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور مكي حميد الحسناوي

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2011

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يواجه العالم تحديات تربوية وتعليمية كبيرة افرزها الكم الهائل من المعلومات, ومخرجات الاتصالات المعلوماتية السريعة, وتنمية التقدم العلمي والتقني, والتطور الهائل في علم المعلومات و(الحاسوب), ونتيجة للانتقادات والمآخذ التي وجهت إلى الطرائق التقليدية في تناول المعلومات وتجهيزها من قبل الطلبة والتي تقوم في معظمها على تجاهل أساليب التعّلم وأساليب التفكير ومعالجة المعلومات من قبل الطلبة وطرائق تحصيل المعرفة وتنظيمها وتمثيلها وإدماجها في بناء معرفي واسترجاعها واستعمالها في مواقف تعليمية وحياتيه جديدة.

من هنا يهدف البحث الحالي إلى الكشف عن أساليب التفكير الشائعة لدى الطلبة العاديين تبعاً لمتغير الجنس,والتعرف على أساليب التفكير الشائعة لدى الطلبة المتميزين تبعاً لمتغير الجنس, ومن ثم معرفة الفروق ذات الدلالة الإحصائية  في أساليب التفكير لدى الطلبة العاديين والمتميزين تبعاً لمتغير الجنس ونوع الطلبة  .

 ولتحقيق هذه الأهداف اختيرت عينة متساوية من الطلبة العاديين وأقرانهم المتميزين من طلبة المرحلة المتوسطة بلغ حجمها (400)طالباً وطالبة من المتميزين والعاديين (200)طالب وطالبة من العاديين و(200)طالب وطالبة من المتميزين .

وللكشف عن أساليب التفكير التي يستخدمها طلبة المرحلة المتوسطة من المتميزين وأقرانهم العاديين قامت الباحثة ببناء مقياس لأساليب التفكير الشائعة من خلال تبني نظرية( ستيرنبرج) وأساليبها, وبعد عرض أساليب التفكير الثلاثة عشر المتبناة من نظرية (ستيرنبرج) على الخبراء واستخراج قيمة مربع كأي لأراء الخبراء استبقيت عشرة أساليب للتفكير وهي(التشريعي ,التنفيذي ,الحكمي ,الهرمي ,الشمولي , المحلي ,الداخلي ,الخارجي , التحرري ,التقليدي ) وحذفت ثلاثة أساليب وهي     ( الملكي , الاقلي , الفوضوي ) وبعدها صاغت الباحثة (7) فقرات لكل أسلوب أي تكون المقياس بصورة الأولية من(70) فقرة وبعد عرض الفقرات على الخبراء وإستخراج قيمة مربع كأي لأراء الخبراء استبقت (64) فقرة وبعد حساب القوة التميزية تم إستبعاد (4) فقرات من مقياس أساليب التفكير حيث تكون المقياس بصيغة النهائية من(60)فقرة لكل أسلوب من أساليب التفكير خمس فقرات وتحققت الباحثة من ثبات المقياس بطريقة أعادة الاختبار فتراوح في الأساليب العشرة من(0,72)و(0,75) وبطريقة معادلة ألفا كرونباخ فكان معامل الثبات يتراوح من(0,73)و(0,76) وتم التحقق من صدق المقياس بمؤشرات الصدق الظاهري وصدق البناء وأيضا استخراج المؤشرات الإحصائية للمقياس .

وبعد تطبيق المقياس على عينة البحث وتحليل الإجابات إحصائيا لتحقيق أهداف البحث .

من خلال استخدام الوسائل الإحصائية  الاختبار التائي لعينتين مستقلتين ومربع كأي ومعامل ارتباط بيرسون ومعادلة ألفا كرونباخ وتحليل التباين الثنائي والالتواء والتفلطح ومن بين النتائج التي توصل لها البحث التالي:

1–أن الأسلوب الشائع لدى الطلبة المتميزين (ذكور, إناث ), ولدى الطلبة العاديين (ذكور,إناث) هو(أسلوب التفكير الشمولي ) حيث احتل المرتبة الأولى, بينما احتل (أسلوب التفكير التقليدي ) المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة بالنسبة للمتميزين (ذكور , إناث ) وعاديين ( ذكور ,إناث).

2-أن الأسلوب الشائع للطلبة العاديين (الذكور )هو (أسلوب التفكير التشريعي ) حيث احتل المرتبة الأولى, بينما احتل (أسلوب التفكير التحرري ) المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة .

3- أن الأسلوب الشائع للطلبة العاديين (الإناث)هو (أسلوب التفكير التحرري) حيث احتل المرتبة الأولى, بينما احتل(أسلوب التفكير التقليدي) المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة .

4-أن الأسلوب الشائع للطلبة المتميزين(الذكور )هو (أسلوب التفكير التحرري) حيث احتل المرتبة الأولى, بينما احتل(أسلوب التفكير الخارجي) المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة.

5- أن الأسلوب الشائع للطلبة المتميزين(الإناث )هو (أسلوب التفكير الشمولي) حيث احتل المرتبة الأولى, بينما احتل(أسلوب التفكير التقليدي) المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة.

6-عدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية تبعاً لمتغير الجنس المتميزين(ذكور,إناث) والعاديين(ذكور,إناث) في أساليب التفكير (التشريعي ,التنفيذي ,الحكمي ,الهرمي ,المحلي ,الداخلي ,التقليدي)

7-وجود فرق ذو دلالة إحصائية تبعا لمتغير الجنس بين المتميزين(ذكور,إناث) والعاديين(ذكور,إناث) في أساليب التفكير(الشمولي ,الخارجي ,التحرري) ولصالح الإناث (المتميزات والعاديات).

8-وجود فرق ذو دلالة إحصائية تبعاً لمتغير نوع الطلبة ( متميزين وعاديين ) في أساليب التفكير (التشريعي ,التنفيذي , الحكمي , الهرمي , الشمولي , المحلي , الداخلي . التحرري , التقليدي ), ولصالح المتميزين (ذكور,إناث).

9- وجود فرق ذو دلالة إحصائية تبعاً لمتغير نوع الطلبة(متميزين , عاديين ) في   ( أسلوب التفكير الخارجي ), ولصالح  الإناث ( متميزات ,عاديات).

      وفي ضوء نتائج البحث توصلت الباحثة  إلى عدد من الاستنتاجات كان من أبرزها  أن الأسلوب الشائع بصورة عامة لدى الطلبة العاديين والمتميزين من الذكور والإناث هو أسلوب التفكير الشمولي حيث أحتل المرتبة الأولى بين أساليب التفكير المستخدمة .

       وأيضا استنتجت الباحثة أن أسلوب التفكير التقليدي أحتل المرتبة الأخيرة بين أساليب التفكير المستخدمة من قبل الطلبة المتميزين والعاديين (الذكور, الإناث) بصورة عامة .

        وقد أوصت الباحثة بتوصيات عدة كان من أبرزها ضرورة عد أساليب التفكير أحد الموضوعات الرئيسية في برامج إعداد المعلم وتصميم برامج لتنمية أساليب التفكير لدى الطلبة العاديين وأقرانهم المتميزين وتعزيز وعي الطالب بأساليب التفكير وكيفية توظيفها في حياته العلمية والعملية .

       وإكمالاً للبحث الحالي وتطويرا له اقترحت الباحثة عدداً من المقترحات أبرزها هو إجراء الدراسة نفسها على فئات عمرية مختلفة, وإجراء دراسة أيضا للكشف عن أساليب التفكير لدى طلبة المعاهد والاعداديات المهنية .

Thinking styles common for the distinguished pupils and their ordinary peers of the intermediate stage

As the world faces the challenges of educational and grea      learning from the vast amount of Information and communications  technology and rapid output development of scientific and Technical progress and the enormous development in computer and information science. As a result of criticisms and drawbacks to traditional methods in handling and processing of information by students who mostly ignored the learning methods and ways of thinking and processing information by students and the acquisition of knowledge organization and representation and integration of knowledge building and retrieval and use in teaching positions and new life .

The ways of thinking are the preferred methods of individuals acquiring knowledge and organize ideas and expression, a way in which individuals face the problems they face and try to find solutions in the best way, and ways of thinking have been identified in theory as a set of methods used by learner that deals with the information available to him as if to problems and situations.

From that point of view the current search to detect common ways of thinking of the students returning depending on the sex variable, and identify methods of thought common to outstanding students depending on the gender variable and see statistical significant differences in ways of thinking when returning students and distinguished depending on the variable gender and type of students.

To achieve these goals chosen equal sample of students returning and their peers for outstanding students of intermediate size (400) amounted to students from elite returning (200) students of achievers and (200) Students with high academic achievement.

And detection methods of thinking used by middle school students from elite peers returning the researcher to build scale for common ways of thinking through the adoption of Sternberg’s theory and methods and after viewing the thirteen thinking methods adopted by the experts and Sternberg’s theory to extract value as A views of experts retained 10 techniques for thinking about it (Executive, legislative, estoppel, hierarchy Totalitarian, local, domestic, foreign, classic, liberal) and then formulated a researcher (7) paragraphs for each mode which is a measure of raw (70) a paragraph after the discriminatory power account (4) have been excluded from the paragraphs where the thinking methods of scale with final images (60) for each mode of thinking about five paragraphs and researcher of a scale stability test, the methods ranged from ten (0,72), (0,75) and Cronbach’s Alpha equation was reliability coefficient ranges from (0,73), (0,76) and verified Certified scale indicators of honesty and sincerity of virtual construction and also extract statistical indicators of the standard.

After applying the scale sample research and statistical analysis of responses to achieve the research objectives.

Statistical methods were used for two separate second test and the chi-squared and Pearson correlation coefficient and -Cronbach’s Alpha-and variance analysis equation duo sprains and the flattening of the results of research:

1_ Occupied (totalitarian thinking) which is one of the first ways of thinking between thinking methods used that method is common for returning students and outstanding  (male, female) while occupied (traditional thinking) came in last The common method for returning students (males)

2-is (legislative thinking) where first place while (thinking liberal) ranked last among the thinking methods used.

3-The common method for returning students (female) (liberal thinking) where first place while (thinking) ranked last among the thinking methods used.

4-Occupied (totalitarian thinking) and is one of the first ways of thinking between thinking methods used i.e. common method among outstanding students (male, female) while occupied (traditional thinking) came in last.

5_The common method of outstanding students (males) is (Liberal thinking) where first place while (thinking) ranked last among the thinking methods used.

6_ There is no difference with statistical significance depending on the sex variable between achievers (male, female) and returning (male, female) in ways of thinking (legislative, Executive, Estoppels, Hierarchy, Local Procedure, Traditional).

7-The difference is statistically significant, depending on the sex variable between achievers (male, female) and returning (male, female) in ways of thinking (Outer, Totalitarian , Liberal) and for females (with portraits and Antiquities)

8_The difference is statistically significant according to variable students (distinct , And they opposed) in ways of thinking (Legislative, Executive, Estoppels, Hierarchical, Authoritarian, Local income, Liberal, Traditional)

9_  The difference is statistically significant according to a variable of type student (distinct, they opposed) in (Outside thinking).

In the light of the results of research by researcher to a number of conclusions were highlighted by the common method among returning students and distinguished from males and females is the Holistic thinking where ranked first among the thinking methods used.

And also she get away (from) researcher that Traditional thinking ranked last among ways of thinking used by outstanding students and returning (male and female) in General.

researcher has recommended several recommendations highlighted the need to treat was thinking one of the main themes in teacher programmers and design programmers to develop ways of thinking when returning students and their peers and promote awareness of student achievers in ways of thinking and how to use scientific and practical life.

Complementing current research and development has suggested a number of proposals notably researcher is conducting the study itself to different age groups, and also study of the detection methods of thinking to students and professional institutes for Poland.