اتجاهاتُ الشعرِ وخصائصُهُ في كتابِ (النجومِ الزاهرةِ في حُلى حضرةِ القاهرةِ) لابن سعيد المغربي (ت685ه)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زين العابدين وفي جنك

اسم المشرف : أ.م.د. فلاح عبد علي سركال

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

إنَّ المتتبع للمؤلفات التي احتوت النصوص الشعرية بوصفها شواهد لموضوعاتها، كانت ملاذاً للباحثين للوقوف على ما جاء فيها، ومحاولة لخوض غمار التجربة البحثية فيها، فالجواهر الأدبية التي حملها الكتاب كانت دعوة مباشرة للوقوف على ما اكتنزه الكتاب من مضامين دعت للولوج إليه، وعند قراءتي للكتب زاد شغفي للبحث فيه، ومناقشة نصوصه، وعندها عدت إلى أستاذي المشرف أرشدني إلى كتاب (النجوم الزاهرة في حُلى حضرة القاهرة )، وبعد قراءة الكتاب والاطلاع على مادتهِ وقيمتهِ العلمية اختار لي عنواناً وُسِمَ بـ(اتجاهات الشعر وخصائصه في كتاب النجوم الزاهرة في حُلى حضرة القاهرة لابن سعيد المغربي)، وممَّا لا يخفى أنَّ المشكلات البحثية كانت حاضرة ومنها أنَّ التحليل الفني للنصوص يتطلب دقة قد لا يلم بها طالب في تجربته البحثية الأولى، وكذلك عمق النصوص الشعرية وتنوع أغراضها، إلا أنَّ التوكل على الله وتوجيهات أستاذي المشرف ذللت لي الصعاب و تمكنت من تجاوزها، والبدء بمرحلة تحديد خطة الرسالة على وفق المادة العلمية التي توافر عليها الكتاب، وبعدَ التشاور مع أستاذي المشرف تم تقسيم الرسالة على تمهيد واربعة فصول , كان التمهيد بعنوان(جوانب من سيرة حياة ابن سعيد المغربي والتعريف بكتاب النجوم الزاهرة في حلى حضرة القاهرة)، وبنيته على قسمين وهما( سيرة المؤلف، والتعريف بالكتاب)، وبيَّن الفصل الأول(اتجاهات الشعر الرئيسة)، وتقسم على المبحث الأول الذي درست به المديح، وجاء المبحث الثاني ليبحث في الغزل، ودرس المبحث الثالث الرثاء، وتطرق المبحث الرابع للهجاء ، ليتبعه المبحث الخامس لدراسة الفخر ،أما الفصل الثاني عُنون بــ(الاتجاهات الثانوية) وتقسم على المبحث الاول الذي درس وصف الطبيعة ، ثم المبحث الثاني الذي بيَّن الشكوى، ورصد المبحث الثالث الخمريات ، ليجيء المبحث الرابع ليدرس الحكمة، ثم بيَّن المبحث الخامس الزهد.
أما الفصل الثالث فقد عُنون بـ( البناء واللغة الشعرية)، ولقد تقسم على مبحثين، و تناولت في المبحث الأول بناء النصوص الشعرية التي وردت في الكتاب , وجاء المبحث الثاني ليدرس اللغة الشعرية , فدرست الألفاظ من ناحية فصاحتها، وجزالتها، ورقتها، وسهولتها، وغرابتها, فضلاً عن ألفاظ الموروث الديني, والفاظ الطبيعة , والفاظ السياسة والحروب، لندرس بعد ذلك الاساليب من حيث الجملة الخبرية، والإنشائية الطلبية، وأما الفصل الرابع عُنون بـ(الصورة والايقاع الشعري) ولقد تقسم على مبحثين كان الاول ليبحث في الصورة الفنية وتقسم على أقسام درس الأول منها وسائل تشكيل الصورة وهي الصورة التشبيهية والاستعارية والكنائية، وفي السياق نفسه درست أنماط الصورة من حيث الجانب الحسي والعقلي، ولقد درست الصورة الحسية كل من الصورة البصرية، والسمعية، والشمية، والذوقية , واللمسية , ودرست الصورة العقلية، وجاء المبحث الثاني ليختص بدراسة الايقاع الشعري وقُسّمت على الايقاع الداخلي، والخارجي، ثم دونت خاتمة البحث التي تضمنت عدداً من النتائج التي توصلت إليها خلال مدة البحث، واخيراً وضعتُ قائمة للمصادر والمراجع التي أفدت منها في استقاء مادة هذه الرسالة.
وأعتمد الباحث المنهج الوصفي.
وفي هذا المقام لا يسعني إلا أتقدم بالشكر والعرفان لأستاذي المفضال الذي هو خير مرشد وموجه علمي لي خلال مدة البحث، فله مني وافر الامتنان والعرفان.

Rp- Poetry Directions and Features in the Book of "Al Nejoum Al Zahirah Fe Huli Hedhrat Al Qahirah" by Ibn Sa'ead Al Meghrebi ( died 685 H.).pdf

Abstract:
All praise is due to God, creator of the creation, granting good, praise suits His dignity as he must be praised, Prayer and peace be upon our master and prophet Mohammed and his progeny.
The one who follows the publications that contained the poetic texts as witnesses for its subjects finds that they were a source for researchers to stop what were implied and an attempt to try the research experience. Therefore, the literary gems that this book implied were a direct invitation to this book’s implications calling for investigation. When I read the book, my desire increased to search in it and to tackle its texts. When I returned to my supervisor, he advised me to the book” Al Nejoum Al Zahirah Fe Huli Hedhrat Al Qahirah”. After reading it and having an idea about its material and scientific value, he chose the title to me as” Poetry Directions and Features in the Book of “Al Nejoum Al Zahirah Fe Huli Hedhrat Al Qahirah” by Ibn Sa’ead Al Meghrebi ( died 685 H.)”. it is undoubtedly that the research problems were present as the texts’ artistic analysis that requires accuracy that the student cannot manage in his first research attempt, as well, the poetic texts depth and variety of its purposes. But after relying on Allah and my supervisor’s instructions all simplified the obstacles and I could cross and to start with the study plan of the thesis in accord with the scientific material that implied in the book. So, after agreement with my supervisor to divide the thesis into a preface entitled “Aspects from the biography of Ibn Sa’ead Al Meghrebi and definition of the book Al Nejoum Al Zahirah Fe Huli Hedhrat Al Qahirah ‘ where I divided it into two parts: the author’s biography and definition of the book. The first chapter showed “the verse orientations”. the first section studied eulogies, the second section tackled flirting the third section mentioned lamenting, the fourth section was about the satire The fifth section was about the description while the sixth section was about the pride. The seven section shows the complain. The eighth studied hoariness and youth. The ninth section mentioned abstention and Sufism the eleventh section studied the wisdom.
The second chapter which is entitled ” the artistic features” has three sections preceded by the speech about the artistic building of the poetic texts in the book. The first section discussed the poetic texts that mentioned in the book. So, the expressions were studied according to their eloquence, brevity, softness, simplicity, and oddity. It also included synonymy, repetition and derivation; as well as expressions of the religious heritage, nature expressions, expressions of policy and war. Later, styles were studied in accord to the nominal sentence and order compositional sentence. The second section studied devices that forms of the image represented by simile. Metaphor, and metonymy. In the same context, image pattrens according to sensitive and cognitive sides were studied. The sensitive image studied the visual image, auditory image, smelling image, and the cognitive image. The third section was about studying music which is divided into the internal music and the external music. Then, the conclusion came to imply a number of results. Finally, there were a list of references and bibliographies that were useful to the thesis.
Based on this, I would like to present thanks and gratitude to my supervisor who was a best scientific guide and leader to me during the research journey; therefore, all gratitude to him. Finally, I don’t claim perfection for my work or I gave the study its right, rather, if I was right, this is due to Allah favor. If I am mistaken, this belongs to me.