استخلاص المناطق الجذابة في الإعلانات التجارية بناءً على تحليل تتبع العين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : تيسير حازم عبد المطلب جابر

اسم المشرف : عقيل عبد الكريم فرحان السقا

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية علوم الحاسوب وتكنولوجيا المعلومات

الاختصاص : علوم الحاسوب

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

في مجال التسويق الديناميكي، فهم سلوك المستهلك وتحسين استراتيجيات الإعلان أمرٌ أساسي لتحقيق النجاح. تستقصي هذه الدراسة كيف يمكن لتحليل تتبع العين المساعدة في فهم تفاصيل سلوك العميل والعثور على المناطق المهمة التي تؤثر في إعداد الإعلانات التجارية.
تتضمن منهجية شاملة جمع البيانات والتمهيد والمعالجة وتحديد نقاط الاهتمام. باستخدام تقنية تتبع العين، يتم تسجيل أنماط النظر للمشاركين بدقة وحرصٍ وهم يتفاعلون مع الصور. المراحل التالية تشمل تقليل الضوضاء، وتصنيف البيانات، وحساب تكرار النقاط، وتحديد نقاط الاهتمام.
تؤكد النتائج أهمية تتبع العين في التقاط أنماط الانتباه البصري، مكشوفة المناطق التي تشد حقًا انتباه المشاركين. يُستخدم تحليل المكون الرئيسي (PCA) لتقليل الأبعاد للحصول على بيانات أدق.
تتضمن منهجية فرض ثلاث مناطق اهتمام لكل صورة. عن طريق عرض ثلاث صور لمجموعة من 20 مشاركًا، يتم حساب فعالية كل صورة.
تخضع البيانات الناتجة عن جهاز تتبع العين لعملية المعالجة، وعن طريق تحديد المنطقة التي تحتوي على أكبر عدد من النقاط وأكبر عدد من المشاهدين، يتم تحديد المنطقة التي حققت أكبر عدد من الزيارات والاهتمام.
من خلال المقارنة بين المناطق المحددة كأكثر أهمية لكل صورة والمناطق الناتجة، لوحظ أن الصورة رقم اثنان حصلت على أعلى نسبة بنسبة 90%، في حين حصلت الصورة رقم ثلاثة على 87%، وحصلت الصورة رقم واحد على النسبة الأدنى بنسبة 70%.

Attractive Regions Extraction in Commercial Advertisement Based on Eye Tracking Analysis

Abstract

In the dynamic landscape of marketing, understanding consumer behavior and optimizing advertisement strategies are essential for success. This study investigates how eye tracking analysis can be help understanding the subtleties of customer behavior and find regions of interest influencing the creation of commercial advertisements.

The comprehensive methodology involves data collection, pre-processing, processing, and Points of Interest. Through eye tracking technology, participants’ gaze patterns are meticulously recorded as they engage with images. Subsequent stages encompass noise reduction, data categorization, point recurrence calculation, and identification of points of interest.

The findings present the significance of eye tracking in capturing visual attention patterns, shedding light on the areas that truly engage participants. Principal component analysis (PCA) is employed to Dimension reduction to get more accurate data.

Methodology applied to impose three regions of interest for each image. Presenting three images to a group of 20 participants the effectiveness which has been calculated of each image.

The data generated by the eye-tracking device was subjected to processing, and by calculating the region that contains the most points and the largest number of people who viewed it, the region with the most views and interest was determined.

By comparing the regions imposed as the most important for each image with the resulting regions, it was found that image number two obtained 90% percentage, which is the highest, while image number one obtained 87% percentage, and image number three obtained 70% percentage, which is the lowest.