استراتيجية المرونة السيبرانية ودورها في تعزيز ثقة المودعين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : عمار عبد الحسين شعلان

اسم المشرف : كمال كاظم جواد كرار عباس متعب

الكلمات المفتاحية : استراتيجية المرونة السيبرانية، ثقة المودعين، التعاملات المصرفية الكترونية، المصارف التجارية.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : العلوم المالية والمصرفية

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

هدفت الدراسة إلى بيان تأثير استراتيجية المرونة السيبرانية بأبعادها الفرعية ودورها في تعزيز ثقة المودعين بأبعادها، ومدى تمتع المصارف عينة الدراسة باستراتيجية المرونة السيبرانية من عدمها ومدى صلة هذه الاستراتيجية بتجاوز المخاطر والتهديدات والتكييف معها لتعزيز ثقة المودعين بالقطاع المصرفي لاسيما التعاملات الالكترونية منها.
وانطلقت هذه الدراسة من ما يعانيه القطاع المصرفي بابتعاده عن تأثيره الحيوي في تحفيز النشاط الاقتصادي باستخدام التكنلوجيا الكترونية في العراق فضلاً عن عدم استجابته للأزمات المالية والاقتصادية الداخلية او الخارجية وهو ما كان واضحا في السنوات الماضية وجاءت مشكلة الدراسة لبيان العلاقة بين استراتيجية المرونة السيبرانية وثقة المودعين في المصارف، ومن هنا استوجب التركيز في مدى تمتع هذه المصارف باستراتيجية ألمرونة السيبرانية من عدمها، وكيف يمكن للمصارف التجارية ان تستفيد من هذه الاستراتيجيات لتعزيز ثقة المودعين في ظل التهديدات السيبرانية المتزايدة.

وتم تحليل هذه الدراسة بأخذ عينة من العاملين والمودعين في ستة مصارف تجارية أذ اختيرت هذه المصارف لأهميتها الكبيرة ولأنها تقدم مجموعة من التعاملات والتعاملات الالكترونية، وهي توفر البيئة الملائمة لمعرفة ودراسة العلاقة بين تطبيق استراتيجية المرونة السيبرانية ودورها في تعزيز ثقة المودعين من خلال العمل المصرفي الالكتروني.

وتوصل الباحث الى ان استراتيجية المرونة السيبرانية تعمل على تعزيز ثقة المودعين عبر توفير السلامة والأمان والاستجابة للتهديدات الإلكترونية والتكيف معها والحد من التعرض للمخاطر او الهجمات السيبرانية من خلال التعاملات الكترونية في القطاع المصرفي، واختتم الباحث الدراسة بمجموعة من التوصيات من اهمها وضع خطة لاستراتيجية المرونة السيبرانية وتنفذ على مراحل الهدف منها الاستمرار بتطوير البنية التحتية للأمن السيبراني وحماية البيانات بمستوياتها كافة على وفق أحدث التقنيات والتكنولوجيا المتطورة والمعتمدة في التعاملات المصرفية الالكترونية.

Rp- Cyber resilience strategy and its role in enhancing depositors’ confidence.pdf

The study aimed to clarify the cyber resilience strategy and its role in enhancing depositors’ confidence, and the extent to which the banks in the research sample enjoy a cyber resilience strategy or not, and the extent to which this flexibility is related to overcoming risks and threats and adapting to them to enhance depositors’ confidence in the banking sector, especially electronic transactions. The study assumed two main hypotheses, the first of which states that there is a significant correlation between the cyber resilience strategy and depositors’ confidence, and five sub-hypotheses branched out from it, and the second hypothesis states that the cyber resilience strategy has a significant impact on depositors’ confidence, and five hypotheses branched out from it. In order to prove or deny the study hypothesis, the study sample conversion method was used from the aggregation between the number of questionnaire forms distributed to employees in the banks surveyed and the forms distributed to a sample of depositors who deal with those banks through the statistical program (AMOS,24) and the program (SPSS V.26) and through the use of the command (Aggregation Data).

The study reached several conclusions, the most important of which is that the cyber resilience strategy prevents unauthorized disclosure of passwords, theft of card information, electronic money laundering, identity theft, forgery and phishing operations, attacks on transaction channels, malware, and fraud against banks to a large extent, and enhances the ability of banks to adapt to the ever-changing cyber threats and risks, which helps banks maintain the integrity of financial data and enhance depositors’ confidence.

The researcher concluded the study with a set of proposals and recommendations, the most important of which is developing a plan for a cyber resilience strategy that is implemented in stages, the aim of which is to continue developing the cybersecurity infrastructure and data protection at all levels according to the latest advanced and approved technologies and technologies, and developing the technical, security and information infrastructures in banks and electronic payment service provider companies (administrative, legal, technical, internal and external cooperation, organizational, organization and capacity building) with the aim of evaluating data security and protection procedures and security and information infrastructures and researching areas of their development and commitment to security methodologies and solutions that, in their entirety, make banks cyber secure.