استعمال إسلوب المعكوس الكروي لتقدير دالة بقاء توزيع Shanker الشبه دائري(مع تطبيق عملي)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حنان جساب محمد

اسم المشرف : علي كاظم محمد علي المصلاوي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية/ادب

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الحمد لله الذي خلق فسوّى، وقدّر فهدى، أحمده حمد الشاكرين وأسأله النجاة يوم الدين، وأُصلي وأُسلم على أشرف الخلق أجمعين خليله المصطفى الذي خصَّه الله بكمال الفصاحة بين البدو والحضر، وآتاه بحكمته أَسرار البلاغة وفصل الخطاب وعلى آل بيته الطيبين الطاهرين سادة الأنام الذين نظموا لآلئ البديع والفصاحة في عقود الإيجاز والإطناب، فكانوا أمراء الكلام الذي تشبثت عروقه فيهم وتهدَّلت أغصانه عليهم؛ وعلى أصحابهم الغرِّ الميامين، ومن تبعهم بإحسان الى يوم الدين.
وبعد قد عَمِد العلوي في كتابه الطراز إلى الاستشهاد بكلام الإمام علي بشكلٍ واضح ومقصود، وقد حدَّد منهجه في أول كتابه إذ عمد في كلِّ فن بلاغي إلى الاستشهاد بكلام الله جلَّ وعلا أولاً ومن ثمَّ إلى الاستشهاد بكلام سيد الأنبياء والرسل محمد ثانياً ومن ثمَّ الاستشهاد بكلام الإمام علي ثالثاً ثم يستشهد بكلام العرب من شعر ونثر رابعاً, وحاول أن يُبرّز كلام الإمام علي على حساب كلام العرب دالاً ومثبتاً تميزهُ عنهم، ومؤكداً في كثير من مواطن كتابه الطراز إلى كونه معجزاً حاله حال كلام الله تعالى وكلام الرسول صلى الله عليه وآله، وبينه وبين كلام العرب بون شاسع لذلك عمد من باب الإثبات والتأكيد والتوضيح إلى الاستشهاد بكلامه وكلام العرب في كثير من مباحثه البلاغية في علم المعاني والبيان والبديع وكانت له وقفات تحليلية بلاغية ونقدية متميزة في ذلك .
فجاء اقتراح الاستاذ الدكتور علي كاظم المصلاوي وفقه الله لكلِّ خير ان يكون عنوان رسالتي هو:(( الاستشهاد بكلام الإمام عليوكلام العرب في كتاب الطراز ليحيى بن حمزة بن علي العلوي ت(749هـ) دراسة بلاغية)) وهو استكمال لفكرة موضوع درسه سابقاً وهو ((نهج البلاغة معين البلاغيين قراءة في دلالات الاستشهاد في كتاب الطراز للعلوي (ت 749هـ) انموذجاً)) بعدما وجد مادة غنيَّة مبثوثة في جميع مفاصل كتابه الطراز وتقسيماته البلاغية وعلومها .

The Citing of Imam Ali's speech and Arabs' Speech in "Al Teraz" Book about Rhetoric Secrets and Incapacitation Facts by Yahya bin Hamza

It is a privilege to present a study about speech of Prince of believers Imam Ali ( p.b.u.h.) it is a study that investigated this speech for the first time, it is entitled ” The Citing of Imam Ali’s speech and Arab’s speech in “Al Teraz” Book by Yahya bin Hamza Al Alewi ( 749H).
Therefore, Al
Alewi in his book”Al Teraz” intended to cite clearly and intentionally Imam Ali’s speech. He limited his approach in the beginning of his book when he purposefully resorted in every rhetoric art to cite Allah Al mighty speech, firstly, and secondly to cite prophets’ and messengers’, thirdly to cite Imam Ali’s speech, and fourthly to cite Arabs’ speech including prose and poetry. He tried to outstand Imam Ali’s speech on account of Arabs, speech referring and identifying it. Many times, he emphasized that”Al Teraz” is a miracle like Allah Al mighty speech and the prophet’s speech Ali ( p.b.u.h.), where there is a great difference between his speech and Arabs’ speech; that’s why he purposefully, emphasizing, and clarifying to balance between Imam Ali’s speech and Arab speech in many of his rhetorical sections in meaning, eloquence, and rhetoric; therefore, it has a remarkable , analytical, rhetorical, and critical stands in this respect. Generally, the study was represented by three chapters preceded by preface and followed by conclusion included the most important results and a list of references and bibliographies used in the research.
The preface was interested in defining the citing and balance, Al Alawi, and his Al Teraz”. The first chapter which is entitled “Al Teraz’s citing of Imam Ali’s speech and Arabs speech in eloquence science styles” has two sections. The first section was about citing in eloquence and rhetoric. The second section was about citing in eloquence styles. The second chapter tackled Al Alewi’s citing of Imam Ali’s speech, and Arabs speech in semantics style, it has an introduction and the structural styles arts (separation and connection, brevity and deletion, emphasis, periphrasis, principles and opinions). The third chapter treated with rhetoric styles. It included a preface and two