اسم الباحث : جنان عبد الرزاق محمد
اسم المشرف : أ.م. مناف عبد الحسين مهدي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تهدف الدراسة إلى تحديد أنواع الاسئلة المذكورة في القرآن الكريم والتي تكون نتيجة لظواهر لغوية مختلفة، وهذه الظواهر اللغوية قد تكون نحوية وتداولية ودلالية وغيرها.
وهذه الظواهر اللغوية هي دلالة على تماسك النص القرآني الكريم والتي ترسم الصورة البلاغية للقرآن الكريم فقد تم تحليل هذه النصوص القرآنية وقد تبين طبقاً للتحليل اللغوي أن الأسئلة في القرآن الكريم هي صورة بلاغية تتكون من معانٍ مختلفة والتي قد تكون مجازية أو مبالغة أو استعارة.
وفي نفس الوقت وجدنا ان الجانب القواعدي النحوي له تأثير كبير في تغيير مفهوم السؤال من معنى إلى آخر فضلاً عن الجانب التداولي والذي له نفس التأثير على فهم السؤال في النص القرآني.
Questions in the Holy Quran: A Pragma-Stylistic Study
The Holy Qur’an has a wide range of questions. In order to demonstrate the interconnectedness of the various parts of the Quranic writings .The study seeks to comprehend the specific communicative aims of Quranic questions and the rhetorical techniques used to address them. It uses a mixed research design to conduct a question-based pragmatic analysis of the Holy Qur’an statements. The method used is analysis processes, streamlining data collection. The study confirms that the Holy Qur’an, like the case with other religions, avails different classes of questions, e.g., representative, relevant, and rhetorical questions, to be used for communication and following by listeners. The Holy Qur’an is applied to different grammatical patterns, semantics, and rhetorical techniques of speech, where grammatical categories are most prevalent. Through the power of artifice by way of metaphors, irony, exaggeration, and metonymy, rhetorical devices play a crucial role in developing key messages and making arguments more powerful. Adverbs and adverbial intensifiers serve as the clarifier and connective that ties together the holiness of Quran. Findings show that asking these questions in the Holy Qur’an instrumented simple understanding, deep intellectual engagement, and may be better to challenge false beliefs in order to get people to reconsider their preconceptions and accept the lessons of the Qur’an.