الإستجابة الإستراتيجية ودورها في تحسين جودة الخدمات

رسالة ماجستير

اسم الباحث : جهاد داود سلمان

اسم المشرف : محمود فهد عبدعلي

الكلمات المفتاحية : الإستجابة الإستراتيجية، جودة الخدمات.

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2023

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تهدف الدراسة إلى معرفة تأثير الإستجابة الإستراتيجية كمتغير مستقل بأبعادها (سيولة الموارد، نضج عمليات الأعمال، إستجابة الأعمال للبيئة، إستباقية الأعمال للبيئة) في جودة الخدمات كمتغير تابع بأبعادها (الإعتمادية، الضمان، الملموسية، التعاطف، الإستجابة). إذ تم تحديد مشكلة هذه الدراسة في حاجة مستشفى الكفيل التخصصي في محافظة كربلاء إلى تقديم خدمات فريدة تتجاوز توقعات المرضى قياسا في المستشفيات المنافسة كنوع من الاستجابة الأستراتيجية للتغيرات المشاركة في مجال الطب والاجهزة الطبية والأمراض المستعصية التي تعد ميزة العصر الحالي . ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة، تم تطبيقها في مستشفى الكفيل التخصصي في محافظة كربلاء المقدسة، وقد تمثل مجتمع الدراسة بجميع الملاكات الطبية والتمريضية داخل المستشفى البالغ عددهم (530)، وتم إختيار عينة منهم بلغت (240) تم توزيع الإستبانة عليهم.تم إستخدام برنامج (SPSS V.25) و (Microsoft Excel) و (Amos V.25). وقد توصلت الدراسة إلى بعض الإستنتاجات المهمة إعتماداً على النتائج التي تم الحصول عليها، كان أهمها أن الاستجابة الاستراتيجية تؤثر ايجاباً في جودة الخدمات الصحية وهذا يتحقق عن طريق اهتمام ادارة المستشفى بسيولة مواردها التنظيمية وحسن توزيعها على الاقسام والوحدات حسب احتياجها الواقعي ونضج نظام تقديم الخدمة وما يتضمنه من تشخيص دقيق لإجراءات تقديم الخدمات واستباقية تحديد متطلبات المرضى والاستجابة لها بأفضل صورة ممكنة وهذا من شأنه ان يعزز من مستوى جودة الخدمات المقدمة لهم.. وقدمت الدراسة بعضاً من التوصيات كان أهمها دعوة ادارة المستشفى عينة الدراسة الى تعزيز ممارسات جودة الخدمات الصحية من حيث تقديم الخدمات بجودة عالية المستوى وضمان دقة نتائجها لدى المرضى وزيادة عوامل الثقة بنوعية الخدمات المقدمة وتشجيع الملاكات الصحية على تبني عوامل التعاطف والاستجابة لكل ما يطلبه المرضى.

Rp-Strategic Response and its Role in Improving Services Quality .pdf


This study aims to know the role played by the strategic response as an independent variable with its dimensions (resource fluidity, business process maturity, business reaction to environment, business proaction to environment) in services quality as a dependent variable with its dimensions (reliability, assurance, tangibles, empathy, responsiveness). The problem of this study was identified in the need of Al-Kafeel Specialist Hospital in Karbala Governorate to improve the quality of its services provided to patients and their companions as a proactive activity to meet the dynamic environmental and competitive challenges by relying on the strategic response. In order to achieve the objectives of the study, it was applied in Al-Kafeel Specialist Hospital in the holy city of Karbala, and the study population was represented by all the medical and nursing staff inside the hospital, numbering (530), and a sample of them (240) was selected, and the questionnaire was distributed to them. After retrieving the (231) questionnaires, and after sorting and checking them, the valid ones for statistical analysis reached (226), and (5) questionnaires were excluded because they were not valid for analysis. In order to analyze the data obtained from the respondents, (SPSS V.25), (Microsoft Excel) and (Amos V.25) were used. The study reached some important conclusions based on the results obtained, the most important of which was that the strategic response positively affects the quality of health services. From an accurate diagnosis of the procedures for providing services and being proactive, identifying patients’ requirements and responding to them in the best possible way, and this would enhance the level of quality of services provided to them.. The study presented some recommendations, the most important of which was the invitation of the hospital administration, the study sample, to enhance the quality of health services practices in terms of providing services With high-level quality, ensuring the accuracy of its results for patients, increasing confidence factors in the quality of services provided, and encouraging health staff to adopt factors of empathy and response to all patients’ requests.
Keywords: Strategic response, Services quality