اسم الباحث : غــــدير عـــباس ســــعدون زنوح
اسم المشرف : أ. د. كريمة نوماس محمد المدني
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يعد شعراء مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي (2005 م– 2018م) من أبرز الشعراء الذين سجَّل شعرهم حضوراً فاعلاً للقرآن الكريم مما شجع الباحثة الى تتبع أثر هذا الكتاب الكريم فوجدته بارزاً عند هؤلاء الشعراء في القلب والضمير لفظاً ومعنى , وسُعدتُ كثيراً لأني أكتب في موضوع يخدم كتاب الله تعالى المنزل على نبيه الكريم (صلى الله عليه واله وسلم) وفي الشعر يسعى الى مواكبة القضية الحسينية بكل حوادثها وتفصيلاتها , وساعدتني في ذلك مساندة استاذتي الدكتورة (كريمة نوماس محمد المدني)عن طريق اختيار الموضوع المناسب لي , ومن هنا تتبعت الأثر القرآني في شعر مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي فكانت قصائد المهرجان هي المصدر الأول بعد القرآن الكريم .
أما منهج الرسالة فهو قائم على أساس المنهج الوصفي التحليلي مع الاستفادة من المناهج الأخرى، فالدراسة إذن الموسومة بـــــــ (الأثر القرآني في شعر مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي 2005م – 2018م) اقتضت أَن تُقسم على ثلاثة فصول يسبقها تمهيد وفيه هيأت الباحثة للقارئ منفذين: أحدهما، مفهوم الأثر القرآني ومكانته الأدبية عند الشعراء، أما الثاني: فتناول مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي التأسيس والمكانة الأدبية.
أما الفصل الأول تضمن البحث في الموضوعات القرآنية إذ اشتمل على أثر الموضوعات القرآنية في شعراء مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي وقد قسم على أربعة مباحث , تطرقت في المبحث الأول الى عقيدة الإيمان التي تناولها الشعراء في قصائدهم كالإيمان باللَّه سبحانه وتعالى (التوحيد) والإيمان برسله وأنبيائه والإيمان باليوم الآخر وملائكته والإيمان بقضاء الله تعالى وقدره , وكذلك صفات المؤمنين كتقوى الله سبحانه وتعالى، أما المبحث الثاني فتطرقت فيه الى محبة وتعظيم آل البيت (عليهم السلام) في القرآن الكريم , وفي المبحث الثالث تحدثت عن الصبر، أما المبحث الرابع تطرقت فيه الى الجهاد والشجاعة .
أما الفصل الثاني فكان في بيان الفاعلية الفنية للأثر القرآني، فبحثت في أنماط توظيف الأثر القرآني عند شعراء مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي، وقد قسم على ثلاثة مباحث المبحث الأول تضمن الاقتباس القرآني بنوعيه النصّي، والاشاري في شعر مهرجان ربيع الشهادة، وتطرقت في المبحث الثاني الى استدعاء القصّ القرآني وقد ارتأيت تناول هذه القصص حسب شيوعها في أشعارهم، أما المبحث الثالث فتطرقت فيه الى استدعاء الشخصيات القرآنية في شعر مهرجان ربيع الشهادة.
وتطرقت في الفصل الثالث الى الجانب الجمالي فدرست الصّورة الفنية لهذا الأثر وما جاء فيها من جِدة وأصالة وابتكار، موضحة تقنيات الأثر القرآني في شعر مهرجان ربيع الشهادة الثقافي العالمي، وقد قُسم الفصل على ثلاثة مباحث، في المبحث الأول تطرقت الى التشبيه (علاقة المشابهة)، وفي المبحث الثاني تطرقت الى الاستعارة (علاقة الاستبدال)، والمبحث الأخير تطرقت فيه الى الكناية (علاقة المجاورة)
ثم أعقبت الفصول بخاتمة تناولت أهم النتائج التي توصلت إليها الرسالة، تلاها ملحقٌ ترجم للشعراء المشاركين في المهرجان وقائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمدت عليها الباحثة في رسالتها.
Rp- Quranic Influence in the Verse of the Martyrdom Spring International Cultural Festival ( 2005 – 2018 A.D.) .pdf
Abstract:
Poets of the Martyrdom Spring International Cultural Festival ( 2005 – 2018 A.D.) are considered as the most prominent poets that their verse has an active presence to holy Quran, the matter that encourages the researcher to trace the influence of this holy book; so, she found it prominent to the hearts of those orally and semantically. I was really pleased to write a topic that serves Allah Almighty book descendent on his respected prophet ( p.b.u.h.) and in poetry, it tries to accompany Husseini case in all its events and details. My master’s support Prof. Dr. Kareamah Nomas Al Medeni helped me through choosing the suitable topic to me. hence, I followed Quranic traces in Quranic Influence in the Verse of the Martyrdom Spring International Cultural Festival. Therefore, the festival poems were the first source after Holy Quran.
Concerning the thesis method, it is based on the descriptive analytical method beside the benefit from other methods. The study was divided into three chapters preceded by a preface where the researcher prepared the reader with two items. The first is the concept of the Quranic influence and its literary status to poets. The second tackled the Martyrdom Spring International Cultural Festival: the establishment and the literary status.
The first chapter studied the Quranic topics including the influence of the Quranic topics on poets of the Martyrdom Spring International Cultural Festival which was divided into four sections. The first section dealt with faith doctrine that poets tackled in their poems as belief in Allah ( monotheism), belief in his prophets and messengers, belief in the doom day and his angels, and belief in Allah fatalism; in addition to believers’ features as obeying Allah Al Mighty. The second section discussed loving and dignifying of the prophet progeny in holy Quran( p.b.u.h.). the third section was about the patience, while the fourth section was about Jihad and bravery.
The second chapter was devoted to the artistic activity of the Quranic influence. It tackled types of employing the Quranic influence to poets of the Martyrdom Spring International Cultural Festival. It has three sections. The first section dealt with the Quranic citation of both types: the semiotic and the textual in the verse of the Martyrdom Spring International Cultural Festival. The second section stated recalling the Quranic narrative where the narrations selected were due to their spreading in their verse. The third section mentioned recalling the Quranic figures in the Martyrdom Spring International Cultural Festival.
The third chapter tackled the aesthetic side where I studied the aesthetic image impact and the seriousness, originality, and creativity it implied clarifying the Quranic influence in the verse of the Martyrdom Spring International Cultural Festival. This chapter has three sections. The first section studied the simile ( similarity relations). The second section was about metaphor ( substitution relations). The last section was about metonymy ( neighborhood relations).
The chapters were followed by conclusion that included the most important results. This was followed by an appendix that was about the participant poets in the festival and a list of references and bibliography that the researcher relied on in her thesis.