اسم الباحث : دعاء قيس صبحي السامرائي
اسم المشرف : فاطمة ذياب مالود السعدي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يستهدف البحث الحالي التعرف الى :
1- الامتنان الوجودي لدى طلبة الدراسات العليا
2- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الامتنان الوجودي على وفق المتغيرات (الجنس , المرحلة) لدى طلبة الدراسات العليا
3- الحكمة المعرفية لدى طلبة الدراسات العليا
4- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الحكمة المعرفية على وفق المتغيرات (الجنس , المرحلة) لدى طلبة الدراسات العليا
5- العلاقة الارتباطية بين الامتنان الوجودي والحكمة المعرفية لدى طلبة الدراسات العليا.
6- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الامتنان الوجودي والحكمة المعرفية على وفق متغيرات (الجنس , المرحلة ).
7- اسهام الامتنان الوجودي في الحكمة المعرفية
وقد تحدد البحث الحالي بـ (طلبة الدراسات العليا (ماجستير\ دكتوراه)في جامعة كربلاء للعام الدراسي (2024-2023) وقد تم اختيار عينة البحث بالطريقة الطبقية العشوائية ذات التوزيع المتناسب وقد تكونت من (376) طالباً وطالبةً بواقع (198) من الذكور و(178) من الإناث .
ولتحقيق اهداف البحث تبنت الباحثة مقياس لامتنان الوجودي بالاعتماد على نموذج
(wong,2019) وتكون المقياس من ( 13 )فقرة وبواقع (5 )بدائل للاجابة وقد تم التحقق من الصدق العاملي التوكيدي والتحقق من ثبات المقياس بطريقتي اعادة الاختبار اذ بلغ معامل الثبات (0.852) ومعامل الفا كرونباخ(0.80)
Rp-Existential gratitude and its relationship to cognitive wisdom For postgraduate students.pdf
1. Existential gratitude among graduate students
2. Statistically significant differences in existential gratitude according to variables (sex, stage, age)
3. cognitive wisdom of postgraduate students
4. Statistically significant differences in cognitive wisdom are according to the variables (sex, stage, age) among identified postgraduate students.
5. The relationship between existential gratitude and cognitive wisdom among graduate students
6. Differences in the correlation between the existential gratitude and cognitive wisdom according to variables (sex ,stage, age)
7. The contribution of existential gratitude to cognitive wisdom
This current research was limited to postgraduate(Masters) and ( PhD) at the University of Karbala for the academic year ( 2023-2024 ), The research sample was selected using the stratified random method wihe proportional and consisted of (376) male and female students, (198) males and (178) females .
To achieve the research objectives, the researcher adopted a measure of existential gratitude based on theory (Wong, 2019) The scale consists of 13 items. The confirmatory factor validity was verified and the stability of the scale was verified by two retest methods, as the reliability coefficient reached (0.852) and Cronbach’s alpha coefficient (0.80).
The cognitive wisdom scale was built according to the model (Ardelt, 2004), and the scale consisted of (20) items.