التحليل الجغرافي لظاهرة التسرب المدرسي لطلبة الدراسة المتوسطة والثانوية في قضاء القاسم

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب شاني عباس الجبوري

اسم المشرف : احمد حمود محيسن السعدي سعد جويد كاظم الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : جغرافية البشرية

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

لقد تناولت الدراسة أحد أهم المشاكل التي تؤثر سلباً في التركيب التعليمي للسكان والتي تجعله مشوها وغير منتظم ، فقد تمحورت الدراسة في الكشف والتحليل المكاني والزماني عن مشكلة تسرب الطلبة من التعليم ولكلا المرحلتين (المتوسطة -الاعدادية) في قضاء القاسم والوحدات الإدارية التابعة له وفقاً للجغرافي الذي يدرس الظواهر ويحللها مكانيا ، وتأتي أهمية الدراسة من حيث أنها تكشف عن أكثر المشكلات السكانية التي لها أبعاد خطيرة اجتماعياً واقتصادياً وسياسياً والتي تتسم خطورتها في تأثيرها في تكوين الفرد والمجتمع ، كون أن التعليم هو العمود الأساسي في نهوض الحضارات وازدهارها ، وقد اتضح من خلال البحث المعمق والدراسة الميدانية أن مشكلة التسرب والتخلي عن الدراسة قد تفاقمت في القضاء وذلك لجملة متغيرات كان أكثرها تأثيرا متغيرات اقتصادية واجتماعية وتعليمية فضلاً عن الأسباب السياسية المتوترة والمضطربة التي أثرت على البلد عامة ومنطقة الدراسة خاصه خلال العقدين الأخيرين مقارنة عما كان عليه الحال في نهايات قرن العشرين ، وقد ركزت الدراسة على تفسير وتحليل الجوانب المختلفة لتلك المعوقات كونها تعد مظهراً من مظاهر الهدر التربوي ومؤشرا سلبياً في عملية التنمية البشرية ، وعليه فقد قسمت الدراسة على أساس الجنس (ذكورا وإناث) والبيئة ( حضر وريف) وحسب الرقعة الجغرافية للقضاء كما أهتمت الدراسة في إحصاء عدد الطلبة المتسربين في القضاء والبالغ إجمالي عددهم (896) متسربا في منطقة الدراسة ومتابعة تطور الطلبة المتسربين مكانيا وزمانيا حسب الجنس والبيئة ، إذ تم استخدام النهج الوصفي التحليلي والأسلوب الكمي عند تحليل البيانات ، كذلك التعرف على الخصائص الديموغرافية والاقتصادية والاجتماعية للطلبة المتسربين وتوضيح مدى الانعكاسات المترتبة على الظاهرة ، كما أوضحت الدراسة التفاوت في مدى تفاقم الظاهرة أو انحسارها حسب التسلسل الزمني والاختلاف المكاني بين مركز القضاء والنواحي الإدارية التابعة له حسب البيئة والجنس.

Rp-The Geographical Analysis of School Sneaking Phenomenon by Intermediate and High School Students in Al Qasim District.pdf

The current study tackled one of the most important problem that negatively affects the population educational structure that makes it distorted and disorganized. Therefore, the study focused on revealing and analyzing spatially and temporally the students’ sneaking problem from learning for both stages ( intermediate and preparatory) in Al Qasim district and the related administrative units according to the geographer who studies the phenomena and analyze them spatially.
The current study is important for it uncovers the most population problems that have dangerous social, individual, and political dimensions that their dander relates to its impact on the individual and society formation. This is because learning is the base of civilizations’ raise and prosperity.
Through the deep search and field study, it was clarified that sneaking and leaving problem accumulated in the district due to a group of variables where the economic, social, and educational variables were the most influential ones as well the pressed and confusing political reasons that affected the country in general and the study area in specific during the last two decades in comparison with the situation in the twentieth century ends.
The study concentrated on analyzing and interpreting the various aspects of these obstacles for they were considered as a face of the educational waste aspect and a negative indication in the human development process.
As a result, the study was divided according the gender ( male and female) and environment ( civil and rural areas0, and according to the district geographical area. The study also interested in counting number of the sneaking students in the district who were about 896 in the study area and follow the improvement of the sneaking students spatially and temporally according the gender and environment. The descriptive analytical and quantative style were used in analyzing data. Additionally, the demographic, economic, and social properties of the sneaking students were clarified and the extent of the attendant reflections on the phenomena was stated.
The study also stated the diversity in the extent of the phenomenon aggravation and subsidence in accord to the time series and spatial difference between the district center and the related administrative units according to gender and environment.