التداولية للابتزاز الالكتروني في البريد الالكتروني

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نور سعد صبري الأصفر

اسم المشرف : أ.م. د حيدر كاظم خضير بيرماني

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة الانكليزية وعلم اللغة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تُعنى هذه الدراسة بتحليل رسائل الابتزاز الالكتروني باستخدام الاستراتيجيات التداولية الجدلية. لم يتم تحديد _ على حد علم الباحث_ الاستراتيجيات المستخدمة في صياغة الابتزاز الإلكتروني كجريمة لغوية تجرى من خلال الفضاء الالكتروني. وبالتالي تحاول الدراسة الحالية سد هذه الفجوة حيث إنها تهدف إلى تحديد استراتيجيات المبتزين الجدلية ، ومعرفة كيفية تمثل هذه الاستراتيجيات بصيغة تداولية ، وتحديد ما إذا كان المبتزون يميلون إلى أن يكونوا مهذبين أو غير مهذبين في مخاطبة ضحاياهم.
بما يتوافق مع الأهداف ، يُفترض أن يستخدم المبتزون الإلكترونيون بعض الاستراتيجيات المقنعة ، ويتم تحقيق هذه الاستراتيجيات تداوليًا من خلال تصنيف فعل الكلام ، واستراتيجيات التهذيب و عدم التهذيب إذ يعتمد المبتزون على استراتيجيات التهذيب في مخاطبة ضحاياهم.
لتحقيق أهداف الدراسة وفحص صحة الفرضيات قام الباحث باستعراض نظري للابتزاز الالكتروني, وجمع رسائل البريد الإلكتروني كبيانات للدراسة , وطور نموذجًا انتقائيًا يتكون من تصنيف سانشو للابتزاز (2017), نظرية افعال الكلام بما في ذلك تصنيف كل من سيرل (1969) ، يول ((1996، و وندرلج ((1979. ويتضمن النموذج الانتقائي نظرية التهذيب لبراون وليفينسون (1987) ، ونظرية عدم التهذيب لكلبيبر (1996), بالاضافة الى بعض الاستراتيجيات المقنعة بما في ضمنها Scarcity، Authority، و Personalizing لمانسون(2011) ، Appeal to Guilt لكوكير واخرين (2007), Appeal to force لجيسون (1987), وPoliteness لرووس (2009). إضافة إلى ذلك اضاف الباحث استراتيجية مقنعة جديدة إلى النموذج ،Appeal to Promise. استُخدمت طريقة نوعية وكمية لإجراء الدراسة.
وخلصت الدراسة إلى أن المبتزين يستخدمون استراتيجيات مقنعة لإقناع الضحايا وبالتالي امتثالهم لهم. يتم تحقيق هذه الاستراتيجيات باستخدام عدة أشكال من فعل الكلام وتحقيق وظيفتين رئيسيتين ؛ التهديد والطلب كأفعال كلامية واستخدام استراتيجيات التهذيب /عدم التهذيب. يتم تحقيق بعض الاستراتيجيات المقنعة من خلال أكثر من عبارة واحدة حيث يتم طلب الدفع بالاقتران مع استراتيجيات أخرى. أَدَّتْ هذه النقطة أيضًا إلى استنتاج مفاده أن الابتزاز هو مطلب مشروط وليس تهديدًا مشروطًا. إضافة إلى ذلك يستخدم المبتزون استراتيجيات مهذبة أكثر من تلك غير المهذبة في تقديم أفعال تهدد الوجه.

The Pragmatics of Cyber Blackmail in Emails

“This study is concerned with analysing cyber blackmail’s emails using pragma-dialectical strategies. It is not specified, to the best of the researcher knowledge, what strategies are used in constructing cyber blackmail as a linguistic crime conducted through the cyber space. Thus, the present study attempts to fill in this gap as it aims at identifying blackmailers’ dialectical strategies, finding out how these strategies are realized pragmatically, and determining whether blackmailers tend to be polite or impolite in addressing their victims.
In compatible with the aims, it is hypothesized that cyber blackmailers employ some persuasive strategies, and these strategies are realized pragmatically in speech acts classification, politeness and impoliteness strategies, where blackmailers rely on politeness strategies in addressing their victims.
To achieve the aims of the study and examine the validity of the hypotheses, the researcher reviewed the literature on cyber blackmail, collected the emails, and used an eclectic model which consists of Sancho’s classification of blackmails (2017), the speech act theory including Searle’s (1979), Wunderlich’s (1979), and Yule’s (1996) classifications. The eclectic model also includes Brown and Levinson’s (1987) politeness theory, Culpeper’s (1996) impoliteness theory, and some persuasive strategies including Manson’s (2011) authority, scarcity, personalizing, Cukier et al.’s (2007) appeal to guilt, Jason’s (1987) appeal to force, and Ross’s (2009) politeness. Additionally, the researcher added a new persuasive strategy to the model, i.e., appeal to promise. A qualitative and quantitative method has been used to conduct the study.
The study concluded that blackmailers utilize persuasive strategies to convince and gain victims’ compliance. These strategies are realized using various forms of speech acts with mainly two functions; threatening and requesting speech acts and employing (im)politeness strategies. Some persuasive strategies are realized by more than one utterance, in which the request for payment occurs in combination with other strategies. This point additionally has led to the conclusion that blackmailing is a conditional demand rather than a conditional threat. Additionally, blackmailers employ politeness strategies more than impoliteness ones in introducing face-threatening acts.