التسويق الداخلي وجودة الخدمة وتأثيرهما في تحقيق رضا الزبون دراسة استطلاعية للمصارف الاهلية في كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حوراء ثامر مهدي حسن

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2015

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

      تفاعلت متغيرات الدراسة الحالية لتمثل اطارا فكريا  معبرا عنها ب( التسويق الداخلي وجودة الخدمة وتاثيرهما في تحقيق رضا الزبون) ,واشتمل التسويق الداخلي (المتغير المستقل الاول) على المتغيرات الاتيه (سياسة الاختيار والتعين , التدريب والتطوير ,الحوافز والمكافاءات, نشرالمعلومات التسويقية , تمكين العاملين), وتم التعبير عن جودة الخدمة (المتغير المستقل الثاني)بالابعاد (الاعتمادية, الاستجابة, الثقة والتوكيد, الملموسية, الاهلية, فهم الزبون, سهولة الوصول , الاتصال),وتم اعتماد خمسة مؤشرات لرضا الزبون (المتغير المعتمد) (الامان,الحصول على المعلومات, الاختيار , سماع الرأي, تميز المنتج او الخدمة).

ونظرا لاهمية المصارف الاهلية في دعم وتطوير الاقتصاد الوطني , فقد اجريت الدراسة في هذه المصارف اذ تم الحصول على المعلومات اللازمة للجانب العملي من خلال الاستبانه التي اعتدت لهذا الغرض وزعت على عينة انقسمت الى (74) مدير وعامل و (65) زبون .

ولغرض تحقيق اهداف الدراسة تم وضع مخططا فرضيا يحدد طبيعة العلاقة بين ابعاد المتغيرين المستقلين والمتغير المعتمد , ومن اجل الكشف عن طبيعة هذه العلاقات فقد تم طرح عدة فرضيات بوصفها اجابات اولية تسعى الدراسة الى التحقق من مدى صحتها أهمها:-

1-  توجد علاقة ارتباط ذات دلالة احصائية بين التسويق الداخلي وجودة الخدمة مجتمعا ورضا الزبون.

2- يوجد تاثير ذو دلالة معنوية للتسويق الداخلي وجودة الخدمة في ورضا الزبون.

وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات ابرزها يوجد تأثير للتسويق الداخلي وجودة الخدمة في تحقيق رضا الزبون في المصارف المبحوثة.

ثم اختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات المتعلقة بمتغيراتها الثلاثة, والمقترحات المتعلقة  بالدراسات المستقبلية.

Internal Marketing and Quality of Service and their impact on achievement of customer satisfaction An Exploratory study of the Private banks in Karbala

   The current variables of the study has been Interacted ,  in order to represent the intellectually framework  that can be expressed through the following terms  (  Internal marketing , service quality and their impact on the achievement of customer satisfaction ).   The first independent variable “internal marketing” is  Included  the following variables( the policy of  selection and appointment ,  training and development , publishing marketing information , enabling employees ) , and it has been expressed about the second independent variable ” service quality ” , through the following dimensions (dependability , responsiveness, the assurance , the confidence , tangibility , Eligibility ,  understanding the customer , ease to access and the contacts )  , It also has been adopted five indicators for the dependable variable ” customer satisfaction ”  as following (the safety , the obtain information , the choices , listen to the opinion , differentiation in products and services).

  Therefore , as a result of the importance of private banks in the process of  support and development the national economy , the author performed the practical aspect  of study  in these banks, and was obtained on the necessary information via questionnaire, which has been used for this purpose and been distributed to the sample which divided into (74) director , workers and (65) customers .

In order to achieve the study goals ,  has been placed hypothetically scheme , determine the nature of the relationship between the dimensions of independent variables and the dependent variable.  Hence , to detect the nature of this relationships , has been suggested several hypotheses , as a form of initial answers , which the study seek to investigate of its validity , The most important as following :

  1. There is statistical correlation relationship amongst internal marketing and service quality together with customer satisfaction ;
  2. There is significant effect for internal marketing and service quality in customer satisfaction .

This study has reached for a set of conclusions , The most important conclusion is  ” there is effect of internal marketing and service quality in customer satisfaction for the banks under research ” .

Finally , this study ended in a set of recommendations , that related to its current variables , and future studies .