اسم الباحث : محمد عوض جارالله الشمري
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2017
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
تم عرض هذه الدراسة من خلال تقديم اطار فكري ومفاهيمي تضمن متغيرين اساسيين هما المتغير المستقل: (التسويق الرقمي) والمتغير التابع (الصورة الذهنية للمنظمة). وقد اشتمل كلا المتغيرين على مجموعة من الابعاد , اذ تضمن التسويق الرقمي (الجذب, التواصل, المشاركة, التعلم, والاحتفاظ) فيما ضمت الصورة الذهنية للمنظمة (الادراك, التأثير, الدافع, والرغبة). ونظرا لحداثة التسويق الرقمي والحاجة الى تطبيقه في منظمات يغلب على عملها الطابع الرقمي, فقد وقع الاختيار على شركة اسياسيل للاتصالات العراقية/ فرع كربلاء المقدسة ميدانا للدراسة, وقد اعتمد الباحث على استمارة الاستبانة كأداة للدراسة من اجل الحصول على المعلومات المهمة لدراسته من خلال اعتماده اسلوب المسح الشامل لاراء افراد مجتمع الدراسة البالغ عددهم 88 عامل , اذ تم توزيع (88) استمارة اعيد منها 84 فيما كان الصالح للتحليل (79) استمارة, تم تحليلها بواسطة البرنامج الاحصائي SPSS.18)) بالاعتماد على عدد من الادوات الاحصائية (الوسط الحسابي, المتوسط الحسابي الموزون, شدة الاجابة, الانحراف المعياري, … الخ) . وقد هدفت هذه الدراسة الى التعرف على طبيعة العلاقة بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة, ومدى مساهمة التسويق الرقمي في تعزيز الصورة الذهنية للمنظمة. ومن اجل ان تحقق الدراسة اهدافها فقد قام الباحث بتصميم مخطط فرضي يوضح طبيعة العلاقة بين متغيراتها ولغرض التعرف على طبيعة هذه العلاقة فقد تم طرح عدد من الفرضيات التي هي حلول موقتة قابلة للأثبات أو النفي أبرزها:
- يوجد علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة.
- يوجد تأثير ذو دلالة معنوية للتسويق الرقمي في الصورة الذهنية للمنظمة.
وقد توصلت الدراسة الى عدد من الاستنتاجات أبرزها عدم وجود علاقة ارتباط ذات دلالة معنوية بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة, فضلا عن عدم وجود تأثير ذو دلاله معنوية بين التسويق الرقمي والصورة الذهنية للمنظمة. واخيرا فقد اختتمت الدراسة بعدد من التوصيات التي هي حلول مقترحة من الباحث لمعالجة النتائج السلبية او نقاط الضعف التي توصلت إليها الدراسة, أهمها ضرورة ايلاء التسويق الرقمي اهتمام اكبر من شركة الاتصالات المبحوثة, باعتباره عنصراً رئيساً في عملياتها التسويقية, كون اغلب خدماتها المقدمة لزبائنها رقمية بحتة .
Digital marketing and its role in enhancing the mental image of the organization
This study was presented by presenting an intellectual and conceptual framework that includes two main variables: the independent variable (digital marketing) and the dependent variable (the mental image of the organization). Both variables included a range of dimensions, involving digital marketing (attraction, communication, participation, learning and retention) in the mindset of the organization (perception, influence, motivation, desire). As a result of the modernity of digital marketing and the need to apply it in digital organizations, the Iraqi Asia cell Company / Holy Karbala Branch was chosen as a field of study. The researcher relied on the questionnaire as a study tool in order to obtain the important information for his study by adopting the survey method The total number of the study’s 88 members was 88, of which 84 were redistributed (79) and were analyzed by Statistical Program (SPSS.18) based on a number of statistical tools (mean, mean, arithmetic weighted, Dah answer, standard deviation, etc. …). This study aimed to identify the nature of the relationship between the digital marketing and the mental image of the organization, and the extent of the contribution of digital marketing in enhancing the mental image of the organization. In order to achieve the objectives of the study, the researcher has designed a hypothesis that illustrates the nature of the relationship between its variables and the purpose of identifying the nature of this relationship has been put forward a number of hypotheses that are solutions to the time is possible to prove or negation
- There is a correlation significant differences between digital marketing and the mental image of the organization.
2 – There is a significant impact of digital marketing in the mental image of the organization.
The study reached a number of conclusions, notably the absence of a significant correlation between the digital marketing and mental image of the organization, as well as the absence of significant impact between the digital marketing and mental image of the organization. Finally, the study concluded with a number of recommendations which are solutions proposed by the researcher to address the negative results or weaknesses reached by the study, the most important of which is the need to give digital marketing a greater interest by the telecommunications company as a key element in its marketing operations, Its customers are purely digital.