التسويق الشموليّ ودوره في تحقيق القيمة المستدامة للزبون

رسالة ماجستير

اسم الباحث : فاطمة حسين كاظم

الكلية : كلية الادارة والاقتصاد

الاختصاص : علوم إدارة الاعمال

سنة نشر البحث : 2014

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

إنْ التغيّرات البيئيّة التي شهدتها المنّظّمات العراقيّة من موجة تنافسيّة شديدة يدفعها لتبنّي استراتيجيّات تمكّنها من البقاء والنمّو وتحقيق النجاح ومواكبة التحدّيات البيئيّة المعاصرة والمستقبليّة حيث سعت هذه الدراسة إلى توظيف إِطار فلسفة التسويق الشموليّ لتأثيره في تحقيق القيمة المستدامة للزبون، ومن أجل تحقيق ذلك ، تمّ اعتماد أبعاد التسويق الشموليّ (تسويق المتكامل، تسويق الداخليّ، تسويق العلاقات، تسويق الأداء) ، وتمّ التعبير عن  القيمة المستدامة للزبون  بأبعادها (اكتساب الزبون، الاحتفاظ  بالزبون، التوسّع بالزبون) ، وقد حاولت الدراسة الإجابة عن عدّة تساؤلات منها هل توجد علاقة ارتباط وتأثير للتسويق الشموليّ في القيمة المستدامة للزبون  ؟

        وسعت الدراسة إلى تحقيق مجموعة من الأهداف أهمها :

  • استكشاف التوجّهات والممارسات المعتمدة من قِبَل المصرف المبحوث وتحليل العلاقة بين أبعاد التسويق الشموليّ والقيمة المستدامة للزبون له دور في تقديم توجّهات تسهم في مساعدة الإدارات العليا في المصارف على تحسين أدائها التسويقي .
  • تعميق فهم أهمية الزبون بالنسبة للمصرف المبحوث وأثره الفاعل في تحقيق القيمة المستدامة ،من خلال تحقيق رضاه وولائِه والمحافظة عليه .

        ولغرض تحقيق أهداف الدراسة تمّ بناء مخّطّط افتراضيّ يحدّد طبيعة العلاقة بين المتغيّرين المستقلّ (التسويق الشموليّ بمتغيّراته) و المعتمد (القيمة المستدامة للزبون بمؤشّراتها) وانبثقت عنها فرضّيتان رئيستان، اشتّقت منهما عّدة فرضيّات فرعيّة تُظهِر علاقة الارتباط والتأثير بين متغيّرات الدراسة. وتمّ اختيار مصرف الرافدين وفروعه في محافظة بابل مجتمعاً لإجراء الدراسة واختبار فرضيّاتها، إذ تكّونت عيّنة الدراسة من (60) فرداً من مديري الأقسام والشُعَب في المصرف المبحوث واعتمدت استمارة الاستبانة لهذا الغرض فضلاً عن المقابلات الشخصيّة بهدف دعم دقّة بيانات الاستبانة.

و استخدمت مجموعة من الأساليب الإحصائية في تحليل البيانات واستخراج النتائج بالاعتماد على البرنامج الحاسوبي ( SPSS18 for windows) وتوصّلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات في الجانب الميّداني أهمها:

-1توجد علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائيّة بين التسويق الشموليّ بأبعاده  والقيمة المستدامة للزبون بأبعادها .

-2 يوجد تأثير ذو دلالة معنوية للتسويق الشموليّ بأبعادها في القيمة المستدامة للزبون بأبعادها.

  خُتِمت الدراسة بعدد من التوصيات أهّمها :

  • ضرورة تبنّي ادارة المصرف المبحوث لفلسفة التسويق الشموليّ والعمل على تجسيدها ,من خلال تضمينها لرؤية المصرف ورسالته ,كما يجب العمل على بناء ثقافة مصرفيّة تجسّد فيها فلسفة التسويق الشموليّ ,ونشرها في المصرف وجعل العاملين يؤمنون بها ويجسدوها في تعاملاتهم اليومية فضلاً عن توجيه وتنسيق فلسفة الادارة العليا مع فلسفة التسويق .
  • ضرورة إيلاء إدارة المصارف الاهتمام بالجوانب كافة المتعلقّة بتطوير الخدمة وفي مقدّمتها استطلاعات الرأي للزبائن، لتقويم جوده الخدمة ورضا الزبائن ومتابعة الخدمات المتميّزة للمصارف الأخرى والاهتمام الجّديّ بشكاوىٌ الزبائن واعتماد التخطيط لرفع أو تطوير جودة الخدمة المقدَّمة.

Rp-Holistic marketing and its role in achieving sustainable value to the customer

The environmental changes witnessed by the Iraqi organizations wave a highly competitive paid to adopt strategies that enable them to survive and grow and achieve success and keep up with the environmental challenges of contemporary and future where This study sought to employ the framework of the philosophy of marketing holistic impact on the achievement of sustainable value to the customer , in order to achieve this, the adoption of deportation Marketing holistic (integrated marketing , internal marketing , marketing relations , marketing performance ) , was the expression of sustainable value to the customer dimensions ( the acquisition of the customer , to keep the customer , expanding the customer ) , the study tried to answer several questions including Is there a correlation and the impact of marketing holistic sustainable value to the customer?    The study sought to achieve a set of goals, including:

1 – explore the trends and practices adopted by the bank under examination and analysis of the relationship between the dimensions of holistic marketing and sustainable value to the customer has a role in providing directions that help senior management in banks to improve their performance catalog.
2 – deepen understanding of the importance of the customer for the bank and its impact respondent actor in achieving sustainable value , through the achievement of satisfaction and loyalty and maintain it.

    For the purpose of achieving the objectives of the study was to build a default scheme determines the nature of the relationship between the independent variables ( Marketing totalitarian Bmngarath ) and adopted ( sustainable value to the customer Bmacheradtha ) and the origin of the two hypotheses main points , I miss them several hypotheses subset show correlation and influence between the variables of the study . Was chosen as the Rafidain Bank and its branches in the province of Babylon society for the study and testing of hypotheses , as study sample consisted of 60 members of the department managers and the people in the bank respondent adopted form questionnaire for this purpose as well as personal interviews in order to support the accuracy of the data resolution .
And used a range of statistical methods in the analysis of data and extract the results relying on software (SPSS18 for windows) and the study found a set of conclusions in the side of the field , including:

1- There is a correlation statistically significant differences between holistic marketing dimensions and sustainable value to the customer dimensions .
2- No significant effect of the moral dimensions of holistic marketing in sustainable customer value dimensions .

  The study concluded with a number of recommendations including :
1 – The need to adopt management bank respondent to the philosophy of marketing totalitarian and work to embody , through the inclusion of the Bank’s vision and mission , and must work to build a culture of banking embodies the philosophy of marketing totalitarian , and published in the bank and make the workers believe in them and embody in their daily as well as directing and coordinating the management philosophy Supreme with the philosophy of marketing.
2 – banks need to pay attention to the management of all aspects related to the development of the service , particularly the polls for customers to evaluate the quality of service and customer satisfaction follow-up and quality services to banks and other complaints of serious attention and customers to adopt planning to upgrade or improve the quality of service provided
.