التشوهات المعرفية وعلاقتها بالاكتئاب والشعور بالوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة الإعدادية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب عبد الكريم قاسم العلوي

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يستهدف البحث الحالي الى التعرف على التشوهات المعرفية عند  طلبة المرحلة الاعدادية , والفروق الاحصائية فيها تبعاً لمتغيري الجنس والتخصص , و التعرف على مستوى الاكتئاب لدى طلبة المرحلة الاعدادية , والفروق الاحصائية تبعاً لمتغيري الجنس والتخصص, وكذلك التعرف على الوحدة النفسية عند  طلبة المرحلة الاعدادية والفروق الاحصائية وفقا لمتغير الجنس والتخصص والتعرف على العلاقة الارتباطية بين التشوهات المعرفية والاكتئاب والشعور بالوحدة النفسية .

وقد شملت عينة البحث الحالي (351) طالبا وطالبة من طلبة الخامس الاعدادي بفرعيه العلمي والادبي .

وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس للتشوهات المعرفية مؤلف من ثمان مجالات استنادا إلى نظرية ((Beck ، وتبني مقياس ((Beck للاكتئاب ومقياس (الساعاتي،1990) للشعور بالوحدة النفسية .

وقد حُسبت الخصائص القياسية للمقاييس من صدق وثبات, فحسبت مؤشرات الصدق بثلاث طرائق: الصدق الظاهري وصدق البناء والصدق الذاتي , كما تم التحقق من مؤشرات الثبات بطريقتي الاختبار- اعادة الاختبار والفاكرونباخ.

وقامت الباحثة بتطبيق المقاييس على عينة البحث وبعد جمع البيانات ومعالجتها احصائياً باستعمال عدد من الوسائل الاحصائية منها الاختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين مستقلتين ومعامل ارتباط بيرسون، توصلت الى النتائج الآتية:

  1. أنَّ طلبة المرحلة الاعدادية يعانون من التشوهات المعرفية ، وأنَّ الإناث لديهم تشوها معرفيا اكثر من الذكور ، في حين لم يكن هناك فرق ذا دلالة احصائية بين التخصص (علمي – ادبي) في التشوهات المعرفية لدى طلبة المرحلة الاعدادية .
  2. أنَّ طلبة المرحلة الاعدادية يعانون من الاكتئاب ، وأنَّ الإناث اكثر اكتئابا من الذكور ، في حين لم يكن هناك فرق ذا دلالة احصائية بين التخصص (علمي – ادبي) في الاكتئاب لدى طلبة المرحلة الاعدادية .
  3. أنَّ طلبة المرحلة الاعدادية يعانون من الشعور بالوحدة النفسية ، وتوجد فروق ذات دلالة وفقا لمتغير الجنس (ذكور-اناث) ولصالح الاناث ، في حين لم يكن هناك فرق ذا دلالة احصائية بين التخصص (علمي – ادبي) في الشعور بالوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة الاعدادية .
  4. وجود علاقة دالة احصائيا بين التشوهات المعرفية وكلا من الاكتئاب والشعور بالوحدة النفسية لدى طلبة المرحلة الاعدادية

وفي ضوء هذه النتائج، وضعت الباحثة عدداً من التوصيات منها :

  • التركيز على البرامج التي تبرز مهارات التفكير الصحيح ، وخصوصاً الموجهة للمرأة في وسائل الأعلام كافة.
  • الاهتمام بعملية التنميط الجنسي الصحيحة .

وإكمالاً للبحث الحالي اقترحت الباحثة عدداً من المقترحات منها:

  • إجراء دراسة مشابهة للدراسة الحالية على عينات من مراحل دراسية مختلفة.
  • إجراء دراسة مقارنة مشابهة للدراسة الحالية بين طلاب الريف والمدينة.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cognitive distortions and their relationship to depression and loneliness of Secondary stage Students

The Purpose of current research to identify the cognitive distortions when students Secondary stage, and statistical differences in distortions cognitive depending on the variable sex and specialization, and identify the level of depression among the students of middle school, and statistical differences according to gender and specialization, as well as to identify the loneliness students of students Secondary and finding correlation between cognitive distortions, depression and loneliness.

The research sample included the current (351) male and female students from the fifth Secondary two branches of scientific and literary.

In order to achieve the objectives of the research, the researcher built a measure of cognitive distortions author of eight areas on the basis of the theory (Beck) and the adoption of a measure (Beck Depression Scale) (al_saati, 1990) of the loneliness.

Has calculated the standard characteristics of the standards of validity and reliability, but honesty in three ways: face validity and construct validity and Intrinsic validity , and stability has been verified my way Test-Retest and Alfa-Gronbauch.

The researcher has applied its own standards on research and sample after collection and processing of data statistically using t- test for one sample and two independent samples and Pearson correlation coefficient, reached the following results:

  1. That Secondary stage students suffer from cognitive distortions, and that females are more distorted than males, while not for specialization (Science – literary) role in cognitive distortions among Secondary stage students.
  2. That Secondary stage students suffer from depression, and that females are more distorted than males, while not for specialization (Science – literary) in the role of depression in Secondary stage students.
  3. That Secondary stage students suffer from loneliness, and there are significant differences according to gender (males – females) and in favor of females, while not for specialization (Science – literary) role in the psychological sense of unity among Secondary stage students.
  4. And the presence of a statistically significant relationship between cognitive distortions and both depression and loneliness among Secondary stage students

In light of these results, the researcher has developed a number of recommendations, including:

  • Focus on programs that highlight the correct thinking skills, especially oriented to women in all media.
  • Attention to the correct sexual stereotyping process.

 

And complement current research researcher suggested a number of proposals, including:

  • conduct a study similar to the current study on samples from different stages of study.
  • conduct a comparative study similar to the current study among the students of the countryside and the city.