اسم الباحث : صفاء سعدون سلمان السعيدي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2014
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت هذه الدراسة إلى اختبار العلاقة بين التعقيد السلوكي للقائد الستراتيجي وفاعلية فريق الإدارة العليا لعينة من الجامعات العراقية المتمثلة بمجالس الكليات، فضلاً عن قياس علاقات التأثير بين مختلف متغيرات الدراسة واختبارها. ولتحقيق ذلك فقد اعتمدت الدراسة على عدد من المناهج البحثية الرصينة، تمثلت بشكل أساس بالمنهج التطبيقي التجريبي لاختبار علاقات الدراسة ومتغيراتها لترصيين المفاهيم التي تم تناولها وتأصيلها. وقد اختبر نموذج الدراسة على عينة من الجامعات العراقية المتمثلة بـ(كربلاء, الكوفة, بابل, القادسية, المثنى) تضمنت (500) فرداً يشكلون (89) فريقاً أعيد منها (468) جميعها صالحة للتحليل، شكلوا القيادات العليا لمجالس الكليات تمثلوا بـ(العمداء ومعاونيهم ورؤساء الأقسام العلمية). في حين مثلت الأستبانة الأداة الرئيسة للدراسة الحالية، والتي جرى تصميمها بالأعتماد على عدد من المقاييس العالمية الخاصة بمتغيرات الدراسة والمتمثلة بالتعقيد السلوكي وفاعلية فريق الإدارة العليا، بعد أن جرى تكييفها بما يتناسب مع متطلبات البيئة العراقية. جرى تحليل البيانات التي تم الحصول عليها باستخدام عدد من الأدوات الإحصائية للوصول إلى النتائج المتعلقة بها، ومن أهمها ( الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، واختبارT، ومعامل الارتباط البسيط, وتحليل الانحدار). وقد اثبتت نتائج الدراسة صحة الفرضيات التي تم صياغتها.
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات أهمها: (وجود علاقة ارتباط وتأثير ذات دلالة معنوية بين متغيري الدراسة).
وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات يأتي في مقدمتها: (ضرورة تبنى القيادات التعليمية كافة أسلوب التعقيد السلوكي للقائد الستراتيجي من خلال أداء تشكيلة واسعة من الادوار القيادية المتعددة بهدف تحقيق اهداف الكلية والتوصل الى اداء افضل وفاعلية عالية مقارنة بالأساليب الادارية التقليدية).
The Behavioral Complexity of Strategic Leader and Its Role in Enhancing Effectiveness of Top Management Team An analytical study to the opinions of a sample of college councils in some Iraq universities
The present study aim at testing the relation between behavioral complexity of strategic leader and the effectiveness of top management, in addition to measuring and identifying the dominating managements of some Iraqi universities represented by college councils . It also measures and tests the reflectiveness relationship between different variables of the study. To achieve this, the study adopted a number of solid research methodologies which are basically represented by the practical empirical method to test the relations and variables of the study so as to originate the concepts used. The model of the study is applied to the sample, represented by the universities of Karbala, Kufa , Babylon , Quadisiyah and Muthanna , The sample is composed of 468 person , representing Top management such as deans , dean assistants and department heads . The main tool of the study is a questionnaire which is designed according to international measurement specified to the study variables, represented by behavior complexity and the effectiveness of top management after adapting these measurements to the requirements of the Iraqi environment.
The data obtained from the questionnaire are analyzed by using some statistical tools to reach at the conclusions. Of these tools are standard deviation, T-test, simple correlation factor, the mean and correlation coefficient. The results of the study proved right the hypotheses set.
The study reached at some conclusions, the most important of which is there is significant effectiveness and correlation relationship between the study variables. The study also had a number of recommendations like: (Educational leaders need to adopt all complexity behavioral style of the leader through the strategic performance of a wide variety of leadership roles in order to achieve the multiple objectives of the College and to reach a better performance and highly effective compared to the traditional administrative methods).