التفكير الإيجابي وعلاقتهُ بأساليب التعامل مع الضغوط النفسية لدى المعلمين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : حسام محمـد منشـد الهـــلالي

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2013

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

   إن ما يميز الإنسان عن باقي الكائنات نزعته القوية للتفكير الإيجابي خصوصاً      الأصحاء،  فملكات العقل تعد وسائل للتفكير الإيجابي المنطقي ، وثمة اتفاق بين الدارسين على أن الجوانب الإيجابية ليست خصوصية لثقافة أو دين أو عرق معين ، فكل الديانات والفلسفات في مختلف بقاع العالم ، بدءاً بأرسطو وأفلاطون وصولا إلى الفلسفة الإسلامية ، توصي بتبني الأفراد الأفكار الإيجابية التي تلتقي والعقلانية ، فضلاً عن ذلك أن الناس بطبيعتهم يحبون الشخص الذي يفكر ويتصرف بإيجابية ، لذا فقد حظيت الجوانب الإيجابية باهتمام في مجال حديث في علم النفس ، وهو علم النفس الإيجابي الذي ظهر في أواخر التسعينات من القرن الماضي بزعامة مارتن سيلجمان (1998) ، ودعواه أن الإنسان يحمل بداخله القوة والضعف ومنها وبها تتحدد حياة الإنسان، وقد آن الأوان لعلم النفس أن يفهم جوانب القوة والفضيلة ، وأن يحدد مفهومها ، ويصمم المقاييس التي تعني بقياسها.

      و أستهدف البحث الحالي تعرّف ما يأتي :

  • درجة التفكير الإيجابي لدى المعلمين.
  • دلالة الفرق في درجة التفكير الإيجابي تبعاً لمتغير النوع الاجتماعي ( ذكور وإناث)
  • أساليب التعامل مع الضغوط النفسية لدى المعلمين .
  • العلاقة بين التفكير الإيجابي وأساليب التعامل مع الضغوط النفسية .

 و تكونت عينة البحث الحالي من (400) معلم و معلمة اختيروا بالأسلوب العشوائي الطبقي ذي  التوزيع المتناسب  من عشرين مدرسة ابتدائية ،وتحقيقاً لأهداف البحث جرى بناء مقياس التفكير الإيجابي في البحث الحالي ، اعتماداً على نظرية ( Seligman,et,al. 1998) حيث تم تحديد المجالات الخمس (التوقعات الإيجابية نحو المستقبل، المشاعر الإيجابية ، مفهوم الذات   الإيجابي، الرضا عن الحياة ، المرونة الإيجابية ) ، وقام الباحث بصياغة فقرات لكل مجال من مجالات المقياس ، في حين تبنى الباحث مقياس أساليب التعامل مع الضغوط النفسية    لـ(الدراجي ،2007)، وبعد إعداد تعليمات المقياسين وبدائلهما وطريقة تصحيحهما ، تم عرضهما على مجموعة من المحكمين المختصين في علم النفس ، بعدها قام الباحث بإجراءات تحليل فقرات لمقياسي البحث من خلال استخراج القوة التمييزية للفقرات وعلاقة الفقرة بالمجموع الكلي ، كذلك تم استخراج صدق البناء لمقياس التفكير الإيجابي باستعمال التحليل العاملي ، الذي كشف عن أن متغير التفكير الإيجابي تشبع بثلاثة عشر عامل (مجال) ، تم إسقاط خمس عوامل لقلة عدد فقراتها في تمثيل العامل وأبقيت ثمانية عوامل لمتغير التفكير الإيجابي . وبعد استخراج الثبات بثلاث طرق الفاكرونباخ وطريقة التجزئة النصفية وطريقة إعادة الاختبار،  وكان مقدار ثبات مقياس التفكير الإيجابي بطريقة الفاكرونباخ (0.92) ، في حين كان مقدار الثبات بطريقة التجزئة النصفية بلغ (0.84) وبعد تصحيحه بمعادلة (سبيرمان براون ) بلغ(0.91) في حين كانت قيمة الثبات بطريقة إعادة الاختبار (0.83) .

 كما استخرج الباحث الثبات لمقياس أساليب التعامل مع الضغوط النفسية ( بمقايسه الفرعية ) بطريقتين هما طريقة الفاكرونباخ وطريقة إعادة الاختبار ، فكان مقدار الثبات بطريقة الفاكرونباخ للأساليب الخمسة (الهروب والتجنب، الإسناد الاجتماعي ،الإسناد الديني والروحي، مواجهة المشكلة ، العدوان) هي (0.70 ، 0.73، 0.80، 0.86 ، 0.64) على التوالي  ، في حين كان الثبات بطريقة إعادة الاختبار للأساليب الخمسة (الهروب والتجنب، الإسناد الاجتماعي ،الإسناد الديني والروحي، مواجهة المشكلة ، العدوان) هي (0.77 ، 0.72 ، 0.75 ، 0.85 ، 0.80) على التوالي .

 و بعد التحقق من الخصائص القياسية للمقياسين تم تطبيقهما على عينة البحث المتمثلة  بمعلمي المرحلة الابتدائية (ذكور وإناث) ، وبعد الانتهاء من التطبيق  استعمل الباحث الوسائل الإحصائية المناسبة لتحليل البيانات . و أظهرت نتائج البحث ما يأتي :

  • أن المعلمين يتمتعون بدرجة عالية من التفكير الإيجابي .
  • توجد فروق دالة إحصائياً على وفق متغير الجنس ولصالح الذكور في التفكير الإيجابي .
  • أن المعلمين يستعملون بالدرجة الأولى (أسلوب مواجهة المشكلة) لمواجهة ضغوط الحياة ، في حين كان (الأسلوب الديني والروحي ) بالمرتبة الثانية من حيث أساليب التعامل مع الضغوط النفسية ، أما بقية الأساليب (أسلوب الهروب والتجنب ، وأسلوب الإسناد الاجتماعي ،و أسلوب العدوان) كانت تمارس بدرجة واطئة وغير دالة إحصائياً.
  • وجود علاقة ارتباطيه إيجابية ذات دلالة معنوية بين التفكير الإيجابي و أسلوبي ( مواجهة المشكلة و الإسناد الديني والروحي ).

  وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات كما اقترح عدد من الدراسات المستقبلية

Positive Thinking and its Relationship To the methods of Coping with Psychological stress to the Teachers

What characterizes the human beings from the rest of the strong orientation positive thinking, especially healthy , so, the mental is the logical positive thinking , there is agreement among the scholars on the aspects privacy is not positive culture or religion or race, all religions and philosophies in various parts of the world, started with Aristo and platean to Islamic philosophy Recommends the adoption of positive ideas , meet and rationality , as well as on the people by nature love the person who think and act positively , so it received, positive aspects with interest in the field of modern psychology, which is aware of the same positive, which emerged in the late 199os of the last century, led by Martin Seligman (1998) that man in side the strengths and weaknesses,           including with determined human life the time has come of psychology to understand as pets of the force , Virtue and that defines the concept , design standards , which means measured and targeted current researd know what comes :

  1. level positive thinking of teachers.
  2. assigns the difference of the level positive thinking depending on the variety sex (male and female) .
  3. Methods of communicating with psychological stress for teacher.

Communicating methods with psychological stress. 4.

Sample current research consisted of (400) teachers wer chosen random

style class is disproportionate distribution of twenty primary school , in order to achieve the objectives of research has been on the Richter positive thinking in current research , based on the theory of (Seligman, et,al., 1998) and identified five ereas (positive expectation about the future , positive Sentiments , positive flexibility ) researcher drafted paragraphs for each of the areas of the seal, while adopting a research measurement methods of dealing with psychological pressures of methods of dealing with psychological pressures of (al- Daraj,2007), after the preparation of instrnctions and exchanges and disciplinary failings that both measurements ,were presented to the panel of Arbitrators of the growp of specialist in psychology, then, are searcher, an analysis of paragraphs of two measures search through the extraction of force against discriminatory paragraphs and relationship between paragraph to tap ,was alsoratified the extraction of construction of the standard positive thinking of using factor analysis, which revealed that the variable positive thinking saturation of thirteen workers (the space) was dropped five faors of afew number of paragraphs in the representation of working eight factors kept variable positive thinking.

After extracting unchanged in three ways Alfakronpak , retesting, way, while the amount measure ment flat of positive thinking in the way of  Alfakronpak is (0.92) while the amount of the flat in amounted retail reached (0.84) after midterm corrected equation (sperman Brown) (0.91) while the value of the flat in away re- testing (0.83) .It as unearthed are searcher  consistency of standard methods of dealing with psychological pressures (measure Sub- Commission) in two way Alfakronpak and the way of retesting so, the amount of unchanged in away of Alfakronpak for five methods (escape hesitation, unanimous support, religions and spiritual support faring the problem , aggression) are (0.70,0.73, 0.80, 0.86, 0.64) respectively, while it was unchanged in away of re-testing for five methods (escape hesitation, unanimous support, religions and spiritual support faring the problem , aggression) are ( 0.77, 0.72, 0.75, 0.85, 0.80) After vertification of characteristics measure for tub measures (standards) has been aprlied to as amply search of primary stage teachers (male and female) . after the completion of the application , the researcher uses means appropriate statistical analysis of the da to . The results showed the following :

  1. The teachers enjoy high level of positive thinking .
  2. There is a function of statistical differences in the gender variable in the interest of males in positive thinking .
  3. The teachers using primarily ( the method to face the problem) to face the pressures of life , while (the religious and spiritual method came in second in terms of methods of dealing with psychological pressures, as the rest of the method (method of escape hesitation, unanimous support and aggression) its function is low and statistically significant.
  4. There is correlation between positive moral significance of positive thinking and my style (facing the problem and attribution religions and spiritual) So, in the light of these results, the researcher made some recommendations and suggested an umber of future Studies.