التقييم المروري والتلوث لشبكة طرق مختارة في مدينة كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : نرجس باسل ذياب

اسم المشرف : د. رائد رحمن المحنة + أ. د .حامد عذاب عيدان الجميل

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية الهندسة

الاختصاص : الهندسة المدنية

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

تعتبر مدينة كربلاء المقدسة من أشهر المدن في العالم الإسلامي لما لها من طابع ديني ,لذلك شهدت المدينة زيادة في اعداد الوافدين اليها على مدار العام بالإضافة الى الازدهار الاقتصادي الذي اجتاح المدينة كل هذا أدى الى زيادة عدد الرحلات اليومية وزيادة تدفق حركة المرور .
تتناول هذه الدراسة تقييم الأداء المروري لتقاطعات وطرق حضرية مختارة , حيث تتكون منطقة الدراسة من خمسة تقاطعات وأربع شوارع حضرية .بعد تحديد منطقة الدراسة يتم جمع البيانات المرورية بواسطة تقنية تصوير الفيديو ومن ثم استخراج البيانات من أفلام الفيديو اما بالنسبة لقياس التلوث البيئي تم استخدام جهاز ( GasmetDX4040) لقياس انبعاث غاز ثاني أوكسيد الكربون وأحادي أوكسيد الكربون . بعد تقسيم الشوارع الحضرية الى عدة مقاطع تم حساب وقت الرحلة لجميع المقاطع وحساب سرعة التدفق الحر.
تم استخدم برامج ((SIDRA INTERSECTION لتحليل وتقييم التقاطعات ,كما استخدم برنامج (GIS) لحساب عدد الروابط والعقد بالشبكة اما برنامج (TransCad) تم استخدامه لتمثيل الشبكة.
اما مرحلة التحليل فقد تضمنت تقييم شبكة الطرق باستخدام عدة مؤشرات لمدينة كربلاء حسب المؤشرات ستظهر ان الشبكة ضعيفة الترابط ( Alpha index =0.256 , Beta index = 1.4 , (Gamma index = 0.467 , Grid Tree Pattern =0.639 بعد ذلك تم تصنيف الطرق على أساس متوسط سرعة الرحلة وحساب مستوى الخدمة لها وكذلك حساب السعة لجميع المقاطع وتقييم مستوى الخدمة على أساس (V/C).
بعد ذلك تم انشاء علاقة بين معدل التدفق وانبعاثات الغازات لمعرفة تأثير الازدحام المروري المتزايد على التلوث البيئي وأخيرا تم تقييم التقاطعات باستخدام برنامج (Sidra) وتبين ان التقاطعات تعاني من زيادة في حجم حركة المرور حيث كان مستوى الخدمة لجميع التقاطعات (F).

Rp-Traffic and Pollution Evaluation For a selected Road Network in Karbala City.pdf

The holy city of Karbala is one of the most famous cities in the Islamic world because of its religious character. Therefore, the city witnessed an increase in the number of visitors throughout the year, in addition to the economic boom that swept the city. All this led to an increase in the number of daily trips and an increase in the flow of traffic .
This study deals with the evaluation of the traffic performance of selected intersections and urban roads, where the study area consists of five intersections and four urban roads. After defining the study area, traffic data is collected by video imaging technology, and then data is extracted from video films. As for measuring environmental pollution, a device (GasmetDX4040) was used to measure the emission of carbon dioxide and carbon monoxide. After dividing the urban roads into several segments, the travel time for all segments was calculated and the free flow speed was calculated.
The SIDRA INTERSECTION program was used to analyze and evaluate the intersections, the GIS program was used to calculate the number of links and nodes in the network, and the TransCad program was used to represent the network.
As for the analysis stage, it included evaluating the road network using several indications for Karbala city show weak connectivity network according to its indices ( Alpha index =0.256 , Beta index = 1.4 , Gamma index = 0.467 , Grid Tree Pattern =0.639 ) then the roads were classified on the basis of the average travel speed and the level of service was calculated for them, as well as the calculation of the capacity for all sections and the assessment of the level of service on the basis of (V/C).
After that, a relationship was established between the flow rate and gas emissions to know the effect of increasing traffic congestion on environmental pollution, and finally, the intersections were evaluated using the (Sidra) program. It was found that the intersections suffer from an increase in the volume of traffic, as the level of service for all intersections was (F).