اسم الباحث : محمد مجول شكور البياتي
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2018
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت هذه الدراسة الى تحليل ظاهرة التنوع الثقافي للموارد البشرية وتأثيره في جودة الخدمة،؛ بالاعتماد على مشكلة الدراسة التي تؤكد على مدى ادراك المنظمة لأهمية التنوع الثقافي للموارد البشرية وانعكاسه على تحقيق جودة الخدمة عبر طرح مجموعة من التساؤلات لفقرات متغيرات الدراسة،؛ ولتحقيق أهدافها تم إنجاز دراسة استطلاعية على عينة من الموارد البشرية في فندق بابل الدولي اذ تم اخذ عينة بلغ عدد افرادها 2 شخصاً من ثقافات متنوعة وجنسيات متعددة؛ وتم اعتماد نموذج هوفستد (2001) لأبعاد التنوع الثقافي (مسافة السلطة ،تجنب الغموض الفردية مقابل الجماعية 2 الذكورية مقابل الانثوية والتوجه بالوقت)،. فيما اعتمدت الدراسة ستة ابعاد لمتغير جودة الخدمة (الملموسية؛ الاعتمادية، الاستجابة ، التعاطف، الامان ).واعتمدت الدراسة على الاستبانة ومجموعة من الاساليب الاحصائية منها ( الانحراف المعياري ، معامل الارتباط البسيط الانحدار البسيط ).إذ توصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات ابرزها وجود علاقة ارتباط وتأثير بين ابعاد التنوع الثقافي للموارد البشرية وابعاد جودة الخدمة؛ واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات كان اهما ضرورة اشراك امحمد مجول شكور البياتيلموارد البشرية في رسم الخطط الاستراتيجية طويلة الامد عن طريق منحهم المزيد من التفويض والصلاحيات في الادارة . الكلمات المفتاحية! ( التنوع الثقافي , الاختلافات الثقافية . استقطاب الموارد البشرية. جودة الخدمة. الميزة التنافسية. الزبائن)
The Cultural Diversity of Human Resources & its Impact on the Quality of Services Exploratory Study To A Sample Opinions From Workers In Babylon International Hotel - Baghdad
The Objective of this Study is to Analyze the Phenomenon of Cultural Diversity of Human Resources and its Impact on the Quality of Services through the study problem that Emphasizes the extent of the Organization’s Understanding of the Importance of Cultural Diversity of Human Resources and its Reflection on the Quality of Services by asking a number of Questions to the Variables of study Variables . On a Sample of Human Resources at the Babylon International Hotel . A Sample of 132 People from Different Cultures and Nationalities was Taken . The Hofstede (2001) model was adopted for the dimensions of cultural diversity (distance of authority, avoidance of ambiguity, individual versus collective, masculine vs. feminine and time-shift). The study adopted six dimensions of the quality of service variable (sensitivity, reliability, responsiveness, empathy, safety and efficiency). The study relied on the Questionnaire and a set of Statistical Methods (Standard Deviation, Simple Correlation Coefficient, Simple Regression ( The study Concluded with a set of Recommendations, the most Important of which was the existence of a correlation between the Dimensions of the Cultural Diversity of Human Resources and the Quality of Services . The study concluded with a set of Recommendations, namely the need to involve human resources in drawing up long term strategic plans by giving them more Of delegation and powers in the administration