الحواجز النفسية وعلاقتها بالاستهواء لدى طلبة الدراسات العليا

رسالة ماجستير

اسم الباحث : محمد عبد الرحمن حبيب

اسم المشرف : رجاء ياسين عبدالله

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يهدف البحث الحالي الى:
1- التعرف على الحواجز النفسية لدى طلبة الدراسات العليا.
2- التعرف على الاستهواء لدى طلبة الدراسات العليا.
3- التعرف على الحواجز النفسية وفق الجنس (ذكر , انثى) والتخصص (علمي, انساني) والمرحلة (تحضيرية , بحثية).
4- التعرف على الاستهواء على وفق الجنس (ذكر , انثى) والتخصص (علمي, انساني) والمرحلة (تحضيرية , بحثية).
5- التعرف على العلاقة الارتباطية بين الحواجز النفسية والاستهواء لدى طلبة الدراسات العليا.
6- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الحواجز النفسية والاستهواء.
7- درجة الاسهام.
ويتحدد البحث الحالي ب (طلبة الدراسات العليا) ( ذكور – اناث) (علمي – انساني) للعام الدراسي (2020-2021) في جامعة كربلاء , وقد تكونت عينة البحث من (500) طالب وطالبة تم اختيارهم بالاسلوب العشوائي.

أداتا البحث:
1.قام الباحث ببناء مقياس الحواجز النفسية بالاعتماد على نظرية (levin,1947) وتم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس , وقد بلغ معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0.92) وبطريقة اعادة الاختبار (0.82).
2.قام الباحث ببناء مقياس الاستهواء بالاعتماد على نظرية (fastinger,1962) واستخرج ايضاً الخصائص السيكومترية للمقياس , وقد بلغ معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0.90), وبطريقة اعادة الاختبار (0.80).
• الاستنتاجات:
توصل البحث الحالي الى الاستنتاجات الاتية ان عينة البحث :
1- ليس لديهم حواجز نفسية تمنعهم من تحقيق اهدافهم وطموحاتهم .
2- ليس لديهم استهواء .
3- ضعف العلاقة بين الحواجز النفسية والاستهواء .
• التوصيات :
توصل البحث الحالي الى التوصيات الاتية :
1- الاهتمام بشريحة طلبة الدراسات العليا لتعزيز السلوك السوي ليكونوا اكثر مقبولية بالمجتمع الذي ينتمون اليه .
2- زيادة الوعي بدور بعمليات الاستهواء عن طريق اقامة ندوات وبرامج تثقيفية لتعزيز دور الوعي بهذه العمليات .
3- زيادة التعاون المتبادل ما بين الطالب والتدريسيين لتكوين حلقة نقاشية ساعية لبناء ادراك واعي لدى الطلاب.
• المقترحات :
توصل البحث الحالي الى المقترحات الاتية :
1- اجراء دراسات حول علاقة الحواجز النفسية لدى عينات اخرى( طلبة جامعة – مراهقين – موظفين ).
2- اجراء دراسة حول علاقة الحواجز النفسية بمتغيرات اخرى ( المرونة العقلية – الاحتراق الوظيفي – قصاص الذات ).
3- اجراء دراسات حول الاستهواء لدى عينات اخرى (طلبة جامعة – مراهقين – موظفين ).
4– اجراء دراسة حول علاقة الاستهواء بمتغيرات اخرى ( الشخصية الاستباقية – القلق الاخلاقي – العبئ الادراكي ).

psychological barriers and its relationship to Suggestibility For postgraduate students

Abstract:

The following research aims to:
1. Identifying to psychological barrier at students of higher education.
2. Identifying to suggestibility at students of higher education.
3. Identifying to psychological barrier according to (male, female), the specialization (scientific, humanitarian), and the stage (preparatory, search).
4. Identifying to suggestibility according to (male, female), the specialization (scientific, humanitarian), and the stage (preparatory, search).
5. Identifying to the connection between psychological barriers and suggestibility at students of higher education.
6. The differences in connections between psychological barriers and suggestibility.
7. Contribution degree
The following search is determined to (students of higher education), (male, female), (scientific, humanitarian) to education year (2020 – 2021), in the university of Karbala. The sampled search has been formed from (500) random selected male and female students.

Search Tools:
1. The researcher has built a psychological barriers scale according to a theory (levin,1947). It has been extracted psychometric properties according to the scale. The stability coefficient has reached the Cronbach’s alpha way (0.92), and the retest way (0.82).
2. The researcher has built a suggestibility scale according to a theory (fastinger,1962). Also has been extracted psychometric properties according to the scale. The stability coefficient has reached the Cronbach’s alpha way (0.92), and the retest way (0.82).

• The Results:
The current search reached the following conclusions, that the search sample:
1. Don’t have any psychological barriers to achieve their goals and ambitions.
2. Don’t have any suggestibility.
3. Weak relationship between psychological barriers and suggestibility.

• The recommendations:
The current search reached the following recommendations:
1. Attention the high education students to promote a normal behavior. To be more acceptable to the society they belong to.
2. Increase the role of suggestibility through the establishment of seminars and educational programs to enhance the role of awareness of these processes.
3. Increase the mutual collaboration between the student and the teachers, to configure a discussion circle to build up awareness in the students.

• The suggestions
The current search reached the following suggestions:
1. Conducting studies about the psychological barrier’s relationship to other samples (university students – teenagers – employees).
2. Conducting studies about the psychological barriers in other variables (mental flexibility – job burnout – self retribution).
3. Conducting studies about the suggestibility to other samples (university students – teenagers – employees).
4. Conducting studies about the suggestibility in other variables (proactive personality – moral anxiety – cognitive burden).