الدافعية الأكاديمية الذاتية وعلاقتها بالأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زينب نعمة كيطان الوزني

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2011

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

في السنوات الأخيرة كان موضوع الدافعية الأكاديمية الذاتية يمثل محور اهتمام كثير من الدارسين والباحثين في العلوم التربوية والنفسية، إذ إن الدافعية الأكاديمية الذاتية تهتم بانجاز النشاطات لأجل النشاطات نفسها، فالمتعة متأصلة في النشاط ذاته، حيث أن مصدر الدافعية الأكاديمية الذاتية هو المتعلم نفسه، لذا فانه يقدم على التعلم مدفوعا برغبة داخلية  لإرضاء ذاته، وسعيا للحصول على المتعة من جراء التعلم وكسب المعارف والمهارات التي يحبها ويميل أليها لما لها من أهمية بالنسبة له. هذا وتعد الدافعية الذاتية شرطا أساسيا للتعلم الذاتي والتعلم المستمر ومن المهم نقل دافعية التعلم من المستوى الخارجي إلى المستوى الداخلي، وتعليم المتعلم كيف يتعلم ليكون بمقدوره الاستمرار في التعلم الذاتي في المجالات التي طورت لديه الاهتمامات والميول نحوها، مما يدفعه إلى مواصلة التعلم فيها مدى الحياة (غباري، 2008: 44).

وقد تكون فاعلية الدافعية الذاتية مرهونة بتوفر الأمن النفسي لأشخاص أو لجماعات معينة يربطها رابط اجتماعي أو فئوي أو دراسي ما. وتأتي الحاجة إلى الأمن النفسي في مقدمة الحاجات النفسية (غير العضوية) وأهمها على الإطلاق وإذا ما أشبعها الإنسان تهيأ لإشباع حاجاته النفسية والاجتماعية الأخرى. وتشتمل الحاجة إلى الأمن تجنب الألم والتحرر من الخوف أياً كان مصدره والشعور بالأمن والاطمئنان، ولا تظهر هذه الحاجة عند الفرد إلا بعد أن يشبع حاجاته البيولوجية ولو جزئياً، وهذا ما يؤكد الترابط المتين بين حاجات الفرد البيولوجية وحاجته إلى الأمن (المحمداوي، 2007: 8). وعليه كان هدف هذه الدراسة التعرف على:-

– مستوى الدافعية الأكاديمية الذاتية  لدى طلبة المرحلة الإعدادية.

–  الفروق الإحصائية  في الدافعية الأكاديمية الذاتية  على وفق متغير:  الجنس (ذكور– إناث )، التخصص (علمي –أدبي).

–  مستوى الأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية.

– الفروق الإحصائية في الأمن النفسي وفقا لمتغير الجنس (ذكور– إناث )،التخصص (علمي –أدبي)

– العلاقة بين الدافعية الأكاديمية الذاتية والأمن النفسي لدى طلبة المرحلة الإعدادية.

واقتصر البحث الحالي على عينة مؤلفة من (360) طالباً وطالبةً من المراحل الثلاث ومن الفرعين العلمي والإنساني ومن الذكور والإناث تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية من  طلبة المرحلة الإعدادية و للعام الدراسي (2010-2011).

      وتحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس الدافعية الأكاديمية الذاتية والذي يتكون من خمسة مكونات والتي حددها الخبراء والمتمثلة في :حب الاستطلاع، دافع الانجاز، مستوى الطموح، التحدي، الكفاءة المستقلة، وقد تحققت الباحثة من الخصائص السيكومترية للمقياس إذ تم استخراج الصدق بطريقتين وهما : الصدق الظاهري، وصدق البناء. كما استخرجت الثبات بالطرق الآتية: إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات (0.80)، ومعامل إلفا كرونباخ فبلغ معامل الثبات (0.90).

وتكون المقياس بصورته النهائية من (39) فقرة صالحة لقياس الدافعية الأكاديمية الذاتية.  كما قامت الباحثة بتبني( مقياس ماسلو للأمن النفسي) و الذي يتكون من (75 ) فقرة بصورته الأولية وفي صورته النهائية يتكون من (73) فقرة واستخرجت الصدق والثبات، إذ تم استخراج الصدق بطريقة الصدق الظاهري، كما استخرجت الثبات بطريقة إعادة الاختبار فبلغ معامل الثبات (0.85).

وقد طبقت الباحثة المقياسين على عينة البحث الأساسية، وبعد تحليل البيانات ومعالجتها إحصائياً باستخدام الاختبار التائي لعينة واحدة  الاختبار التائي لعينتين مستقلين، معامل ارتباط بيرسون، مربع كاي، ومعادلة إلفا كرونباخ، قد توصلت الباحثة إلى النتائج الآتية:-

  • يتمتع أفراد عينة البحث بدافعية أكاديمية ذاتية عالٍية.
  • لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الدافعية الأكاديمية الذاتية وتبعاً لمتغير الجنس (ذكور – إناث ) و التخصص (علمي –أدبي).
  • يتمتع أفراد عينة البحث بفقدان الشعور بالأمن النفسي بصورة عالية.

4- يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الأمن النفسي تبعاً لمتغير الجنس(ذكور- إناث) ولصالح الذكور و التخصص (علمي–أدبي) ولصالح التخصص العلمي.

5-هناك علاقة عكسية سلبية بين الدافعية الأكاديمية الذاتية والأمن النفسي.

وفي ضوء النتائج وضعت الباحثة جملة من التوصيات ومن أهمها.

-توجيه نظر القائمين على العملية التعليمية والتربوية وأولياء الأمور إلى ضرورة معرفة مستوى الدافعية الأكاديمية الذاتية لدى الطلبة، والعمل على تنميتها أو تعزيزها لما لها من دور هام وتأثير مباشر على جميع الأنشطة.

– حث إدارات المدارس لاستثمار المستوى العالي للدافعية الأكاديمية الذاتية لدى طلبة الإعدادية  وتعزيز شعورهم بالأمن النفسي.

إما المقترحات ومن أهمها.

  • دراسة العلاقة بين الدافعية الأكاديمية الذاتية ومتغيرات أخرى مثل نمط الشخصية، المسؤولية الاجتماعية، موقع الضبط، التفكير الإبداعي، التفكير الناقد، الخجل، الفعالية الذاتية، قلق الاختبار، واستراتيجيات التعلم والاستذكار.

Academic Intrinsic Motivation and Its Relation with Psychological Security of Secondary Schools' Students

The academic intrinsic motivation is regarded as the main interesting field of many educational and psychological studies and researches during the last years, because academic intrinsic motivation accomplishes the activities for the purpose of the activities themselves regarding the interestingness is originally available in the activity itself. Therefore, the source of the academic intrinsic motivation is the learner him/herself. The learner is proceeding to learning operation  according to an internal desire to satisfy himself and to obtain the required interesting by the acquired information, knowledge, and skills due to its importance for the learner.

In spite of the importance and independency of the intrinsic motivation, its effects  may be related to the psychological security for individuals or specified group of individuals they share some features. The need of the psychological security is the main  psychological needs, its saturation will prepare to saturate the other social and psychological needs.

The psychological security need includes avoiding the distressing, disengagement of the fear from different resources, and the safe and security feeling. This need is not satisfied unless the biological individual’s needs are partially or completely satisfied, therefore there is a strong correlation between the biological needs and the security

Therefore the aim of this study is:

-Determine the level of academic intrinsic motivation of secondary schools’ students.

-Identifying the statistical differences of academic intrinsic motivation according to the variables of gender i.e., (male, female) and specialization, i.e., (literary, scientific).

-Specify the level of the psychological security of secondary schools’ students.

– Identifying the statistical differences of the psychological security according to the variables of gender i.e., (male, female) and specialization, i.e., (literary, scientific).

– Discovering the relationship between the academic intrinsic motivation and psychological security which are related to the secondary schools’ students.

 

A stratified random sample of (360) male and female students of the three stages of the literary and scientific secondary schools during (2010-2011) studying year.

To achieve the aims of the research, the researcher has built an academic intrinsic motivation scale  which consisting of five components specified by selected experts; these components are: curiosity, achievement motivation, aspiration level, challenge, and independent mastery. The researcher has verified the psychometric characteristics of the designed measure by specifying the validity by two methods: superficial validity and construction validation. Also, she extracts the measure reliability by test-retest method and Cronbach Alpha method and according to these methods the reliability coefficient was (0.80) and (0.90) respectively.

The final form of the scale consists of 39 suitable items for measurement of academic intrinsic motivation. The researcher adopted the (Maslow security-insecurity scale) which includes (75) items to determine the validity and reliability. The validity was measured by superficial validation, while the reliability was measured by the test-retest method and accordingly the reliability coefficient was (0.85).

The   researcher applied the research sample and after the statistical processing and analyzing of data by using T-test for one sample and two independent samples, Pearson correlation coefficient, chi square, and Cronbach Alpha equation, the following results were attained:

  • The individuals of research sample have high level of academic intrinsic motivation.
  • There are no statistical indicative differences in the level of academic intrinsic motivation according to the variables of gender and specialization.
  • The individuals of research sample suffer from the high loss of psychological security.
  • There are statistical indicative differences in the level of psychological security according to the gender variable and specialization variable with bias to male students and a bias to scientific specialization respectively.
  • There is a negative inversive correlative relation between academic motivation and psychological security.

According to the attained results, the researcher lists some recommendations:

  • Redirection of the concentration of the all the liable to the importance of the academic motivation and the necessity of its growth among the students due to its effects on their activities.
  • Exhortation of the schools’ management offices to exploit the high level of academic motivation of the secondary schools’ students and encourage them to work to confirm the psychological security.

 

 

 

The main research suggestion is that:

  • Studying the relation between the academic intrinsic motivation and some variables such as personality pattern, social responsibility, locus of control, creative inference, critic thinking, shying, self-activeness, test’s worrying, and learning and remembrance strategies.