اسم الباحث : غازي عبد زيد كريم
اسم المشرف : اكرم محسن مهدي
الكلمات المفتاحية : لكلمات المفتاحية : (القيادة المتسامية , الذكاء الثقافي , التمكين الوظيفي , التميز التنظيمي)
الكلية : كلية الادارة والاقتصاد
الاختصاص : علوم إدارة الاعمال
سنة نشر البحث : 2021
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
هدفت الدراسة الحالية الى اختبار1)) الدور الوسيط للذكاء الثقافي في تعزيز تأثير القيادة المتسامية (متغير مستقل) في التميز التنظيمي (متغير معتمد) اضافة الى اختبار(2) الدور التفاعلي للتمكين الوظيفي على مستوى عينة من اعضاء الهيئة التدريسية في بعض الجامعات والكليات الاهلية بمحافظة كربلاء المقدسة , معتمدة بذلك على مشكلة رئيسة تم تحديدها بعدد من التساؤلات تضمنت مدى استخدام الجامعات والكليات الاهلية عينة الدراسة لسلوك واساليب القيادة المتسامية لتحقيق التميز التنظيمي ومدى اهتمامها لتعزيز مهارات الذكاء الثقافي لتحقيق التميز., وتم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في جمع وعرض معلومات الدراسة وتحليلها واستخدمت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات لعينة من التدريسين بلغت (275) تدريسيا وفق القاب علمية متنوعة. وتم استخدام مجموعة من الاساليب الاحصائية مثل الوسط الحسابي الموزون والانحراف المعياري , التحليل العامل الاستكشافي لمعرفة الصدق البنائي , وتحليل نمذجة المسار , معامل الارتباط (Pearson ) لغرض اختبار علاقات الارتباط , اما لغرض اختبار علاقات التأثير المباشر وغير المباشر والتأثير التفاعلي استخدم الباحث برنامج (Amos v.23) باعتماد نمذجة المعادلة الهيكلية (Structural Equation Modeling) والتحليل العاملي التوكيدي واستخدم برنامج (Spss v.25) للمعرفة ان الاجوبة الخاصة بالاستبانة كانت ضمن التوزيع الطبيعي.
وتوصلت الدراسة الى مجموعة من الاستنتاجات منها ان (اهتمام الجامعات والكليات قيد الدراسة بوجود قدرة للذكاء الثقافي الى جانب القيادة المتسامية من شانه ان يحسن من التميز التنظيمي لدى عينة الدارسة) , وان اهتمام الجامعات والكليات قيد الدراسة بالتمكين الوظيفي سوف يعدل من تأثير الذكاء الثقافي في العلاقة بين القيادة المتسامية التميز التنظيمي , وبناءأ على استنتاجات الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات اهمها (ضرورة ان يحظى موضوع سلوك القيادة المتسامية وفلسفته باهتمام عالي من قبل الهيئات التدريسية في الجامعات والكليات الاهلية فضلاً عن تنشيط الذكاء الثقافي في البيئة الاكاديمية) لما له من تأثير مهم في تعزيز وعمل الهيئات التدريسية وضرورة الاهتمام بالتمكين الوظيفي لأهميته في سرعة الانجاز وتعزيز التميز التنظيمي .
الكلمات المفتاحية : (القيادة المتسامية , الذكاء الثقافي , التمكين الوظيفي , التميز التنظيمي)
The mediating role of cultural intelligence in the relationship between transcendental leadership and organizational excellence: The interactive role of career empowerment
Abstract
The current study aimed to test the mediating role of cultural intelligence in enhancing the effect of transcendental leadership (an independent variable) in organizational excellence (a dependent variable), in addition to testing the modified interactive role of functional empowerment at the level of a sample of faculty members in some private universities and colleges in the holy city of Karbala, approved. Thus, on a main problem that was identified with a number of questions that included the availability of influence, intermediate and interactive relationships between the variables of the study in the field, and the descriptive analytical approach was relied on in collecting and displaying study information and analyzing it. Diverse science. A set of statistical methods were used, such as the weighted arithmetic mean and standard deviation, exploratory factor analysis to find out the structural validity, path analysis, the correlation coefficient (Pearson) for the purpose of testing the correlation relationships, but for the purpose of testing the relationships of direct and indirect influence, mediating role, interactive influence and interactive model, the researcher used the program (Amos v.23) by adopting structural equation modeling and confirmatory factor analysis, and using the (Spss v.25) program to know that the answers to the resolution were within the natural curve.
The study reached a set of conclusions, including that the interest of universities and colleges under study in the presence of the ability of cultural intelligence along with transcendental leadership would improve the organizational excellence of the study sample, and that the interest of universities and colleges under study in functional empowerment will modify the impact of cultural intelligence on organizational excellence. Based on the conclusions of the study, a set of recommendations were presented, the most important of which is the need for the subject of transcendental leadership behavior and its philosophy to receive high attention by senior leaders in universities and private colleges, as well as to activate cultural intelligence in the academic environment because of its important impact in strengthening the work of faculty and the need to pay attention to career empowerment Because of its importance in the speed of achievement and the promotion of organizational excellence.
Keywords: (Transcendental Leadership, Cultural Intelligence, Career Empowerment, Organizational Excellence).