الدّرُس النحويّ في شُرُوحِ الْكَافية في القَرْنِين الثّامنِ والتّاسعِ الهجريين (المطْبوعة).

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : داود سلمان حسين الرُّبَيعِيّ

اسم المشرف : أسامة عبد الغفور نصيف

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يُعدّ علم النحو من العلوم المهمة التي اهتم بها العلماء إلى جانب علم الفقه والأصول. ولقد كانت الغاية منه خدمة الدين وكتاب الله (عز وجل). وكان ميدان النحو واسعًا؛ لذا نجد أنّ المكتبات العربية قد زخرت بمؤلفاتهم التي تدلّ على سعةِ هذا العلم, والغايات التي من أجلها تنافست عليها قرائحُهم, لذلك اقتضت الحكمةُ أنْ يكونَ بحثُنا في جانبٍ من جوانبِ هذا العلم الزاخر, ألا وهو (الدرُس النحويّ في شروح الكافية في القرنين الثامن والتاسع الهجريين (المطبوعة).
لقد رصدَ علماءُ اللغة أنّ ثمّة أحكامًا متباينة تتجلّى في الجملةِ الواحدةِ وحتى الكلمة الواحدة. وقد لاحظ الباحثُ تجاذبًا في الآراء والتحليلات في سبيل تحليل المسألة الواحدة وتوجيهها توجيهًا صحيحًا؛ للوصول إلى الحقيقة والمعنى المنشودَين, فكان هذا أحد أسباب اختيار الموضوع, كذلك والوقوف على ما خطته أقلامُ جماعة من العلماء, أضفَوا بفكرهم على القاعدة النحوية تعليلاتٌ لا تُخرجها عن الأصل؛ بل غايتهم الرّومُ إلى جميل الصنع ولطيف المعنى في علوم الأولين أصحاب الأصول من البصريين والكوفيين. فكان البحثُ هو إماطةَ اللثام على ما ألفيناه في هذه الشروح؛ إذ ضمّت بين دفّتيها شذراتٍ من النحو توزعَت في مواطنَ كثيرةٍ منها؛ بغيةَ الوصول إلى ما هو أقرب إلى الصواب في تحليل المسألة أو مقصد التغير الحاصل في المسائل النحوية. فلم يقتصر البحث على التغير الإعرابي لإنتاج معنى جديد؛ لأن تغير الحركة الإعرابية يعدُّ مصداقًا من مصاديق الدرس النحوي, فقد تحدث الباحثُ عن التغير الإعرابي والتقديم والتأخير وغيرها من الاختلافات؛ لأنّ ابن الحاجب لم يتضمن الإعراب فقط, والحال نفسه عند أصحاب الشروح لذا لا يمكن الاقتصار عليه.

Rp-The grammatical lesson in the explanations of Al-Kafiya in the eighth and ninth centuries AH (printed). .pdf

Grammar is one of the important sciences that scholars have paid attention to, along with jurisprudence and principles. Its purpose was to serve religion and the Book of God Almighty. The field of grammar was wide; Therefore, we find that Arab libraries have been filled with their writings that indicate the breadth of this knowledge, and the goals for which their readings competed over it. Therefore, wisdom required that our research be in one of the aspects of this abundant knowledge, namely (the grammatical lesson in the explanations of Al-Kafiya in the eighth and ninth centuries AH. (printed).
Linguists have observed that there are different rulings that appear in a single sentence and even a single word. The researcher noticed a tension in opinions and analyzes in order to analyze one issue and direct it in a correct direction. To reach the desired truth and meaning, this was one of the reasons for choosing the topic. Also, to find out what was written by a group of scholars, they added explanations to the grammatical rule with their thoughts that do not take it away from the original. Rather, their goal is to aim for beautiful workmanship and pleasant meaning in the sciences of the ancients who have the origins of the Basrans and the Kufans. The research was to reveal what we have mentioned in these explanations. As it contained between its two pages fragments of grammar distributed in many areas, including; In order to reach what is closest to the truth in analyzing the issue or the purpose of the change occurring in grammatical issues. The research was not limited to grammatical change to produce a new meaning. Because the change in grammatical movement is considered one of the examples of the grammatical lesson, the researcher talked about grammatical change, introduction, delay, and other differences. Because Ibn al-Hajib did not include parsing only, and the same is the case with the commentators, so it cannot be limited to it.