الذات الرقمية وعلاقتها بالحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة

رسالة ماجستير

اسم الباحث : رسل عباس عبد الزهرة الموسوي

اسم المشرف : مناف فتحي الجبوري

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

مستخلص البحث

يهدف البحث الحالي التعرف الى:ـ

1- الذات الرقمية لدى طلبة الجامعة .

2- الفروق ذات الدلالة الإحصائية في الذات الرقمية لدى طلبة الجامعة تبعا متغيري

أ‌- النوع

ب‌- التخصص.

3- الحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة.

4- الفروق ذات الدلالة الإحصائية في الحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة تبعا متغيري أ- النوع

ب-التخصص

5- العلاقة بين الذات الرقمية والحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة.

6- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الذات الرقمية والحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة تبعا لمتغيري

أ-النوع

ب- التخصص

7- مدى الاسهام بين المتغيرين.

منهجية البحث

استعملت الباحثة (المنهج الوصفي – الدراسات الارتباطية) في الكشف عن مستوى كل من الذات الرقمية والحماية الذاتية والعلاقة الارتباطية بينهما لدى طلبة الجامعة.

وكانت اداة البحث هي: –

1- مقياس الذات الرقمية: من خلال الاطلاع على دراسات سابقة التي تناولت متغير الذات الرقمية، إذ تبنت الباحثة هذا المفهوم استنادا الى نظرية (Cooley 1992)، فَلَمْ تجد الباحثة من خلال ما توافرت لها من دراسات عربية أو محلية تخص الذات الرقمية سوى دراسة محمد (2019)، وفي الدراسات الأجنبية دراسة زاهو (zhao 2005)، لذا شرعت الباحثة ببناء مقياس الذات الرقمية اعتماداً على الخطوات الأساسية في بناء المقاييس .

2- مقياس الحماية الذاتية: بعد اطلاع الباحثة على الأدبيات النفسية والدراسات السابقة العربية والاجنبية التي تناولت موضوع الحماية الذاتية تبنت الباحثة مقياس (Thompson&Dinnel,2003)، كونه يتصف بالوضوح في فقراته ومناسب لعينة البحث .

وقامت الباحثة بالإجراءات الاحصائية اللازمة عند بناء المقياس من حيث الصدق والثبات والتحليل الاحصائي لكلا المتغيرين.

عينة البحث: كانت عينة البحث تتكون من (500) طالب وطالبة من جامعة كربلاء للتخصص العلمي والانساني.

نتائج البحث: بعد جمع البيانات ومعالجتها إحصائيا، توصل البحث الى النتائج الآتية: –

1. إن شريحة طلبة الجامعة لديهم ذات رقمية.

2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذات الرقمية حسب متغير النوع (ذكور- اناث) لصالح الذكور.

3. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذات الرقمية حسب متغير التخصص (علمي- انساني).

4. ان شريحة الطلبة الجامعيين لديهم حماية ذاتية ذكورا واناث، وبالتخصص العلمي والانساني.

5. هناك علاقة ارتباطية عكسية دالة احصائيا بين الذات الرقمية والحماية الذاتية عند مستوى دلالة (0.05) ودرجة حرية (498).

6. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية للفروق في العلاقة بين الذات الرقمية والحماية الذاتية تبعاً لمتغير النوع (ذكور _ اناث)

7. وجود فروق ذات دلالة إحصائية للفروق في العلاقة بين الذات الرقمية والحماية الذاتية تبعاً لمتغير التخصص (علمي _ انساني).

التوصيات : Recommendations

بناء على النتائج التي توصل إليها البحث الحالي توصي الباحثة بإقامة برامج تربوية والارشادية التي ترفع من وعيهم في التعامل مع الذات الرقمية وتعزز الحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة.

المقترحات : Proposals

تقدم الباحثة في ضوء نتائج البحث واستكمالا للبحث الحالي تقترح الباحثة إجراء دراسة مماثلة لشرائح أخرى كطلبة المدارس الإعدادية (ذكور – اناث وللتخصص العلمي والإنساني).

The Digital Self and its Relationship to Self-Protection to university students

Abstract

1. The current research aims to identify:
1- The digital self among university students.
2- The statistically significant differences in the digital self according to the variable (Type and specialization).
3- Self-protection for university students.
4- Statistically significant differences in self-protection according to the two variables (gender and specialization).
5- The relationship between the digital self and self-protection among university students.
6- The differences in the correlation between the digital self and self-protection according to the two variables (type and specialization).
7- The extent of the contribution between the two variables.
Research Methodology
The researcher used the (descriptive approach – correlational studies) to reveal the level of both the digital self and self-protection, and the correlation between them among university students.
The search tool was:
1- Digital Self Scale: By looking at previous studies that dealt with the digital self variable, as the researcher adopted this concept based on the theory (Cooley 1992), so the researcher did not find, through the research tools available to her, any Arab or local study concerning the digital self. Except for the study of Muhammad (2019), but only foreign literature and studies, so the researcher set out to build a digital self scale based on the basic steps in building scales.
2- Self-protection Scale: After the researcher reviewed the psychological literature and previous Arab and foreign studies that dealt with the subject of self-protection, the researcher adopted the Scale (Thompson & Dinnel, 2003), as it is characterized by clarity in its paragraphs and suitable for the research sample.

The researcher carried out the necessary statistical procedures when constructing the scale in terms of validity, reliability and statistical analysis for both variables.
Research sample: The research sample consisted of (500) male and female students from Karbala University for the scientific and humanitarian specialization.
Research results: After data collection and statistical processing, the research reached the following results: –
1. The segment of university students has the same number, whether they are males or females.
2. The segment of university students has self-protection, whether they are males or females.
3. There is a statistically significant inverse correlation between the digital self and self-protection at the significance level (0.05) and the degree of freedom (498).
4. There are no statistically significant differences for the differences in the relationship between the digital self and self-protection according to the gender variable (male – female)
5. There are statistically significant differences in the relationship between the digital self and self-protection, according to the specialization variable (scientific – human).
Recommendations: Recommendations
Based on the findings of the current research, the researcher recommends a group that the researcher recommends to establish educational and extension programs that raise their awareness of dealing with the digital self and enhance self-protection among university students.
Suggestions: Proposals
The researcher presented in light of the research results and to complement the current research, the researcher suggests conducting a similar study for other segments such as school students.