الرعاية والتكافل الاجتماعي في العراق عهد الدولة الاليخانية

رسالة ماجستير

اسم الباحث : هدير ماهر خضير احمد

اسم المشرف : ميثم مرتضى نصر الله

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

تعتبر الرعاية والتكافل الاجتماعي من الامور الهامة التي ذكرت في القران الكريم والتي اوصى بها نبينا الكريم محمد ﷺ في احاديثه الشريفة وسار عليها المسلمون كافة ، حيث ان رعاية بعضنا الاخر وتكافلنا وتماسكنا هو الاساس الذي تقوم عليه الاسرة والمجتمع والدولة ، ولقد جاءت الدراسة هذه لتبين لنا مدى اهتمام الدولة الايلخانية بهذا الموضوع اذ استطاع بعضهم ان يوحدوا البلاد تحت راية الاسلام وخير مثال على ذلك هو الايلخان محمود غازان الذي عمل بكل ما يملك لكي يحقق الرعاية والتكافل الكامل داخل المجتمع والدولة .

ونظراً لتوفر المعلومات الواسعة حول الايلخان محمود غازان فقد جاءت الدراسة لتركز على اهتماماته الواسعة بكل فئة من فئات المجتمع حيث انه لم يترك صغيراً او كبيراً ، على الرغم من مدة حكمه القصيرة الا انه خصص لكل فئة مأكل وملبس ومسكن وخصص لهم الاموال اللازمة ليعتاشوا عليها ، ومن الواضح ان السلاطين الذين جاءوا بعده ساروا على خطاه .

وقد تم تقسيم هذه الرسالة الى مقدمة وتمهيد واربعة فصول تليها خاتمة ، حيث جاء التمهيد بعنوان الدولة الايلخانية ودورها من الناحية السياسية والاقتصادية والاجتماعية ، وتضمن الفصل الاول منها مفهوم ونطاق الرعاية والتكافل الاجتماعي وشمل ثلاثة مباحث ، المبحث الاول كان بعنوان مفهوم الرعاية والتكافل الاجتماعي والذي قسم الى قسمين الرعاية لغة واصطلاح والتكافل لغة واصطلاح ، اما المبحث الثاني منه فقد كان بعنوان نطاق الرعاية والتكافل الاجتماعي ، وكان المبحث الثالث تحت عنوان مجال الرعاية والتكافل الاجتماعي والذي انقسم الى قسمين الرعاية والتكافل داخل الاسرة والرعاية والتكافل داخل المجتمع .

اما الفصل الثاني كان بعنوان مظاهر الرعاية والتكافل الاجتماعي في العصر الايلخاني وجاء على ثلاثة مباحث ، ذكرت في المبحث الاول منه كبار السن والصغار والايتام ، وشمل المبحث الثاني منه الفقراء والمساكين ، وقدمت في المبحث الثالث منه حق الجار وحقوق الضيف والغريب ورعاية العلويين .

وتم الحديث في الفصل الثالث منه عن وسائل الاسلام في تحقيق الرعاية والتكافل الاجتماعي في العصر الايلخاني والذي تكون بدوره من ثلاثة مباحث ، جاء المبحث الاول عن الزكاة والصدقات ، وتضمن المبحث الثاني على الوقف ومعنى الوقف لغة واصطلاح اضافة الى اهداف الوقف والاوقاف في نهاية العصر العباسي واخيراً الاوقاف في العصر الايلخاني ، اما المبحث الثالث منه فقد جاء على ذكر وسائل اخرى هي الكفارة واسعاف المحتاج والهدية والهبة .

وجاء الفصل الرابع لبيان موقف الدولة تجاه الفئات المحرومة فكان بعنوان مسؤولية الدولة في تحقيق الرعاية والتكافل الاجتماعي في العصر الايلخاني والذي تضمن على ثلاثة مباحث ، تحدث المبحث الاول منه عن تأمين موارد المال العام ، اما المبحث الثاني فقد تطرق الكلام فيه عن توزيع المال على المستحقين ، واخيراً كان المبحث الثالث بعنوان ايجاد فرص العمل للقادرين عليه ، واخيراً فقد تضمنت خاتمة الرسالة على ابرز الاستنتاجات التي توصلت اليها الدراسة .

Caring and social Solidarity in Iraq during IL khanate State Era

Abstract

Caring and social solidarity are considered one of the most important issues mentioned in the Holy Quran that respected prophet Mohammed recommended in his honorable speeches where all Muslims followed later. Our care for each other, interdependence, and solidarity is the base that family, society, and the state based on. The current study came to state the extent IL khanate State interest in this issue, when some of them could unify the state under the Islam flag. The clearest example was Mahmud Ghazan who did his best to achieve caring and solidarity inside the society and state.
The current study which exploited the availability of wide information about Mahmud Ghazan concentrated on his wide interest in all over the state social classes for he did not neglect neither kids nor adults in spite of his short ruling period. Nevertheless, he devoted food,, clothes, and accommodation for all social classes; in addition to enough fund for their living. It is clear that sultans who ruled after him followed his style.
The current thesis was divided into introduction, a preface, four chapters and followed by conclusion. The preface is entitled ” IL khanate State and its role from the political, economic, and social aspects”. The first chapter tackled the concept and extent of caring and social solidarity; it has three sections. The first section stated the concept of caring and social solidarity. It is divided into two parts: the meaning of caring linguistically and etymologically, and the meaning of social solidarity linguistically and etymologically. The second section is entitled the extent of caring and social solidarity. The third section which is entitled” the field of caring and social solidarity was divided into two parts: caring and social solidarity within the family and caring and social solidarity within society.
The second chapter which is entitled ” aspect of caring and social solidarity during IL khanate State Era” contained three sections. The first section was interested in old people, kids, and orphans; the second was devoted to the poor and the needy, while the third section dealt with the rights of neighbors, gusts, and strangers.
The third chapter tackled the role of media in achieving of caring and social solidarity during IL khanate State Era” . it has three sections. The first section was about almsgiving and charities. The second section was devoted for endowment and its meaning linguistically and etymologically, as well as the aims of endowments at the end of Abbasid era and finally endowment during IL khanate State Era. The third section mentioned other issues as penance, helping the needy, gifts, and grants.
The fourth chapter clarified the state’s stand towards the deprived social classes and was entitled : the state responsibility in achieving caring and social solidarity during IL khanate State Era; it has three sections. The first section was about insurance the public finance. The second section tackled the way of distributing this funds on those who deserve it. finally, the third section was entitled ” finding working opportunities for the unemployed”. The study ended with the most important results that the study concluded.