اسم الباحث : تبارك ثامر جابر
اسم المشرف : أ.م.د. محمد ناظم محمد المفرجي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية العلوم الاسلامية
الاختصاص : الشريعة والعلوم الإسلامية
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الخلاصة
لقد جاءت رسالتي تحمل عنوان (الروايات التفسيرية الموافقة والمخالفة لظواهر القرآن الكريم) وهي عبارة عن دراسة مقارنة بين الأراء التفسيرية لعلماء التفسير الإسلامي، مما لا ريب فيه أن للروايات التفسيرية أهمية عظيمة وأثرا بارزا في تبيين مقاصد الآيات الكريمة وفهمها وبيان معانيها، مما تطلب علي أن اوضح مفاهيمها ومن ثم بيانها وكيفية الاستدلال بها سواء أكانت موافقة لظهور القرآن الكريم، أم مخالفة له، ومن ثم مناقشة ما يمكن مناقشته من الأدلة التي استدل بها من خلال عرض الروايات التفسيرية الناظرة للنص القرآني.
وقد اتضح بأن هناك من استدل ببعض الروايات على حرمة تفسير القرآن الكريم، لأنه يؤدي إلى القول بجواز التفسير بالرأي، وهو منهي عنه، ومحكوم ببطلانه، عندئذ لا يمكن الاعتماد على مثل هذه الروايات التفسيرية, كما أنني قد ذكرت من بين تلك الأدلة الروائية الناهية عن تفسير القرآن الكريم بما يخالف ظاهره؛ لأنّ ظاهره حجة، ولا تدحض الحجة إلا بالحجة، ومثل هذه الروايات لا حجية لها عند مخالفتها لحجية الظاهر القرآني، وعندئذ يتطلب الأمر مضاعفة الجهود في بيان تلك الروايات التفسيرية، ومن ثم بيان الآراء التفسيرية فيها لبيان ما يمكن الاحتجاج به عما لا يمكن الاحتجاج به في تفسير القرآن الكريم وبيان مقاصده ودلالاته الشريفة، وهذا هو ما جاء عرضه وبيانه في رسالتي من خلال فصولها الأربعة من ثم الانتهاء الى النتائج النهائية التي يمكن على ضوئها تحديد المسار الصحيح في التعامل مع هذه الروايات الناظرة الى تفسير النص القرآني وبيان مقاصده ودلالته.
Interpretive narrations that agree and contradict the phenomena of the Holy Qur’an (comparative study)
Abstract
Our dissertation bears the title (Interpretative narrations that agree and disagree with the phenomena of the Holy Qur’an) and it is a comparative study between the interpretive opinions of Islamic interpretation scholars. There is no doubt that the explanatory narrations have great importance and a prominent impact in clarifying the purposes of the Noble Verses, understanding them, and clarifying their meanings, which requires the researcher. To clarify its concepts, then explain them, and how to infer them, whether they agree with the appearance of the Holy Qur’an, or contradict it, and then discuss what can be discussed from the evidence that was inferred by presenting the interpretive narratives examining the Qur’anic text.
It has become clear that there are those who have cited some narrations as evidence for the prohibition of interpreting the Holy Qur’an, because it leads to the statement that interpretation is permissible by opinion, which is forbidden and declared invalid. Then it is not possible to rely on such explanatory narrations. He also mentioned among the narrative evidence that prohibits interpreting the Qur’an in a way that contradicts its apparent meaning: Because its apparent meaning is an argument, and an argument cannot be refuted except by an argument, and such narrations are not authoritative when they contradict the apparent authority of the Qur’an, and then the matter requires redoubled efforts in explaining these interpretive narrations.
Then, we explain the interpretive opinions in it to show what can be used as evidence and what cannot be used as evidence in interpreting the Holy Qur’an, and to explain its noble purposes and connotations. This is what was presented and explained in our message through its four chapters, then concluding with the final results, in the light of which the correct path can be determined. In dealing with these narratives looking at the interpretation of the Qur’anic text and explaining its purposes and divine significance