اسم الباحث : محمد موحان ياسر الزاملي
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2011
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يعد معهد إعداد المعلمين من المؤسسات الاجتماعية الفعالة التي تؤثر في المحيط وتتأثر به ، فهي من صنع المجتمع من جهة وهي أداته في صنع قياداته الفنية والمهنية والفكرية من جهة أخرى . ومما يزيد من أهميته انه يتعامل مع شريحة تعد من الشرائح المهمة في المجتمع كونهم من قادة المستقبل والقوة الحقيقية فيه . ومن خلال ذلك يقوم المعهد بتجسيد المبادئ التربوية والصفات الاجتماعية والمفاهيم الخُلُقية في نفوس طلابه ، لما لها من تأثير كبير في بناء شخصية الإنسان بأبعادها المختلفة العقلية والنفسية والاجتماعية والخلقية . وان الهدف التربوي أصبح لا يعني إكساب الطالب كما من المعلومات بل العناية بشخصيته ككل في جوانبها العقلية والنفسية كي تجعل منه إنسانا واثقا من قدراته وإمكاناته ومدركا ماله وما عليه وما يجب أن يفعله من فعل مؤثر ذو معنى 0
ويعد السلوك التوكيدي من المفاهيم المهمة للإنسان والمجتمع لأن الفرد الذي يفتقر إلى السلوك التوكيدي ،يفشل في التعبير عن أفكاره ومشاعره او يعبر عنها بنوع من المبالغة في الخضوع 0كما انه يفشل بالمطالبة بحقوقه الشخصية او يميل إلى مجاملة الآخرين والاستجابة لرغباتهم سعيا لإرضائهم ولو على حساب نفسه ووقته وماله وسمعته, وهذا يتنافى مع رسالة المؤوسسات التربوية التي تسعى الى تغذية المجتمع بالأفراد الصالحين , من أجل تكوين وخلق جيل واع مؤمن بقدراته وإمكاناته للوصول الى أقصى ما يمكن أن يصل اليه من النجاح والى تكوين الشخصية المتوافقة توافقاً حسناً . بالإضافة إلى ان التوافق النفسي والاجتماعي هدف حيوي للإنسان للحفاظ على ديمومة حياته التي تعد سلسلة من التوافقات تتضح من خلال تفاعله مع نفسه ومع البيئة التي يعيش فيها . وان إعداد الفرد المتوافق نفسيا و اجتماعياً والقادر على توكيد ذاته والواثق من نفسه والذي يستطيع الدفاع عن وجهة نظره ، والذي يتابع عمله في إطار ودي من العلاقات مع الآخرين هو الشخص الصالح الذي يسهم في بناء المجتمع ويكون عضواً نافعاً فيه
وتتوقف قدرة الفرد على التوافق الناجح أو عدمه الى حد كبير على الخبرات التي اكتسبها في مراحل حياته والتي لها الأثر الكبير في تشكيل مفهوم الذات لديه لما لهذا المفهوم من أثر كبير في سلوكه وتصرفاته . فسلوك الفرد في البيئة يعكس فكرته عن نفسه ، والنظرة الايجابية للذات تهيئ لصاحبها القدرة على التعامل الناجح مع الحياة ومن ثم يؤدي ذلك الى تحقيق سعادته وسعادة الآخرين .
ولقد حددت أهداف البحث الحالي بما يلي:
الهدف الأول : قياس مستوى السلوك التوكيدي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين
الهدف الثاني: التعرف على دلالة الفروق في السلوك التوكيدي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين تبعا لمتغير الجنس ( ذكور – إناث )
الهدف الثالث: قياس مستوى التوافق النفسي والاجتماعي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين
الهدف الرابع : التعرف على دلالة الفروق في التوافق النفسي والاجتماعي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين تبعا لمتغير الجنس ( ذكور – إناث ).
الهدف الخامس : التعرف على العلاقة بين كل من السلوك التوكيدي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين
كما تحدد مجتمع البحث بطلبة معهد إعداد المعلمين في محافظة كربلاء للعام الدراسي (2010-2011) وللمراحل الدراسية الخمسة
وتكونت عينة البحث من (258) طالباً وطالبة بواقع (129) ذكور و(129) إناث ويتوزعون على المراحل الدراسية الخمسة وبواقع (23) طالب وطالبة من المرحلة الأولى، (49) طالب وطالبة من المرحلة الثانية ،(45) طالب وطالبة من المرحلة الثالثة ،(54) طالب وطالبة من المرحلة الرابعة،(87) طالب وطالبة من المرحلة الخامسة
وقد قام الباحث ببناء مقياسان لتحقيق أهداف البحث وهي :
- مقياس السلوك التوكيدي.
- مقياس التوافق النفسي والاجتماعي.
وتحقق الباحث من مؤشرات الصدق والثبات للمقاييس قبل تطبيقها . وأُستخدم في تحليل البيانات ومعالجتها احصائياً الاختبار التائي ومعامل ارتباط بيرسون . وقد توصلت الدراسة الى النتائج الآتية :
1- فيما يتعلق بالهدف الأول : تبين أن مستوى السلوك التوكيدي متوسط لدى أفراد العينة حيث كان المتوسط المتحقق(53.93) ، فيما كان المتوسط الفرضي(54)0وبقيمة تائية محسوبة بلغت( -0.144) وهي اصغر من القيمة الجدولية البالغة (1.960) عند مستوى دلالة (0.05)
2- وعن الهدف الثاني: فقد أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الذكور . حيث بلغ المتوسط الحسابي للذكور((57.31 فيما بلغ المتوسط الحسابي للإناث ((50.55 ، فيما كانت القيمة التائية المحسوبة تساوي (8,32) وهي أكبر من القيمة التائية الجدولية البالغة (1,960) عند مستوى دلالة (0,05)
3- وفيما يتعلق بالهدف الثالث : تبين أن مستوى التوافق النفسي والاجتماعي لدى أفراد العينة عالياً حيث كان المتوسط المتحقق(117.54) ،فيما كان المتوسط الفرضي(102)0وكانت القيمة التائية المحسوبة تساوي (22.06) وهي قيمة عالية مقارنة بالقيمة الجدولية البالغة (1.690) وعند مستوى دلالة (0.05)
4- أما فيما يتعلق بالهدف الرابع: تبين ان هناك فروق ذات دلالة إحصائية بين أفراد العينة تبعاً لمتغير الجنس ولصالح الذكور . حيث بلغ المتوسط الحسابي للذكور((121.72 فيما بلغ المتوسط الحسابي للإناث ((113.37 ، فيما كانت القيمة التائية المحسوبة تساوي (6.06) وهي أكبر من القيمة التائية الجدولية البالغة (1.960) عند مستوى دلالة (0.05)
5- أما نتائج الهدف الخامس: فإنها قد بينت بان هناك علاقة موجبة بين السلوك التوكيدي والتوافق النفسي والاجتماعي لدى طلبة معهد إعداد المعلمين وقد بلغ الارتباط(0.714)، وعند مقارنة هذه القيمة مع القيمة الجدولية لارتباط بيرسون البالغة(0.113) لمعامل الارتباط، عند مستوى دلالة (0.05) وبدرجة حرية (256) نجد ان معامل الارتباط دال احصائيا
وفي ضوء النتائج التي أظهرها البحث تقدم الباحث بجملة من التوصيات ومنها إمكانية استعمال أداتا البحث في مراكز القبول في المعاهد0 بالإضافة الى تدعيم المناهج والأنشطة المتنوعة التي تحث على السلوك التوكيدي والاستفادة من الطلبة الذين يتمتعون بمستوى عال من السلوك التوكيدي او التوافق النفسي والاجتماعي في قيادة مختلف الأنشطة الاجتماعية داخل المعهد حتى يكونوا قدوة للآخرين الذين يتمتعون بمستوى منخفض من السلوك التوكيدي او التوافق النفسي والاجتماعي.
The Assertiveness Relation with the Psychological and Social Adjustment of Students of Teacher Training Institute In Karbala Province
The Institute for the preparation of teachers of effective social institutions that affect and are affected by the ocean, they are making the community a point of making his instrument in the technical and professional leaders And intellectual on the other. Adding to the importance he was dealing with a slice of slides is important in society because they were the leaders of the future and the real power in it. In so doing, the Institute is to embody the principles of educational, social qualities and moral concepts in the hearts of his students, Because of their significant impact in building the human personality with its various dimensions of mental, psychological, social and moral. And that the educational goal became not give the student the means of information, but also care for his personality as a whole in the mental and psychological aspects in order to make him a human being Confident of his abilities and potential and aware of his money and what it and what to do, to do effective with the meaning of 0 and is the behavior affirmative of the important concepts of man and society because the individual who lacks the behavior affirmative, fails to express his thoughts and feelings, or expressed a kind of exaggeration in subjection . as it fails to claim his or her personal or tends to compliment others and respond to their wishes in order to please them, even at the expense of the same, time and money and reputation, and this is incompatible with the message establishments education that seeks to feed the community with individuals of the righteous, in order to configure and create a generation conscious believer abilities and potential to reach the maximum can be up to him success and to the formation of personality Well compatible consensus. In addition to the psychological and social consensus is vital goal of man to preserve the continuity of his life, which is a series of clear consensus through its interaction with itself and with the environment in which they live. The development of the individual psychologically and socially compatible and is able to assert itself and confident of himself and
who can defend his point of view, which continues its work under the Friendly relations with others is a person of good which contributes to building the society and be a useful member in which the ability of the individual’s compatibility successful or not largely on the experience gained in the stages of his life and that have a significant impact on the formation of self-concept has for the concept of a significant impact in his behavior and his actions. The behavior of the individual in the environment reflects the idea
For himself, and a positive view of the self provide its owner the ability to deal successfully with life and then lead to the achievement of happiness and happiness of others. We have identified the goals of current research, including the following:
the first goal: measuring the level of assertive behavior among students in the teacher training institute .
the second goal: to identify the significance of the difference in behavior among the students of the Institute of affirmative teacher preparation according to the sex variable (male – female)
Third goal: measuring the level of compatibility with the psychological and social students teacher training institute
The Fourth goal: to identify the significance of the difference in social and psychological adjustment among students in the teacher training institute depending on the sex variable (male – female).
Fifth goal: to identify the relationship between the behavior affirmative and psychological adjustment and social among the students of the teacher training institute, as has been determined by research students of the teacher training institute in the province of Karbala for the academic year (2010-2011) and for grades five-0 and formed the research sample of (258) students by (129) males and (129) females
And distributed to grades five and by (23) students from the first phase, (49) students from the second phase, (45) students from the third phase, (54) students from the fourth stage, (87) students from the fifth stage 0 The researcher has built two standards to achieve the objectives of the research are:
1 – a measure assertive behavior .
2 – a measure of psychological adjustment and social development .
And check the researcher of the indicators of validity and reliability of the measures before applying them. And use in data analysis and processing T.test statistically test and Pearson’s correlation coefficient. The study found the following results
1 – with respect to the first objective: showing that the level of affirmative behavior with the average of the sample where the average was achieved (53.93), while the average was hypothetical (54) 0 and the value of T was calculated (-0.144) is smaller than the tabular value of $ (1.960) at the level of significance (0.05)0
2 – and the second goal: the results indicate the existence of statistically significant differences between respondents according to gender and in favor of males. Where the arithmetic average for males (57.31) with arithmetic average for females (50.55) while the value is equal to the calculated T (8.32) is greater than the tabular value of $ T (1960) at the level of significance (0.05) 0
3 – As regards the third objective: showing that the level of psychological adjustment and social with members of the sample high where the average was achieved (117.54), while the average was hypothetical (102) 0 and the value of T calculated is equal to (22.06), a high value compared to the value spreadsheet of $ (1.690) When the level of significance (0.05) 0
4 – Regarding the fourth goal: showing that there are significant differences between respondents according to gender and in favor of males. Where the arithmetic average for males (121.72) with arithmetic average for females (113.37) while the value is equal to the calculated T (6.06) is greater than the tabular value of $ T (1960) at the level of significance (0.05) 0
5 – The results of the fifth goal: they have shown that there is a positive relationship between behavior affirmative and psychological adjustment and social among the students of the teacher training institute has reached the link (0.714), and when comparing this value with the value indexed to the Pearson’s correlation of (0.113) for the correlation coefficient, when the level of significance (0.05) and the degree of freedom (256) we find that the correlation coefficient statistical .
In light of the results shown by the research provides the researcher a number of recommendations, including the possible use of Instruments research centers in the admission to the institutes, in addition to strengthening the curriculum and varied activities that encourage assertive behavior, take advantage of students who have
A high level of conduct or affirmative. Psychological and social leadership in various social activities within the Institute so that they are role models for others who enjoy the low-assertive behavior or psychological adjustment and social.