السور المفتتحة بالتسبيح في القرآن الكريم( دراسة لغوية)

رسالة ماجستير

اسم الباحث : زهراء محمد كريم آل بهية

اسم المشرف : مكي محي عيدان الكلابي

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية واَدابها / اللغة

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

المسبحات يعد التسبيح بلفظ الماضي ( سبح) او المضارع (يسبح) واما الانشاء فـ بالامر مثل ( سبح – سبحان) فكان بالتسبيح حضور لافت في القران الكريم اذ جاء في سبعة وثمانين موضعاً مستوفياً ما قيل من اشكال التعبير حتى انه ابتدأ سبعاً من السور القرانية بلفطظ التسبيح وهي ( الاسراء , الحديد , الحشر , الصف , الجمعة , التغابن , الاعلى ) وصار يطلق على هذه السور المفتتحة بالتسبيح (المسبحات) .

ولقد قسم العلماء سور القران الكريم على اربعة اقسام ( الطوال و المئون والمثاني والمفصل ) ( فالطوال) من السور هي اطول سور القران الكريم كالبقرة و ال عمران والنساء والاعراف والمئون هي ما ولي الطوال وسميت بذلك لقرب عدد اياتها من المئة اية بزيادة قليلة او نقصان بالعدد وقليل مثل يونس وهود ويوسف والرعد وابراهيم والحجر والنحل والاسراء والكهف وغيرها اما (المثاني) هي ما ثنت بعد المئتين أي جائت بعدها اما المفضل ما بقي والقران الكريم واطوال و اوساط وقصار وسمي بالمفصل لكثرة الفصول بين السور فتقع السور المفتتحة بالتسبيح كلها ضمن ( المثاني ) الا سورة الاسراء فأنها من سور ( المئين ) .

ولقد اعتنت هذه الدراسة بالجانب الصوتي والصرفي لسور المسبحات فدرست مخارج الحروف وصفاتها والجانب الصرفي اعتنى بالمعاني والزوائد والازم والمتعدي وكذلك اهتمت بالجانب التركيبي فدرست التقديم والتأخير والايجاز والاطناب وعنت بالجانب الدلالي فدرست فيه العلاقات الدلالية والانتقال بين الازم والملزوم وقد توصلت الدراسة الى نتائج قيمة .

The Quranic Suras Starting with Glorification: A Linguistic Study


Glorification is considered a past expression ( glorified) or the present ( glorify) while the imperative form is ( to glorify). Thus, glorification had are remarkable presence in the holy Quran where it was mentioned in eighty seven times including what was said about it, to the extent that it initiated seven Quranic Suras: these were (Al – Isra, Al- Hadid, Al- Hashr, As- Saff, Al- Jumua, At-taghabun,and Al- Ala ), where these suras which started with glorification as ” Al Musebihat”.
The scholars divided holy Quranic suras into four categories ( the longest ones. Over hundred, Al Methani, and the detailed). So, the longest suras are the longest holy Quranic suras such as ( Al- Baqara, Al- E- Imran, An- Nisa, ans Al – Araf ). Over hundred suras come after the longest suras, which called by this name for they are about hundred ( more or less) like ( Yunus, Hud, Yusuf, Al- Rad, Ibrahim, Al- Hijr, An-Nahl, Al – Isra, Al- Kahf and others). Al methane suras are those suras that come after the over hundred; that means, they came after the detailed. What is left from the hoy Quran were the long, middle, and the short ones. They called the detailed due to the muchness of separators between suras. All suras that start with glorification within ” Al Methani” save Al Israa that falls within over hundred suras.
The current study are interested in the phonological and syntactic aspects of the ” glorification” suras. Therefore, manners and place of sound articulation were studied. While the syntactic aspect interested in meanings, affixes, the intransitivity, and the transitivity. It is also interested in the structural aspect; thus, it studied fronting, postponing, brevity, and periphrasis. Moreover, it studies the semantic aspect, where the semantic relations were studied, and the shifting from the catcher And the caught. At the end , the study reached to significant results.