الصُّورَةُ الشِّـــعْرِيَّةُ فِي قَصَــــائِدِ مُعْجَمِ البَابطين للشُّعَراءِ العَرَبِ المُعَاصِرِينَ (شُعَرَاءُ الْعِرَاقِ مِثَالًا) أُطرُوحَةٌ تَقَدَّمَ بِهَا

اطروحة دكتوراه

اسم الباحث : سلام سلمان حسين

اسم المشرف : احمد صبيح محسن

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : اللغة العربية/ادب

سنة نشر البحث : 2022

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

للشعرِ سماتٌ وعناصرُ ينماز بها عن غيره من أساليب الكلام، وتشترك هذه السمات في صيرورة العمل الشعري الذي يحقق الغاية الجمالية التي يَنشُدها كلٌّ من الباعث والمتلقي في عملية تكاملية موجهة إلى الرسالة الفنية. ومن أهمِّ هذه العناصر هي الصورة الشعرية؛ لما تحمله من خصائص تسهم في رسم أبعاد القصيدة الشعرية المتميزة.
والصورة الشعرية هي ذلك الكيان الفني الذي يسعى إلى حمل الشعر والتحليق به في فضاءات الإبداع والخلود، وبما أن الصورة الشعرية تمثل العنصر الفعال في الشعر، كان لا بد من الاشتغال عليها في القصائد عيّنة الدراسة، فضلا عن أن المعجم لم يدرس، ولم تصل طبعته إلا لعدد محدود في العراق، وأنه سيعمل على إبراز الشعراء العراقيين، ويبين أن لهم صدى واسعا مسموعا في العالم العربي، ومن زاوية أخرى يعمل هذا البحث على إحياء أدب المختارات الشعرية على شكل موسوعات أو معاجم تختار نصوصا على أساسٍ أدبي، وهو ما عملت عليه اللجنة المختصة باختيار القصائد في معجم البابطين، ولأجل كل ما سبق تم اختيار عنوان البحث.
وقد قُسِّمَ البحثُ على ثلاثةِ فصولٍ وخاتمة، تقدَّمها تمهيدٌ تم الحديث فيه أولا: مفهوم الصورة الشعرية في النقد الأدبي الحديث، ثانيا: نبذة تعريفية بمعجم البابطين. أما الفصل الأول فقد تناولنا فيه الحديث عن مصادر الصورة الشعرية، وقسم على ثلاثة مباحث؛ تضمن المبحث الأول: (الموروث وأشكاله)، وتضمن المبحث الثاني الحديث عن الطبيعة، وجاء المبحث الثالث متضمنا (الواقع وعناصره).
وتناولنا في الفصل الثاني (أنماط الصورة الشعرية)، وقد قسم هذا الفصل على مبحثين؛ تناولنا في المبحث الأول (الصورة الذهنية)، أما المبحث الثاني فقد تناولنا فيه الصورة الحسية، وجرى الحديث أيضا عن (تراسل الحواس)، الذي يتمثل بامتزاج حاستين أو أكثر في رسم الصورة الشعرية.
وأخيرا جاء الفصل الثالث متضمنا الحديث عن (وسائل تشكيل الصورة الشعرية)، وقد قسم على ثلاثة مباحث؛ تناول المبحث الأول (الرمز)، وتم الحديث في المبحث الثاني عن (القناع)، وجاء المبحث الثالث عن (المفارقة).
وانتهى البحث إلى خاتمة ذكرت فيها اهمُّ النتائج التي توصلنا إليها من خلال استقصائها في مفاصل البحث كله.
من أهم صعوبات البحث ما يتعلق بطبيعة الاشتغال على عنصر حساس مثل الصورة الشعرية، فضلا عن اختلافها لدى الشعراء؛ فهم ليسوا من بيئة اجتماعية واحدة، أو من حقبة زمنية محددة، ما يجعل الاشتغال على قصائدهم غير سهل. ومن الصعوبات الأخرى ما يتعلق بجائحة كورونا التي عصفت بكل العالم، وليس العراق بمنأى عن تأثيرها، فقد شلت الحركة والتنقل، وأنها داهمتني ثلاث مرات متفرقة، فضلا عن باقي الصعوبات والمشاكل التي أثرت على سير عملية البحث.
وفي الختام، لا أدَّعي أنني حققتُ كلَّ ما ينبغي تحقيقه من جانب الإحاطة بهذا الجانب الفني الحساس، ولا أدّعي أنني أعطيت الشعراء حقَّهم من التحليل والنقد، ولعلني قد أنرت جزءًا كان مخفيا من شعرهم، بما أمتلك من جهد صببته في البحث والدراسة، ولا يضيع الله أجر من أحسنَ عملًا، والحمد لله رب العالمين.

" The Poetic Image in Poems of Al Babtin Dictionary of the Contemporary Arab Poets: Iraqi Poets a Model"

Poetry has merits and elements that recognize it from other speech style. All these features participate in forming the poetic work that achieve the aesthetic target which is the aim of both the sender and the receiver within a complementary process directed to the artistic message. The poetic image is one of these significant elements due to the features it carries that take part in drawing the dimensions of recognizable poetic stanza. The poetic image is that artistic entity that tries to carry and soar poetry to horizons of creativity and eternity. Since the poetic image represents the active element in poetry, it was necessary to investigate it in the poems sample of the study, as well the dictionary which has not been studied where its print reached a limited number of people in Iraq. Moreover, it tries to emerge Iraqi poets showing their hearable wide spread reputation in the Arabic homeland. From the other hand, the current study tries to revive the literature of the poetic selections in form of encyclopedias or dictionaries that choose texts which are literary based. That what the specialized committee did through selecting poems from Al Babtin Dictionary. Thus, for what all preceded, the study title was chosen.
The study was divided into three chapters, conclusion, and preceded by preface that discussed firstly the concept of the poetic image in the modern Arabic criticism and secondly, a brief definition about Al Babtin Dictionary .
The first chapter studied the sources of the poetic image, it is divided into three sections. The first section was about the heritage and its forms, the second section was about the nature, while the third section mentioned the reality and its elements.
The second chapter discussed the patterns of the poetic image, which is divided into two section. The first section was about the cognitive image. The second section treated the emotional image. There was speech about perceptions transition which is represented by mixing two or more senses in drawing the poetic image.
Finally, the third chapter which is entitled devices of forming the poetic image, it has three sections. The first section was about the emblem; the second was about the mask; whereas the third was about the contrast.
The study ended with conclusion contained the most important results through their deduction in all the study parts.
The most prominent difficulties in the study was working about a sensitive element as the poetic image in addition to their variety to poets; for they were not from one social environment or from one limited duration. That what makes tackling their poems difficult. Other difficulties represented by Corona pandemic that spread in all over the world. Iraq was not excluded, where transportation was hard as well, I myself was infected three times. This is in addition to other difficulties and troubles that affected the study procession.
At the end, it is needless to mention that I could achieve comprehensive discussion about this sensitive aesthetic side though I couldn’t say that I gave the poets their right concerning the analysis and criticism. Nevertheless, I could perhaps enlightened the dark part of their poetry due to my effort that I employed in searching and studying, where We suffer not the reward of one whose work is goodly to be lost; All praise is due to God, creator of the creation.