اسم الباحث : نورالهدى جندي داود الميالي
اسم المشرف : احمد عبدالحسين عطية الازيرجاوي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : علم النفس
سنة نشر البحث : 2023
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
يهدف البحث الحالي التعرف على :-
• العمى العاطفي لدى طلبة جامعة كربلاء .
• الحماية الذاتية لدى طلبة جامعة كربلاء .
• العلاقة الارتباطية بين العمى العاطفي و الحماية الذاتية لدى طلبة جامعة كربلاء.
• الفروق ذات الدلالة الإحصائية في العلاقة الارتباطية بين العمى العاطفي و الحماية الذاتية لدى طلبة جامعة كربلاء على وفق متغير الجنس ( ذكور- اناث ),التخصص (علمي _انساني ) .
ويتحدد البحث الحالي في إيجاد العلاقة بين العمى العاطفي والحماية الذاتية لدى طلبة جامعة كربلاء ، وللاختصاصات العلمية والانسانية ، إذ ان البحث الحالي اقتصر على طلبة جامعة كربلاء للعام الدراسي (2022 -2023م) الدراسة الصباحية .
منهج البحث: استخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي .
عينة البحث : عددها (400) طالباً وطالبةً من طلبة جامعة كربلاء للاختصاصات العلمية والانسانية وللدراسات الاولية .
أدوات البحث: تم بناء مقياس العمى العاطفي بالاعتماد على التعريف النظري ونظرية (Taylor,1994) تايلور إذ تكون المقياس في صورته الاولية من (41) فقرة ومن ثلاثة مجالات وبعد عرض الاداة على المحكمين والاخذ برأيهم اصبح المقياس في صورته النهائية مكون من (24) فقرة ،اما مقياس الحماية الذاتية فقد تبنت الباحثة نظرية Murray1988)) ومقياس (بهية2020) المكون في صورته الاولية من (45) فقرة وثلاثة مجالات وبعد عرض الاداة على المحكمين والاخذ بارائهم أصبح المقياس بصورته النهائية مكون من (26) فقرة ،تم بعدها تم استخراج الصدق بنوعية الظاهري وصدق البناء والثبات بنوعيه اعادة الاختبار ومعامل الفا كرونباخ إذ بلغ معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ للعمى العاطفي (0.87) ، وبطريقة اعادة الاختبار كان (0.78) ، اما لمقياس الحماية الذاتية فقد كان الثبات بطريقة الفاكرونباخ هو(0.87) وبطريقة اعادة الاختبار كانت الدرجة (0.82) .
توصلت الباحثة في البحث الحالي الى نتائج :-
• اِنَّ طلبة الجامعة لايوجد لديهم عمى عاطفي.
• يوجد لدى عينة الدراسة حماية ذاتية .
• وجود علاقة ارتباطية طردية بين العمى العاطفي , والحماية الذاتية لدى طلبة الجامعة .
• لا توجد فروق ذات دلالة في العلاقة الارتباطية بين العمى العاطفي و الحماية الذاتية لدى طلبة جامعة كربلاء على وفق متغير (الجنس ,التخصص ).
وفي ضوء ماتقدم من نتائج فقد قدمت الباحثة مجموعة من التوصيات منها والمقترحات .
RP-Emotional blindness and its relationship to self- protection among university students.pdf
The current search aims to identify: –
– Degree of emotional blindness in Karbala University students.
– Karbala University students’ degree of self-protection.
– The correlation between emotional blindness and self-protection in Karbala University students
– Statistically significant differences in the correlation between emotional blindness and self-protection among Karbala University students according to variable (sex, specialization).
Current research identifies the relationship between emotional
blindness and self-protection among Karbala University students and for scientific and humanitarian disciplines, as the current research is limited to Karbala University students for the academic year (2022-2023).
– Research curriculum: Researcher used associative descriptive curriculum
– Research sample: 400 students from Karbala University for scientific and humanitarian disciplines and for primary studies
– Research tools: The emotional blindness scale was built based on the theoretical definition and the Tablor theory (1994 Taylor); The measure is in its initial form from (41) paragraphs and from three areas and after presentation of the instrument to the arbitrators and adoption of their opinion: the rejected paragraphs have been excluded and the valid paragraphs have been retained and the measure in its final form is made up of (24) paragraphs and the measure of self-protection; The researcher adopted a theory (Murray1988) and a measure (Bahia 2020).
Consisting in its preliminary form of (45) paragraphs and three areas. After the tool had been presented to the arbitrators and their views had been taken, the rejected paragraphs had been deleted and the valid paragraphs retained; The scale was finalized to consist of (26) paragraphs after which honesty was extracted by virtual quality, construction sincerity and stability by re-testing and alpha-kronbach coefficient; The alpha-kronbach persistence coefficient for emotional blindness (0. 87), and the retest method was (0). 78). The measure of self-protection was Fakrenbach’s constant (0). 87) The method of re-testing was grade (0.082)
– In the light of the researcher’s findings in the current research, she has concluded what comes
– In terms of emotional blindness: –
From the first goal, the university students do not have emotional blindness.
– In terms of self-protection
From the second goal, the study sample has self-protection.
– In terms of the correlation between the two variables: –
– Conclude from the third goal that there is an inverse correlation between emotional blindness University students’ self-protection
– In terms of significant differences
We conclude from Goal 4 that there are no statistically significant differences in emotional blindness according to the variables of sex and specialization and there are no statistically significant differences in self-protection according to the variables of sex and specialization of university students.
In the light of the above findings, the researcher made a series of recommendations, including proposals.