اسم الباحث : مضر غالب يوسف
اسم المشرف : حيدر محمد عبد الله الكربلائي
الكلمات المفتاحية :
الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية
الاختصاص : التاريخ الاسلامي
سنة نشر البحث : 2024
تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث
الحمد الله الذي علم بالقلم ، وأنار قلوب المخلصين بالبصائر والحكم ، والصلاة والسلام على سيد العرب والعجم ، منقذنا من دهاليز الظلم ، محمد وآله خير الأنام ، ومن اتبع خطاهم بإحسان الى يوم الدين .
أن الباحث في تاريخ الدعوة الإسماعيلية ، ومبلغ تأثيرها على المجتمعات الإسلامية ، يجد ان هذه الحركة عقلانية فكرية ترتكز على نظام دقيق ليس فيه مرتبة أجل وأسمى من مرتبة الداعي، الذي أخذ على عاتقه نشر الأفكار الإسماعيلية وتعميمها على كافة الأمصار والبلدان ، إذ أعدت الإسماعيلية من حيث الأصول والأحكام ، الداعي من حدود الدين المفروضة طاعته على المؤمنين ، كطاعة الإمام الذي يعد المحور الرئيس الذي تدور عليه كافة العقائد مستندين ، الى قوله تعالى : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ( ) .
فمنذ النصف الثاني من القرن الثالث الهجري / التاسع الميلادي أخذ أئمة الإسماعيلية المستورين يلتمسون لدعوتهم أماكن بعيده عن أعين خصومهم العباسيين اعدائهم التقليدين لنشر فكرهم ، والتمهيد لظهور الإمام المهدي من ولد الإمام علي وفاطمة () فوقع اختيارهم على بلاد اليمن ، وأرسلوا دعاتهم إليها ، وتمكنوا من إقامة دولة إسماعيلية فيها بفضل جهود الداعيتين أبن حوشب وعلي بن الفضل ابان عام (270هـ/ 882م) ، وبالتالي غدت بلاد اليمن مركزا مهما لاستقطاب الدعاة الاسماعيليين وتنظميهم وتلقينهم فكر الدعوة وإرسالهم الى مناطق أخرى.
إلا أن الدعوة الإسماعيلية في اليمن لم تعمر طويلا فقد انهارت بعد عام (302هـ/914م) ودخلت دور الستر الذي أستمر حتى ” القرن الخامس الهجري / الحادي عشر الميلادي ” حيث كانت الأجواء مهيأ لظهور شخصية يمنية تعتنق الفكر الإسماعيلي متمثلة بالداعي علي بن محمد الصليحي ( ت459هـ / 1068م ) الذي أعلن قيام دولة إسماعيلية في بلاد اليمن تسمى الدولة الصليحية .
ثم أخذ الفكر الإسماعيلي ينتشر من جديد بين أنصاره في بلاد اليمن، وأصبح حكام تلك الدولة رؤساء الدعوة والحريصين على نشر أفكارها العقائدية ، حتى انتهى الأمر منهم الى السيدة الحرة أروى الصليحية التي استمرت بالولاء الى مركز الخلافة في مصر رغم الانقسامات التي حصلت هناك ، ومنحت الألقاب الروحية والصلاحيات والتي لم تمنح لغيرها من قبل ، وهذا ان دل على شيء انما يدل على أهميتها وعلو قدرها عند مركز الخلافة.
وبعد مقتل الخليفة الفاطمي الآمر بأحكام الله سنة (524هـ / 1130م) ، والالتفاف أصحاب القرار في القاهرة على صاحب الحق الشرعي بالإمامة وفق العقيدة الإسماعيلية وهو الطيب بن الآمر، قررت السيدة الحرة أن تتبنى الدعوة للإمام الطيب المستتر ، وان تواجه المغتصب والمستحوذ من أبناء عمومته على الخلافة (الإمامة) المتمثلة بشخص الخليفة الحافظ (544هـ /1149م) وأن تفشل جميع المحاولات التي حاول من خلالها كسبها الى جانبه.
ثم أقدمت السيدة الحرة على قطع العلاقة مع مركز الخلافة في مصر ، وجعل الدعوة مستقلة عنها وعملت على فصل الدين عن السياسة وتعين داعي مطلق ممن تشرب بالفكر الطيبي وفلسفته أن يتولى رئاسة الدعوة ونشر فكرها ، مما ساعد هذا التنظيم من جهة وكفاءة الدعاة المطلقين الذين تبنوا فكرة الإمامة المستقرة في دور الستر من جهة أخرى أن يقدر للدعوة الاستمرار حتى بعد سقوط دولة الصليحية في اليمن والخلافة الفاطمية بعدها في مصر.
Rp- Ismaili (Tayyibi) thought In the works of the preacher Hatem bin Ibrahim Al-Hamidi (d. 596 AH / 1199 AD) (Analytical study).pdf
The hidden imams of the Ismail call since the second half of the third century AH/ninth century AD began to seek places for their call far from the eyes of their Abbasid enemies to spread their ideas and preach the appearance of the awaited Mahdi from the sons of Imam Ali and Fatima (2). They chose the land of Yemen and sent their most prominent preachers after providing them with some instructions and instructions, namely Ibn Hawshab and Ali ibn al-Fadl in the year (268 AH/880), who were able to establish an Ismaili state there. Consequently, the land of Yemen became an important center for attracting Ismaili preachers, organizing them, teaching them the idea of the call, and sending them to other places .
However, the Ismaili call in those countries was weakened and collapsed after the year (302 AH/914 AD) and its followers were exposed to the most severe types of killing and torture, so it entered a phase of concealment that continued until the fifth century AH/eleventh century AD, when the atmosphere was prepared for the emergence of a Yemeni personality who embraced Ismaili thought represented by the preacher Ali bin Muhammad al-Sulayhi, who announced the establishment of an Ismaili state in the lands of Yemen called the Sulayhid state, and in it the rulers became the heads of the call and keen to spread its doctrinal ideas until the matter ended with the free lady Arwa al-Sulayhi, who continued to be loyal to the center of the caliphate in Egypt and was granted spiritual titles and powers that had not been granted to anyone else before Following the assassination of the Fatimid Caliph Al-Amr Bl-Hikm Allah bin Al-Khalifa Al-Musta’li in the year (524 AH/ (1130 AD), Lady Arwa decided to adopt the call for Imam Al-Tayyib bin Al-Amr and to confront the usurper of his legitimate right to the imamate from his cousins, Abdul Majeed bin Muhammad, nicknamed (Al-Hafiz), and to foil all his plans to win her over to his side. Then she proceeded to sever relations with the center of the Caliphate in Egypt and make the Tayyibi call independent from it and separate religion from politics and appoint someone who had imbibed the Tayyibi thought and philosophy with the rank of absolute preacher as the head of the call and spread its thought. This organization that Lady Arwa carmed
out on the one hand and the competence of the absolute preachers who assumed the leadership of the call on the other
hand helped the call to continue even after the fal of the Sulayhid state in Yemen and the Fatimid Caliphate after it in Egypt.
Despite the studies that specialized in the Tayyibi call and its preachers, including the preacher Hatem bin Ibrahim
Al-Hamidi (d. 596 AH/1199 AD), most of their proposals dealt with the political and military aspect without being…
A special share of it is for the organizational, doctrinal, philosophical and divine role. Hence the importance of the research for the preacher Hatem, as he is one of those absolute preachers of the Tayyibi call and the owner of the precious works that he began to classify after circumstances forced him to withdraw from the political and military side, as he dealt in those works with various sciences of the call in facts, beliefs, philosophy, history and others until those works became a source for those who want to quench their thirst with Tayyibi thought and the culture of the sect and spread it, as the preacher Hatem was a scholar who thought about it, its beliefs, its origins and its teachings, and was knowledgeable in interpreting and explaining their hadiths, which motivated many of his supporters in thought from all countries to travel to obtain from the sources of his thought various sciences through what he presents in his lectures at his new headquarters in Hasin al-Hatib.