القيادة الخادمة و علاقتها بالتفكير الاستراتيجي لدى مدراء المدارس الحكومية في محافظة كربلاء

رسالة ماجستير

اسم الباحث : الاء علي شاكر الخفاجي

اسم المشرف : رجاء ياسين عبد الله

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2021

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

الخلاصة

يتناول البحث الحالي القيادة الخادمة (Servant leadership) و التفكير الاستراتيجي (Strategic thinking) اللذان يعدان من المتغيرات المتداخلة بين المواضيع التربوية و النفسية , و يمكن القول ان القيادة الخادمة بوصفها متغيراً ادارياً تربوياً بما تشتمل عليه من خصائص و صفات شخصية و اجتماعية و التفكير الاستراتيجي بوصفه عملية عقلية عليا التي لابد من التعرف عليه و الاهتمام به و لاسيما لدى افراد البحث الحالي اذ تعد شريحه مهمة في المجتمع و تمثل اساساً في عملية التأثير في الاخرين و منتسبي المدرسة بشكل عام و تشكل عنصراً فعالاً لنجاح المدرسة و تحقيق اهدافها و تطلعاتها المستقبلية و كذلك تساهم في رفاهية المجتمع و تقدمه بين دول العالم , و من هنا جاء البحث الحالي ليهدف الى التعرف على :-

 القيادة الخادمة لدى مدراء المدارس الحكومية .

 التفكير الاستراتيجي لدى مدراء المدارس الحكومية .

 دلالة الفروق في القيادة الخادمة لدى مدراء المدارس تبعاً لمتغيرات الجنس (مدير – مديرة)( سنوات الخدمة- نوع المدرسة) .

 دلالة الفروق في التفكير الاستراتيجي تبعاً لمتغيرات ( الجنس (مدير – مديرة)(سنوات الخدمة- نوع المدرسة) .

 العلاقة بين القيادة الخادمة و التفكير الاستراتيجي لدى مدراء المدارس الحكومية.

 الفروق في العلاقة الارتباطية بين القيادة الخادمة و التفكير الاستراتيجي تبعا لمتغير الجنس (مدير – مديرة)(سنوات الخدمة – نوع المدرسة) .

و تحقيقاً لأهداف البحث قامت الباحثة ببناء مقياس القيادة الخادمة على وفق أنموذج (سبيرز,Spears,2010) , و تبني مقياس التفكير الاستراتيجي للـــ( الزبيدي ,2016) , و استخراج ( الصدق الظاهري و صدق البناء) , و تم التحقق من الثبات بالنسبة لمقياس القيادة الخادمة بطريقة اعادة الاختبار بلغ (0.88) و الفا كرونباخ (0.91) و التفكير الاستراتيجي (0.85) و الفا(0.89) , و بعدها تم تطبيق الاداتين على عينة البحث البالغة (175) مديراً و مديرة تم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة من المدارس الثانوية الحكومية لمحافظة كربلاء و للعام الدراسي (2021-2020) و تم استخراج القوة التمييزية لكل اداة بما يتلاءم معها , وقد أصبح عدد الفقرات بصيغته النهائية بالنسبة لمقياس القيادة الخادمة(31) فقرة, اما مقياس التفكير الاستراتيجي (31) فقرة, وبعد التأكد من صلاحية اداتي البحث في ضوء مؤشرات الصدق و الثبات, و تطبيق اداتين على عينة البحث و من ثم القيام بجمع البيانات ومعالجتها احصائياً جميعها بالحقيبة الإحصائية SPSS)) توصل البحث الحالي إلى النتائج الآتيــــــــــة:-

1) يمتلك مديرو المدارس الثانوية قيادة الخادمة .

2) يمتلك مديرو المدارس الثانوية تفكير استراتيجياً .

3) لا توجد فروقاً دالة احصائية في القيادة الخادمة تبعاً لمتغير (الجنس – الخدمة – نوع المدرسة) .

4) لا توجد فروقاً ذات دالة احصائية في التفكير الاستراتيجي تبعاً لمتغير (الجنس – الخدمة – نوع المدرسة).

5) توجد علاقة ارتباطية طردية متوسطة موجبة ذات دلالة احصائية بين القيادة الخادمة و التفكير الاستراتيجي لدى مدراء المدارس الثانوية الحكومية .

6) توجد فروقاً ذات دلالة احصائية في العلاقة الارتباطية بين القيادة الخادمة و التفكير الاستراتيجي تبعاً(لجنس- و لصالح الاناث ) و(سنوات الخدمة – و لصالح 10سنوات فأكثر) و ( نوع المدرسة – و لصالح الثانوية) .

و في ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات و المقترحات منها :

 على مديرية التربية عقد ورشة تدريبية و ندوات لزيادة الوعي في مكونات التفكير الاستراتيجي للعاملين في الادارات المدرسية في مراحل التعليم كافة بما يعزز و يثري التفكير الاستراتيجي في تحقيق اهداف المدرسة.

The servant leadership and its relation to Strategic Thinking by The among government school principals In a Governorate Karbala

Abstract

The current research deals with servant leadership and strategic thinking, which are among the overlapping variables between educational and psychological topics. A higher mental process that must be recognized and paid attention to, especially among the members of the current research, as it is an important segment in society and mainly represents the process of influencing others and school members in general and constitutes an effective element for the success of the institution and achieving its goals and future aspirations, as well as It contributes to the well-being and progress of society among the countries of the world. Hence, the current research aims to identify:
 Servant leadership among government school principals.
 Strategic thinking of government school principals.
 Significance of differences in servant leadership among school principals according to gender variables (principal – principal) (years of service – type of school)
 Significance of differences in strategic thinking according to the variables (gender (manager – principal) (years of service – type of school).
 The relationship between servant leadership and strategic thinking among government school principals.
 Differences in the correlation between servant leadership and strategic thinking according to the gender variable (principal – principal) (years of service – type of school)..
And in order to achieve the objectives of the research, the researcher built the servant leadership scale according to the model (Spears, 2010), and the adoption of the strategic thinking scale of (Al-Zubaidi, 2016), and the extraction of (virtual honesty and construction honesty), and the stability was checked for the scale Servant leadership in a re-test method was (0.88), Cranach’s alpha (0.91), strategic thinking (0.85) and alpha (0.89), and then the two tools were applied to the research sample of (175) principals who were chosen by a simple random sample from schools Governmental Secondary School for Barbara Governorate and for the academic year (2021-2020), and the discriminatory power of each tool was extracted to suit it. The validity of the two research tools in the light of indicators of validity and reliability, and the application of two tools to the research sample and then collecting and processing data statistically, all of them in the statistical bag (SPSS) The current research reached the following results:-
1. High school principals have the maid leadership.
2. High school principals have strategic thinking.
3. There are no statistically significant differences in servant leadership according to the variable (sex – service – type of school)
4. There are no statistically significant differences in strategic thinking according to the variable (gender – service – type of school).
5. There is a positive, medium, positive correlation between servant leadership and strategic thinking among government secondary school principals.
6. There are statistically significant differences in the correlation between servant leadership and strategic thinking according to (gender – in favor of females), (years of service – in favor of 10 years and more) and (type of school – in favor of high school).
In light of these results, the researcher made some recommendations and suggestions, including:
 The Directorate of Education should hold a training workshop and seminars to raise awareness of the components of strategic thinking for workers in school administrations at all stages of education in a way that enhances and enriches strategic thinking in achieving the school’s goals.
 Conducting a study dealing with strategic vision as an original variable and including its four dimensions (perception – intuition – foresight – perception ).