الكفاءة المعرفية للتحاور وعلاقتها بالأداء الإبداعي لدى المرشدين التربويين

رسالة ماجستير

اسم الباحث : إيمان علي حسين عايش

اسم المشرف : أ . م . د فاطمة ذياب مالود

الكلمات المفتاحية :

الكلية : كلية التربية للعلوم الانسانية

الاختصاص : علم النفس

سنة نشر البحث : 2024

تحميل الملف : اضغط هنا لتحميل البحث

يستهدف هذا البحث العلمي التعرف إلى :
1- التعرف على الكفاءة المعرفية للتحاور لدى المرشدين التربويين .
2- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الكفاءة المعرفية للتحاور لدى المرشدين التربويين على وفق متغيري (الجنس ، العمر)
3- التعرف على الأداء الإبداعي لدى المرشدين التربويين .
4- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في الأداء الإبداعي لدى المرشدين التربويين على وفق متغيري (الجنس ،العمر)
5- التعرف على العلاقة الارتباطية بين الكفاءة المعرفية للتحاور والأداء الإبداعي
6- الفروق في العلاقة الارتباطية بين الكفاءة المعرفية للتحاور و الأداء الإبداعي على وفق متغيري (الجنس ، العمر ).
7- مدى اسهام الكفاءة المعرفية للتحاور في الأداء الإبداعي لدى المرشدين التربويين.
وقد يتحدد هذا البحث العلمي ب (المرشدين التربويين في وزارة التربية والعاملين بمديرية تربية كربلاء المقدسة في المدارس الاعدادي والثانوي) (ذكور – إناث ) للعام الدراسي (2023 – 2024 ) وقد تكونت عينة البحث من (251) مرشد ومرشدة قدَ تم اختيارهم بالأسلوب الطبقي العشوائي المقارن وذات التوزيع المتناسب.
واستخدمت الباحثة أداتان لهذا البحث العلمي وهما :-
1- قامت الباحثة ببناء مقياس الكفاءة المعرفية للتحاور المؤلف من (25) فقرة والاعتماد على نظرية (الأداء (Duran and Spitzberg 1995 ، ) ل ( التراكمي
وقد تم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس ، وقد بلغ معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ (0.852) على عينة التحليل الإحصائي (300) وبطريقة اعادة الاختبار (0.874 ) على عينة الثبات (40 ) مرشد ومرشدة.
2- قامت الباحثة ببناء مقياس الاداء الابداعي وبالاعتماد على نظرية (جيلفورد ) (بنية العقل ) في الأداء الإبداعي والمؤلف من (30) فقرة وتم استخراج الخصائص السيكومترية للمقياس ، وقد بلغ معامل الثبات بطريقة الفا كرونباخ على عينة التحليل الاحصائي (300) للأداء الإبداعي وحسب كل بُعد ، الطلاقة ( 0.732 ) المرونة ( 0.740) والأصالة (0.739) والحساسية (0.751) والمخاطر(0.743)
اما بطريقة إعادة الاختبار على عينة الثبات البالغة (40) مرشد ومرشدة ، بلغ البُعد الأول (0.802 ) والثاني (0.817) والثالث ( 0.816 ) والرابع (0.820 ) والخامس (0.804 ).
واستعملت الباحثة الوسائل الاحصائية المناسبة لتحليلها ، واستعانت بالحقبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية وبعد الانتهاء من تطبيق المقياسين اظهرت النتائج ما يأتي:
1- إنَ المرشدين التربويين يتمتعون بكفاءة معرفية تحاورية تبعا (للجنس والعمر )
2- إنَ المرشدين التربويين لديهم اداء ابداعي لا تتشكل وفقا لعمر الفرد وجنسه وانما من خلال قدرته الابداعية ومواجهة المشكلات وطلاقة المعاني والتجدد بالأفكار
3- أظهرت النتائج التحليلية والاحصائية ان الكفاءة المعرفية للتحاور وارتباطها مع الأداء الإبداعي قد حققت تأثيرا مباشراً مما اعطى انعكاسا ودورا هاما ً لهذه الأبعاد وهو مؤشر جيد في زيادة القدرات وتطوير الخبرات وبالتالي الحصول على افضل اداء ابداعي لهذه الشريحة من المجتمع
4- وجود علاقة ارتباطية بين الكفاءة المعرفية والأداء الإبداعي ومنها علاقة الكفاءة مع الطلاقة والمرونة والأصالة والمشكلات وتحمل المخاطر من اجل التطور والانجاز
5- عدم وجود فروق في العلاقة الارتباطية بين الكفاءة المعرفية للتحاور والأداء الإبداعي وفقا لل (الجنس ، العمر ) وقد اوصت الباحثة ما يأتي :

Cognitive competence in dialogue and its relationship to creative performance

The current research aims to identify:
1- Identifying the cognitive competence of dialogue among educational counselors.
2- Statistically significant differences in the cognitive competence of dialogue among educational counselors according to the variables (gender, age)
3- Identifying the creative performance of educational counselors.
4- Statistically significant differences in the creative performance of educational counselors according to the variables (gender, age)
5- Identifying the correlation between cognitive competence in dialogue and creative performance
6- Differences in the correlation between cognitive competence in dialogue and creative performance according to the variables (gender, age).
7-The extent to which the cognitive competence of dialogue contributes to the creative performance of educational counselors.
The current research is limited to (educational counselors in the Ministry of Education and employees of the Holy Karbala Education Directorate in middle and secondary schools) (males – females) for the academic year (2023 – 2024). The research sample consisted of (251) male and female counselors who were chosen randomly.
The researcher used two research tools, which are the following:
1- The researcher built a measure of cognitive competence for dialogue, relying on the theory of (cumulative performance).
The psychometric properties of the scale were extracted, and the coefficient reached (Duran and Spitzberg, 1995).
Reliability using the Cronbach’s alpha method (0.852) and the test-retest method (0.874).
2- The researcher built a creative performance scale based on Guilford’s theory (structure of the mind) in creative performance, and the psychometric properties of the scale were extracted. The reliability coefficient using the Cronbach’s alpha method for creative performance and according to each field reached (0.732), (0.740), and (0.739). (0.751) and (0.743)
As for the re-test method, the stability of the creative performance scale reached, according to each field, the first dimension (0.802), the second (0.817), the third (0.816), the fourth (0.820), and the fifth dimension (0.804).
The researcher used appropriate statistical methods for her analysis, and made use of the statistical era for the social sciences. After completing the application of the two standards, the results showed the following:
1- Educational counselors have conversational cognitive competence
2- Educational counselors have a creative performance that is not shaped according to the individual’s age and gender, but rather by his interaction with others and the environmental conditions in which he lives.
3- The existence of a correlation between cognitive competence and creative performance, including the relationship of competence with fluency, flexibility, originality, problems, and taking risks for the sake of development and achievement.
4- There are no differences in the correlation between cognitive competence in dialogue and creative performance
The researcher recommended the following:
1- It is necessary to pay attention to the requirements of the counselors that qualify them to continue with communicative competence and their interests related to the educational process because their interruption from it creates pressures and challenges for them that cause them suffering and have a negative impact on them.
2- Enhancing the creative performance of the counselor and helping to develop it and increase conversational efficiency through a group of seminars prepared by the Educational Guidance Department by professors in various Iraqi universities.
3- Holding development and rehabilitation courses, providing moral and material incentives, and linking them to the courses to achieve the best results.
The researcher proposed conducting a study that deals with other variables related to the cognitive competence of dialogue (communicative competence, verbal and non-verbal communication, communicative ability competence, skills development, oral communication) and creative performance (innovation skills, performance abilities, creativity skills, creative abilities) and on different samples, and conducting More studies and research in the field of the roles and areas of counseling work to determine